8364
Sök

Hur byta ut flaket på ett bilsläp?

3 Inlägg
14 augusti 2017
Trådstartare
Jag har ett släp där skivan som är flak är kass. Ytan är utsliten och nästan alla skruvar har tappat sin funktion då hålen i skivan är större än skallarna på skruvarna. Jag köpte en ny skiva och när jag tog bort den gamla insåg jag att skruvarna suttit i balkar så jag kommer inte åt underifrån för att markera var de nya hålen ska sitta.
Jag sökte en del och såg att det fanns självgängande skruvar (taptite) vilket lät som en bra lösning. Om jag förstod det rätt så kan man borra genom skiva och balk och sedan dra i skruven som gängar ett hål själv. Nu har jag varit runt på nätet och i lokala byggvaruhus (som jag känner till) i Linköping utan att hitta.
På wurth.se så har de men bara i askar om 1000 st och jag behöver 20.

Tänker jag rätt på hur jag tänkte montera skivan?
Någon vet något ställe som har dessa skruvar i mindre förpackningar? Skruvarna kallas visst gängpressande skruvar också.

/Niklas

7 524 Inlägg
14 augusti 2017
är ju bara att montera den som den sitter idag,, du ser ju var hålen ska vara ,, köp antingen äkta släpplyfa,, eller gjutplyfa,, borra å skruva

3 Inlägg
14 augusti 2017
Trådstartare
Eftersom hålen i nuvarande skivan är >10 mm så ser jag inte att jag kan använda dem som mall för att borra de nya hålen.
Jag har köpt en äkta släpplyfa redan.

4 283 Inlägg
14 augusti 2017
niklan11 skrev:
Eftersom hålen i nuvarande skivan är >10 mm så ser jag inte att jag kan använda dem som mall för att borra de nya hålen.
Jag har köpt en äkta släpplyfa redan.

Jag förstår ditt problem, men lösningen är ju ganska simpel.

Ta loss den gamla skivan och lägg ovanpå den nya skivan så har du en mall för hålbilden.

Alternativt ta bort den gamla skivan och sätt något i skruvhålen i balken som gör märken på underidan skivan så du vet var du skall borra. enklaste är kasnke att bara knipsa av skallarna på skruvarna och lägga tryck på skivan när den ligger korrekt monterad så du får tydliga märken på var hålen skall borras.

3 Inlägg
15 augusti 2017
Trådstartare
Igår åkte jag till swebolt i Norrköping. De hade självgängande skruvar och lämpligt borr. 30 skruvar och två borr kostade mig 88 kr. Kändes riktigt bra när jag åkte därifrån. Hoppas ta mig tiden att sätta fast flaket idag.

Sök