Val av fjädring till Mercedes CLK

Moonman
12 oktober 2017 · 40 Inlägg

Hej alla.

Kort info:
Har en Mercedes CLK 230K A208 -00 cab med original stötdämpare och nya fjädrar. Stötdämparna är slut bak och jag funderar över olika alternativ.

Längre info:
När jag köpte bilen satt det på H&R sänkfjädrar. Jag upplevde att bilen var för låg och hård, det skrapade i när man körde ner i vissa garage, över vägbulor m.m. Satte på original fjädrar vilket höjde bilen fram men knappt något bak, uppenbarligen var stötdämparna slut.

Alternativ:
1. Köpa original stötdämpare. Ha bilen så som den ska vara med skön dämpning.
2. Köpa TA Technix eller andra billiga coilovers. Sänka bilen lite för utseendets skull.
3. Köpa Koni STR.T stötdämpare och använda dessa tillsammans med H&R fjädrarna och hoppas att de nya stötdämparna höjer bilen så att jag klarar mig från att skrapa i underredet.

Jag använder bilen till resor i Europa så den måste vara bekväm och inte enbart snygg på stan.

Tack för hjälp!

Senast redigerat av Moonman (12 oktober 2017)

Soulman
12 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Stötdämparna håller ingen höjd på bilen. Det gör fjädrarna i alla normala fall. Sen kan man säkert köpa fjädrar som inte är rekommenderade för bilen. Coils är en helt annan sak, de är ju kortare för stt kunna sänka.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Moonman
12 oktober 2017 · 40 Inlägg

Soulman skrev:
Stötdämparna håller ingen höjd på bilen. Det gör fjädrarna i alla normala fall. Sen kan man säkert köpa fjädrar som inte är rekommenderade för bilen. Coils är en helt annan sak, de är ju kortare för stt kunna sänka.

Fast någon höjd måste de väl hålla? Både H&R fjädrarna samt de nya fjädrarna jag har köpt är till den specifika modellen och jag har läst andra trådar där folk säger att bilen blev för låg med sänkfjädrar och dåliga dämpare och att det blev bättre efter att de har bytt till nya dämpare.

Superb-linkan
14 oktober 2017 · 275 Inlägg

Jag skulle köpa originaldämpare om jag vill åka bekvämt.
Jag har originaldämpare och h&r fjädrar på min cab, funkar helt okey. Men originalfjädrarna är lite mjukare.
På vardagsbilen har jag AP coilovers och det är mer utseende än komfort om jag säger så smile

Janneutanb
14 oktober 2017 · 7 271 Inlägg

Bilens tyngd ligger på fjädrarna så dom bestämmer höjden. Stötdämparna sköter mer hur snabbt fjädern trycks ihop och isär igen.
Vill du åka bekvämt är nog original bäst. Annars är det nog coils med justerbara dämpare om du vill kunna ställa höjden och hur bekväma dom ska vara.
Sen i dom allra flesta fall får man vad man betalar för.

Senast redigerat av Janneutanb (14 oktober 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang