B230fk glödande turbo

whazze
10 oktober 2017 · 81 Inlägg

Hej har en 944 -95 med b230fk
Börjde med att när jag köppte bilen så gick han som en påse potatis.
Mycke om och men insåg jag att han får på tog för mycket bränsle "allt orginal" slutade med att jag ströp bränslet igenom att trycka ditt gula b230fd spridare + boxen till de.
Som sagt de problemet kvarstår men han går bättre iaf.
Här om helgen va jag ute å buss körde lite "lätt" bilen började bli varm så stanna och öppnade huven
Grenrör och turbon glödde ganska finnt men har hart att volvos blir lätt varma om man trycker lite med dom.
Nästa dag så körde jag kort transport sträcka på 7-8 km tanken slog mig öppna huven å kolla itefall och där va en glödande turbo igen
Nån som vet varför själv tror jag att avgas ventulerna inte stänger ordentligt så värmen strömas ut och avgaserna får fel värde därför jag hade problem med bränslet tidigare.

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
Kevinohh F.IND
10 oktober 2017 · 148 Inlägg

Tja!

Först skulle jag säga använda dig utav sökfunktionen om du inte redan försökt.. smile Där kan du finna svar, inte bara är det simplare men även snabbare.. T.ex.. Prova även Google! Finns fler inlägg på andra sidor smile
- https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316992
- https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311078
- https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209561

Är inget proffs men det lättaste och ett vanligt fel, kolla hur avgassystemet är. Om katalysatorn vore kass vilket gör att det blir dåligt flöde så finns risken att temperaturen ökar vilket resulterar i att det glöder..

Kammen måste även stå rätt / Tändningen. Kanske svårt om man ej är kunnig men det är en sak..
Hur ser din tempmätare ut när du kör? Är den som vanligt? Tänkte om det ej kyler riktigt..?

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
whazze
10 oktober 2017 · 81 Inlägg

Har googlat lite och sett dom också men känns inte som det efrersom att
Split ny turbo
Kamrem bytt av verkstad dock kan ju proffs göra fel också
Och att allt är nästan orginal
Tänkte mer att om nån hade nå bra ide om de kan ha å göra med mitt bränsle problem tidigare?

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
mats757
11 oktober 2017 · 912 Inlägg

Vad får dig att tro att någonting är fel?

Mats

whazze
11 oktober 2017 · 81 Inlägg

För att innan jag böt spridare så gick han jätte kackig vandrande tomgång å dog när han vart varm
Nu när jag kör 6-7 km i 100kh/h på 2300rpm och inga kraftiga gasspådrag så har jag en lätt glödande turrbo inte jätte röd men lite orange lyssande

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
turbodeath
11 oktober 2017 · 2 452 Inlägg

kan ju säga att gula spridare är inte det bästa då det skall sitta turkosaktiga spridare på den......det kanske är så att även btr kan vara kass,spridare kan vara kass med.....alltså kolla gör rent vid insuget mm

döden kommer tillbaka
whazze
11 oktober 2017 · 81 Inlägg

Ja jo sant men som sagt med dom turkosa spridarna så fick jag felkoder att han får för mycke bränsle testade bytta btr, spridare, tempgivare, knacksensor, lmm, tomgångsmotor, lambdasond osv gav inge resultat så slängde på gula spridare bara för att strypa flödet.
Men kan ha med de att göra att hab får för lite sås ist
Men hade tänkt å kolla kamen i helgen å se om den står rätt

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
hyperion
11 oktober 2017 · 305 Inlägg

Inte direkt konstigt att turbon glöder med mindre spridare. Nu får den säkert alldeles för lite bränsle och då går avgastempen upp.

Du har ju testat rätt mycket så svårt att sia i varför den skulle få för mycket bränsle, finns det ens felkod för för mycket bränsle?
Men jag hade också kollat så kammen stod rätt i alla fall.

Senast redigerat av HyPeRiOn (11 oktober 2017)

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
turbodeath
11 oktober 2017 · 2 452 Inlägg

jag skulle börja med o kolla en grej till o det är att kolla om boxen är chipad med....

döden kommer tillbaka
whazze
11 oktober 2017 · 81 Inlägg

Nopp inga chipade boxar

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
whazze
11 oktober 2017 · 81 Inlägg

HyPeRiOn skrev:
Inte direkt konstigt att turbon glöder med mindre spridare. Nu får den säkert alldeles för lite bränsle och då går avgastempen upp.

Du har ju testat rätt mycket så svårt att sia i varför den skulle få för mycket bränsle, finns det ens felkod för för mycket bränsle?
Men jag hade också kollat så kammen stod rätt i alla fall.

Humm ja man bör nog bytta tbx till dom andra men går ju knappt å köra bilen då

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
mats757
12 oktober 2017 · 912 Inlägg

Det ÄR fullt normalt att Turbon lyser rött. Avgaserna är och ska vara mellan 600-900 grader varma, ibland upp emot1100 grader. Då lyser järn/stål. Mao helt normalt

Jag skulle vara mer orolig av att åka med för kalla avgaser.

Är du fortfarande orolig sätt i en bredbandslambda så VET du om det är rätt eller fel.
För mycket bränsle dödar både effekt och motorer.

Mats

Kevinohh F.IND
12 oktober 2017 · 148 Inlägg

Håller med Turbodeath och Hyperion..

Du bör nog kolla över ditt val av spridare och boxar.. Kanske börja felsöka mer varför den går så dåligt med de andra originalspridarna/boxarna.. Är ju en enkel lösning att strypa bensinen men kanske ej så smart..

Är normalt att den lyser men efter kortare sträckor där man ej gasar på särskilt mycket har jag aldrig varit med om att den lyst... Det är bara vad jag vet tongue Allas bilar är ju olika konstigt nog..

Toyota Supra MKIV "BAGS" (1994)
whazze
12 oktober 2017 · 81 Inlägg

Grejen är att jag tror att jag har stop i returen nån stans så fick för mycke bar på spridarna så smälde på gula men nu när jag kört lite och använt grejerna så tror jag att "problemet har löst sig själv" så jag får för lite sås nu ist
Men ska testa bytta tbx till dom gammla nu när jag slutar jobbet
Förövrigt så har bilen ståt i 2 år

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
whazze
13 oktober 2017 · 81 Inlägg

Okej är nu tbx på ruta 1 som när jag köpte bilen gammla orginal spridarna
Bludrande bil går jätte kack går inte ens å köra
De jag testa bytt är
Lmm
Lambdasond
Tomgångsmotor
Tempgivare
Knacksänsor
Spridare "till andra ljus blåa"
Fulerail
Btr
Bränslebox

Men inget hjälpte
Testade nu också dra loss returen i sicka ner de i en tomm flaska men fortfarande samma fel så returen kan man ju glömma

Symtomen är att han går jätte dåligt på tomgång asså mellan 1100-300rpm och rycker svarar dåkigt på gass tills 3000rpm då han börjar ladda ordentligt "ladd på 0.4"
Jätte svårstartad när varm
Och när han är kall å kör 50m med han så stiger tomgången till 2500-3000rpm

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
Henkix
13 oktober 2017 · 6 737 Inlägg

Har du bytt rätt tempgivare? Sitter 2 st bredvid varandra

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
turbodeath
13 oktober 2017 · 2 452 Inlägg

du säger den stått i 2 år...gick den som den skulle innan? töm ut hela den gamla bensinen med från tanken o tanka nytt....byt bränslefilter,kolla pumpen...ljusblåa spridare är inte heller rätt....då blir det fel sås igen....

döden kommer tillbaka
whazze
13 oktober 2017 · 81 Inlägg

Henkix skrev:
Har du bytt rätt tempgivare? Sitter 2 st bredvid varandra

Bytt den som går till boxen

turbodeath skrev:
du säger den stått i 2 år...gick den som den skulle innan? töm ut hela den gamla bensinen med från tanken o tanka nytt....byt bränslefilter,kolla pumpen...ljusblåa spridare är inte heller rätt....då blir det fel sås igen....

Kört slut på tanken 4-5 gånger så kan nog strycka det

Är de inte ljusblå/gröna/turkåsa som är orginal vet inte riktigt vad färgen på dom heter

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang