Köpråd av nyare kombi med awd

torsen
22 september 2017 · 7 238 Inlägg

För att återgå till ämnet så efterfrågar trådskaparen förslag på fyrhjulsdriven bil typ kombi/SUV.
Av de 16 st 4x4-bilar jag ägt har Honda CR-V det sämsta systemet, trots 2016 års modell.
Jämväl är CR-V, enligt en stor polsk jämförelse på fb, bättre än BMW, AUDI, Mercedes och VOLVO.
Såväl vid teoretiskt prov på rullar som vid praktiskt prov vid t ex uppdragning av lastad båttrailer på sandstrand.
Med fyrhjulsdrift menar jag riktig fyrhjulsdrift med fördelningslåda som har läget "Full Time"  som t ex Lada Niva, Land Rover Defender & Discovery, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol, Mercedes Geländewagen.

mb_pucken
22 september 2017 · 5 087 Inlägg

torsen skrev:
För att återgå till ämnet så efterfrågar trådskaparen förslag på fyrhjulsdriven bil typ kombi/SUV.
Av de 16 st 4x4-bilar jag ägt har Honda CR-V det sämsta systemet, trots 2016 års modell.
Jämväl är CR-V, enligt en stor polsk jämförelse på fb, bättre än BMW, AUDI, Mercedes och VOLVO.
Såväl vid teoretiskt prov på rullar som vid praktiskt prov vid t ex uppdragning av lastad båttrailer på sandstrand.
Med fyrhjulsdrift menar jag riktig fyrhjulsdrift med fördelningslåda som har läget "Full Time"  som t ex Lada Niva, Land Rover Defender & Discovery, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol, Mercedes Geländewagen.

Geländerwagen med låsbara diffar i axlarna och fördelningslåda.. där snackar vi drivning på alla 4 hjul. Lite opraktiskt ibland dock då det krävdes en stor parkeringen eller sjö för att vända 180 grader med diffarna låsta ;-)
Drog man sen på kedjor på alla hjul så kom man fram så länge inte hjulen var i luften :-)

Senast redigerat av mb_pucken (22 september 2017)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Evildan
22 september 2017 ·

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:
Eller en miljöbil med hela din kravlista uppfylld.

https://m.blocket.se/stockholm/Peugeot_ … 12&w=3

För dåligt insatt i Peugeot då dem aldrig intresserat mig men du får gärna utveckla med fördelar/nackdelar smile

508 är en bra familjebil och i Hybrid4 versionen ganska snål och pigg.

Jämfört med de bilar du funderat över:
Kvalitén är inte sämre.
Nackdel är att den är dieseldriven med de tråkiga utsläpp det innebär, men dom är ändock lägre.
Mycket bil och utrustning för pengarna.
Fransk stor bil är alltid lika med hög komfort.
Den har en dieselmotor som inte låter som den tänker haverera på tomgång likt VAGs i mina öron.

Provkör och förstör dom eventuella fördomar du kanske hade innan. wink

-Akerfeldt-
24 september 2017 · 2 638 Inlägg

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:
Eller en miljöbil med hela din kravlista uppfylld.

https://m.blocket.se/stockholm/Peugeot_ … 12&w=3

För dåligt insatt i Peugeot då dem aldrig intresserat mig men du får gärna utveckla med fördelar/nackdelar smile

508 är en bra familjebil och i Hybrid4 versionen ganska snål och pigg.

Jämfört med de bilar du funderat över:
Kvalitén är inte sämre.
Nackdel är att den är dieseldriven med de tråkiga utsläpp det innebär, men dom är ändock lägre.
Mycket bil och utrustning för pengarna.
Fransk stor bil är alltid lika med hög komfort.
Den har en dieselmotor som inte låter som den tänker haverera på tomgång likt VAGs i mina öron.

Provkör och förstör dom eventuella fördomar du kanske hade innan. wink

Känns tyvärr lite onödigt att släpa runt på all extravikt och mindre bagage för ynka 4km på eldrift. Annars verkar det vara som du säger, mycket bil för pengarna. Dock tilltalar den mig inte estetiskt. Får fundera vidare... smile

-Akerfeldt-
24 september 2017 · 2 638 Inlägg

mb_pucken skrev:
Kika på Mercedes e eller c-klass. Grymt trevliga bilar och inte sämre än något annat du kollat på :-)

Har väldigt dålig koll på mercedes, verkar vara fina bilar men ser lite gamla ut invändigt. Hur är det med rostproblem nuförtiden? smile

Cuefa skrev:
Efter att ha haft 2st Passater och i nuläget en Golf led 4wd, och dessförinnan även Audi med quattro, så måste jag nog slå ett slag för de bilarna. Ju nyare bil du har råd med, desto mer skoj får du ju. Audi är oftast väldigt snålt utrustade jämfört med t.ex Passat.
Skoda Superb har ju sjuka utrymmen och som regel väldigt mycket standard-utrustning, så de skulle jag också kolla på.

Haft både en passat och nu en superb, nöjd med båda men vidgar mina vyer lite och kollar även på andra alternativ wink

Queenie skrev:
Nu ska jag inte vara sån men, vad är det för isig skogsväg du ska köra på egentligen. Måste vara redigt oländigt om inte en 2wd räcker. Min morfar i mellersta Lappland har aldrig haft problem med sina mercor o Volvos när det kommer till framkomlighet på vintern?
Dumt att hänga upp sig på fyrhjulsdrift om det dyker upp en likvärdig bil utan tänkte jag bara. Men nu va det inte en diskussion om huruvida 4wd är nödvändigt eller ej.

En släkting till mig köpte en Skoda Superb 4x4 med 170 (?) hk diesel. Den kostade väl runt 230' för en årsmodell 15-16 nånting. Spana in dom är mitt tips då!

*edit*

Såg att du hade en fin superb redan smile kanske tråkigt att köpa en likadan haha

Det funkar i de flesta fall med fwd, men stanna i en isig backe och inte komma iväg till jobb eller liknande känns lite sådär. Har 2 km grusväg till stora asfalterade vägen. Har en superb som jag är väldigt nöjd med men 2 likadana bilar känns lite trist wink

Janneutanb skrev:
Tyskt om du vill ha kvalitets KÄNSLA, japanskt om du vill ha kvalité.
Jag älskar bmw men dom är definitivt inte prisvärda eller håller bra kvalité.

Utveckla gärna vad som anses som dåligt med bmw smile

torsen skrev:
För att återgå till ämnet så efterfrågar trådskaparen förslag på fyrhjulsdriven bil typ kombi/SUV.
Av de 16 st 4x4-bilar jag ägt har Honda CR-V det sämsta systemet, trots 2016 års modell.
Jämväl är CR-V, enligt en stor polsk jämförelse på fb, bättre än BMW, AUDI, Mercedes och VOLVO.
Såväl vid teoretiskt prov på rullar som vid praktiskt prov vid t ex uppdragning av lastad båttrailer på sandstrand.
Med fyrhjulsdrift menar jag riktig fyrhjulsdrift med fördelningslåda som har läget "Full Time"  som t ex Lada Niva, Land Rover Defender & Discovery, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol, Mercedes Geländewagen.

En vanlig hederlig kombi med awd förmåga att ta sig fram på en isig grusväg duger för mig, behöver inte vara värre än så.

Evildan
24 september 2017 ·

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:

För dåligt insatt i Peugeot då dem aldrig intresserat mig men du får gärna utveckla med fördelar/nackdelar smile

508 är en bra familjebil och i Hybrid4 versionen ganska snål och pigg.

Jämfört med de bilar du funderat över:
Kvalitén är inte sämre.
Nackdel är att den är dieseldriven med de tråkiga utsläpp det innebär, men dom är ändock lägre.
Mycket bil och utrustning för pengarna.
Fransk stor bil är alltid lika med hög komfort.
Den har en dieselmotor som inte låter som den tänker haverera på tomgång likt VAGs i mina öron.

Provkör och förstör dom eventuella fördomar du kanske hade innan. wink

Känns tyvärr lite onödigt att släpa runt på all extravikt och mindre bagage för ynka 4km på eldrift. Annars verkar det vara som du säger, mycket bil för pengarna. Dock tilltalar den mig inte estetiskt. Får fundera vidare... smile

Det är inte riktigt så det fungerar med en hybrid att den ska köras 4km på endast el och sedan är hybridsystemet utan inverkan. Hybridsystemet stöttar framdriften av fordonet hela tiden och på så vis sjunker bränsleförbrukningen eller bättrar på prestandan vilket som föraren nu föredrar. Men känns den inte rätt är det bara spåna vidare.

-Akerfeldt-
24 september 2017 · 2 638 Inlägg

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:

508 är en bra familjebil och i Hybrid4 versionen ganska snål och pigg.

Jämfört med de bilar du funderat över:
Kvalitén är inte sämre.
Nackdel är att den är dieseldriven med de tråkiga utsläpp det innebär, men dom är ändock lägre.
Mycket bil och utrustning för pengarna.
Fransk stor bil är alltid lika med hög komfort.
Den har en dieselmotor som inte låter som den tänker haverera på tomgång likt VAGs i mina öron.

Provkör och förstör dom eventuella fördomar du kanske hade innan. wink

Känns tyvärr lite onödigt att släpa runt på all extravikt och mindre bagage för ynka 4km på eldrift. Annars verkar det vara som du säger, mycket bil för pengarna. Dock tilltalar den mig inte estetiskt. Får fundera vidare... smile

Det är inte riktigt så det fungerar med en hybrid att den ska köras 4km på endast el och sedan är hybridsystemet utan inverkan. Hybridsystemet stöttar framdriften av fordonet hela tiden och på så vis sjunker bränsleförbrukningen eller bättrar på prestandan vilket som föraren nu föredrar. Men känns den inte rätt är det bara spåna vidare.

Såpass, frågan är ju dock hur pass mindre förbrukning det blir jämfört med en vanlig diesel med tanke på den extra vikten bilen får transportera? smile

Evildan
24 september 2017 ·

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Känns tyvärr lite onödigt att släpa runt på all extravikt och mindre bagage för ynka 4km på eldrift. Annars verkar det vara som du säger, mycket bil för pengarna. Dock tilltalar den mig inte estetiskt. Får fundera vidare... smile

Det är inte riktigt så det fungerar med en hybrid att den ska köras 4km på endast el och sedan är hybridsystemet utan inverkan. Hybridsystemet stöttar framdriften av fordonet hela tiden och på så vis sjunker bränsleförbrukningen eller bättrar på prestandan vilket som föraren nu föredrar. Men känns den inte rätt är det bara spåna vidare.

Såpass, frågan är ju dock hur pass mindre förbrukning det blir jämfört med en vanlig diesel med tanke på den extra vikten bilen får transportera? smile

RXH 4,1 blandad körning. 200hk och 4WD samt automat. 0-100 8,8s. 560l bagage. 1103kr skatt. 1910kg tjänstevikt. HRW287
508 5,7 blandad körning. 163hk framhjulsdrift samt automat. 0-100 9,5s 560l bagage. 3163kr skatt. 1710kg tjänstevikt. PST265

-Akerfeldt-
24 september 2017 · 2 638 Inlägg

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:

Det är inte riktigt så det fungerar med en hybrid att den ska köras 4km på endast el och sedan är hybridsystemet utan inverkan. Hybridsystemet stöttar framdriften av fordonet hela tiden och på så vis sjunker bränsleförbrukningen eller bättrar på prestandan vilket som föraren nu föredrar. Men känns den inte rätt är det bara spåna vidare.

Såpass, frågan är ju dock hur pass mindre förbrukning det blir jämfört med en vanlig diesel med tanke på den extra vikten bilen får transportera? smile

RXH 4,1 blandad körning. 200hk och 4WD samt automat. 0-100 8,8s. 560l bagage. 1103kr skatt. 1910kg tjänstevikt. HRW287
508 5,7 blandad körning. 163hk framhjulsdrift samt automat. 0-100 9,5s 560l bagage. 3163kr skatt. 1710kg tjänstevikt. PST265

Helt klart att man väljer en hybrid om det är en 508 man vill ha, allt tyder ju på hybridens fördelar. Men duktig skillnad på acceleration jämfört med min superb 190hk diesel 4x4 som gör 0-100 på 7,6, intressant att det kan skilja så mycket. Får lägga till 508 i funderingarna iaf.

Evildan
24 september 2017 ·

-Akerfeldt- skrev:

Evildan skrev:

-Akerfeldt- skrev:

Såpass, frågan är ju dock hur pass mindre förbrukning det blir jämfört med en vanlig diesel med tanke på den extra vikten bilen får transportera? smile

RXH 4,1 blandad körning. 200hk och 4WD samt automat. 0-100 8,8s. 560l bagage. 1103kr skatt. 1910kg tjänstevikt. HRW287
508 5,7 blandad körning. 163hk framhjulsdrift samt automat. 0-100 9,5s 560l bagage. 3163kr skatt. 1710kg tjänstevikt. PST265

Helt klart att man väljer en hybrid om det är en 508 man vill ha, allt tyder ju på hybridens fördelar. Men duktig skillnad på acceleration jämfört med min superb 190hk diesel 4x4 som gör 0-100 på 7,6, intressant att det kan skilja så mycket. Får lägga till 508 i funderingarna iaf.

Superben väger cirka 150kg mindre och DSG-lådan är ju jäkligt effektiv när den gör sitt jobb. Din bil är snabb, tveklöst.
Åk och provkör någon hos någon handlare, ni kanske faller för den trots okulära tveksamheter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang