Löjliga försäkringskostnader

Evildan
26 augusti 2017 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:
Jag provade med alla 3 mina jänkare på LF och det gick inte att försäkra nån av dom på webben utan man måste kontakta dom.

/Benny

Bilar som inte är svennelådor eller är importerade kan vara svåra att försäkra online.
Att ringa kan hjälpa till.

Jag vet att det kan hjälpa till att ringa men jag ville prova. Kör man typ Compricer eller liknande får man flera svar även på importerade bilar. Har provat detta.

/Benny

På helgen när kontorena är stängda, som just nu exempelvis, då ens "egna" bolag inte vill onlineförsäkra den på fyllan via sms inköpta pärlan...nåväl jag är iaf nykter...så försöker man slå regnr och teckna försäkring.
Sedan tar man ngt annat bolag som tar bilen online trots att dom är dyrare.
På måndag telefonerar jag till "mitt" bolag och berättar att jag i lördags köpte bil och ville försäkra den hos dom, min försäkringskontakt ser då i systemet att förfrågan är gjord i afton och kan då teckna en försäkring från lördagen. Sedan ringer man till det dyra bolaget och annulerar försäkringen med distansavtalslagen som grund.

Den erfarenheten jag har av compricer är att det blir billigare att själv ta sig tiden att ringa runt.

CC72
27 augusti 2017 · 1 661 Inlägg

Vettemannen skrev:

CC72 skrev:
Oftast är det för att dom vill se och besikta bilen och dess skick innan dom ger en helförsäkring på fordonet.

Innebär det att alla andra bilar automatiskt är i bra skick då?

/Benny

Ser att jag utelämnade lite info.

Många (alla?) försökringsbolag brukar vilja kolla på bilen innan man går över från en trafik/halvf. Till hel.

Gissningsvis är det många som redan står med en skadad bil och försöker efter ett tag ansöka om ersättning för den fast olyckan hände redan innan rätt försäkring fanns.

Sen finns set bilar som dom vill besikta av särskilda skäl, veteranbilar bland annat.
Har själv varit på en sådan "besiktning" och där gick vi igenom vad som gjorts på bilen, utrustning, skick m.m. Därefter bestämde vi ett värde som bilen skulle försäkras efter vilket är en trygghet för mig som kund.

Jag visste att allt fanns inskrivet i deras papper. Ny lack, ny inredning,  ny motor m.m. Vid en eventuell skada så blev då också ersättningen en annan då dom inte gjorde samma schablonmässiga avdrag.

Cuefa Ain't no place like home...
27 augusti 2017 · 4 628 Inlägg

Det kan skilja löjligt mycket mellan olika bolag, men är man under 25(ish) så brukar det som regel vara dyrt att äga bil. Grabben är 21, han skulle få betala 700kr/månad i trafikförsäkring på sin Audi 80 2.0 från -94. Jag betalar 170kr/månad helförsäkring på samma bil...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Jokabsson
27 augusti 2017 · 1 177 Inlägg

Cuefa skrev:
Det kan skilja löjligt mycket mellan olika bolag, men är man under 25(ish) så brukar det som regel vara dyrt att äga bil. Grabben är 21, han skulle få betala 700kr/månad i trafikförsäkring på sin Audi 80 2.0 från -94. Jag betalar 170kr/månad helförsäkring på samma bil...

OJ... Har ni kollat runt på andra bolag? Länsförsäkringar är generellt billiga(re) om man är ung och särskilt när det gäller äldre bilar dessutom. Jag är 22 och en Audi 80 2.0 helförsäkrad hade jag betalat 281kr/månad för.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2017 · 17 485 Inlägg

Försäkrade pendlarburken nu i augusti. En gammal direktimporterad MB A-klass med stora dieseln i. 2901:- riksdaler för hel med djurkollision. (Import=dyr) trots att jag kan uppvisa bägge nycklar och nyckelämnet med serienummer i serviceboken.

44 år. Bor utan tvekan på landet. Körkort sedan jesus var ung. Folksam. LF var dubbelt så dyra nästan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
27 augusti 2017 · 7 290 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag provade med alla 3 mina jänkare på LF och det gick inte att försäkra nån av dom på webben utan man måste kontakta dom.

/Benny

likadant om man har en lb reggad diesel,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang