Audi a3 1.9 tdi tappa effekt vid körning!

Min0lta
29 oktober 2017 · 441 Inlägg

Tjena tjena gott folk!

Har precis införskaffat mig en a3 Tdi 97a! som går bra dem första 3 växlarna! sen så fort man lägger i 4 och drar på så bara tappar den orken som att turbon slutar ladda! stannar man då till vid sidan och startar om bilen! så fungerar den Tills man lägger i 4an igen och ska dra på! ingen motorlampa lyser.  Felsökte bilen i går med vagcom, och raderade koderna! då kom dem inte upp igen, men den tappar fortfarande orken. Så tänkte om någon vet vad det kan vara, eller som har haft samma problem!

MVh

Honda civic "Jane" (1996)
simlar
30 oktober 2017 · 5 524 Inlägg

Låter precis som att den klipper laddtrycket.
Haft samma fel i min 97as A4a jag hade för nåt år sen, på den var det först dåliga vakuumslangar som var felet men kom sen tillbaka efter några tusen mils körning, det var då kärvande VNT-vingar som gjorde det så fick ta loss turbon och putsa rent mekanismen så var problemet. sen borta.

Så börja med att se över vakuumsystemet, minsta läckage där i så kan du få dessa symptom.
Viktigt att även kolla vakuumpumlan som sitter mot motorblocket nere vid turbons kompressorhus.

Inte heller helt ovanligt att VNT-vingarna i turbons avgashus kärvar så laddtrycket inte kan regleras till fullo och bilen klipper då laddtrycket.

Ibland går även N75-ventilen sönder (magnetventilen för laddtrycksreglering, sitter nära turbon), men har för mig att den då klipper laddtrycket mycket tidigare än vid segdragning på högre växel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Meaganeowner
30 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

Samma fel på min Skoda TDI. Turbo slutar att ladda.

Hände nyss. Senast var för ett halvår sen. Då mer frekvent.

Stänger av motorn och startar igen. Då funkar det.

Blev betydligt bättre sen jag lossade kontakter till givare på ovansidan motorn och gjorde rent med Electronik Cleaner.

Senast redigerat av Meaganeowner (30 oktober 2017)

Min0lta
30 oktober 2017 · 441 Inlägg

simlar skrev:
Låter precis som att den klipper laddtrycket.
Haft samma fel i min 97as A4a jag hade för nåt år sen, på den var det först dåliga vakuumslangar som var felet men kom sen tillbaka efter några tusen mils körning, det var då kärvande VNT-vingar som gjorde det så fick ta loss turbon och putsa rent mekanismen så var problemet. sen borta.

Så börja med att se över vakuumsystemet, minsta läckage där i så kan du få dessa symptom.
Viktigt att även kolla vakuumpumlan som sitter mot motorblocket nere vid turbons kompressorhus.

Inte heller helt ovanligt att VNT-vingarna i turbons avgashus kärvar så laddtrycket inte kan regleras till fullo och bilen klipper då laddtrycket.

Ibland går även N75-ventilen sönder (magnetventilen för laddtrycksreglering, sitter nära turbon), men har för mig att den då klipper laddtrycket mycket tidigare än vid segdragning på högre växel.

okej! ska kolla upp det i helgen. börjar blir drygt hehe fick ochså reda på n75 ventilen var tydligen standard att dem lägger av efter ett tag! ska börja med den och slangar! annars får jag riva turbon smile tack för svar smile

Honda civic "Jane" (1996)
Min0lta
30 oktober 2017 · 441 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Samma fel på min Skoda TDI. Turbo slutar att ladda.

Hände nyss. Senast var för ett halvår sen. Då mer frekvent.

Stänger av motorn och startar igen. Då funkar det.

Blev betydligt bättre sen jag lossade kontakter till givare på ovansidan motorn och gjorde rent med Electronik Cleaner.

Ska kolla ventilen samt slangar se om det hjälper! annars får jag riva turbon smile

Honda civic "Jane" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang