Köpråd: BMW 3-serie F30 180 000

qeqq
12 november 2017 · 14 Inlägg

Hej! Nu har jag och sambon äntligen kommit överens om att vi vill ha en 3-serie. Kommer förmodligen bli en 320d f30. Detta är vår första bil, så har inte stenkoll på vad man ska titta efter på begagnatmarknaden. Vi har en budget på högst 180 000 kr.

Funderar på vad som ska prioriteras, och vad som ska undvikas. Vi vill helst ha en bil med automat, sportline är ett måste.

Var är rimligt att dra gränsen för antal körda mil? Är det värt att ta en bil med lite fler mil för att få automatlåda? Några speciella servicar som görs efter ett vist antal körda mil?

Mvh

Utmarks-Loke
12 november 2017 · 5 833 Inlägg

Den motorn hade lite problem med kamkedjan i början men det mesta var fixat när F30 kom. För säkerhets skull kan man ändå försöka få tag på en bil tillverkad efter februari 2013, när de sista lilla problemen löstes. I övrigt skulle jag inte var rädd för mil, jag köpte en F20 med samma motor och trots 20.000 mil har det inte varit några problem alls under de 1000 mil jag har kört. Dessa bilar har ju longlife-serivce vilket egentligen inte är så bra. Så jag skulle hellre välja en bil med fler mil, som har fått gå längre sträckor. Om bilen bara går korta bitar och aldrig får bli genomvarm är det förödande med longlife.

Man kan lika gärna köpa automat, allt annat är ju elektroniskt och automatiskt på nyare bmw så varför växla själv? BMW är inte vad de var förr, tyvärr.

Jag skulle undvika fyrhjulsdrift. Väldigt känsligt, råkar man sätta på bara lite fel däckdimension bränner man fördelningslåda eller differential.

qeqq
12 november 2017 · 14 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Den motorn hade lite problem med kamkedjan i början men det mesta var fixat när F30 kom. För säkerhets skull kan man ändå försöka få tag på en bil tillverkad efter februari 2013, när de sista lilla problemen löstes. I övrigt skulle jag inte var rädd för mil, jag köpte en F20 med samma motor och trots 20.000 mil har det inte varit några problem alls under de 1000 mil jag har kört. Dessa bilar har ju longlife-serivce vilket egentligen inte är så bra. Så jag skulle hellre välja en bil med fler mil, som har fått gå längre sträckor. Om bilen bara går korta bitar och aldrig får bli genomvarm är det förödande med longlife.

Man kan lika gärna köpa automat, allt annat är ju elektroniskt och automatiskt på nyare bmw så varför växla själv? BMW är inte vad de var förr, tyvärr.

Jag skulle undvika fyrhjulsdrift. Väldigt känsligt, råkar man sätta på bara lite fel däckdimension bränner man fördelningslåda eller differential.

Tack för ett toppensvar! Ang servicetillfällena. Är det vissa saker som görs efter ett vist antal körda mil, eller är det bara baserat på vad som har slitits ut? Kikar på bilar som gått mellan 6-10k.

panda666
12 november 2017 · 4 250 Inlägg

Hej!

Kör dessa dagligen på jobbet och ska försöka ge lite tips, dom har ett service intervall på max 4000mil. datorn i bilen=idrive kan man gå in och kolla vad som har gjorts och det som behöver göras, man kan se bromsvätska/motorolja/fordonskontroll samt bromsar fram och bak. Datorn ger mil och tid fram till nästa service osv osv. Kupe fläktarna är en svag punkt hos dessa, fläkten låter alltid och är irriterande^^ pröva köra i fullt blås och då ska det inte väsnas satan annars är den dålig. Vissa har haft  fel meddelande av felkod transmission eller nått, felkod drivlina, kan vara svag batteri eller kan vara nått helt mycket dyrare. Sen som före skribent sa dåliga kedjor som jag hoppas har blivit fixad efter 2013. 180.000 kan vara lite för lite för att få en bra ex. jag skulle inte kolla på diesel nu heller eftersom regeringen håller på gör ändringar me skatt osv. Sen att dom börjar rosta tidigt, kolla på bakluckan direkt när ni ska titta på en. Börjar alltid rosta vid bakluckan, kolla vid emblemet på bakluckan. Jag också personligen skulle inte lägga ett öre längre på nyare bmw eftersom jag vet att kvaliten är ett skämt och dom är byggda skitdåligt. Men kan inte svara för ifall nån vill köpa^ Kan bara rekommendera att köpa med garanti, Läs på autopower på vilka slags fel dessa har samt kolla gärna på andra forums ochså så kan ni se. mvh

qeqq
12 november 2017 · 14 Inlägg

panda666 skrev:
Hej!

Kör dessa dagligen på jobbet och ska försöka ge lite tips, dom har ett service intervall på max 4000mil. datorn i bilen=idrive kan man gå in och kolla vad som har gjorts och det som behöver göras, man kan se bromsvätska/motorolja/fordonskontroll samt bromsar fram och bak. Datorn ger mil och tid fram till nästa service osv osv. Kupe fläktarna är en svag punkt hos dessa, fläkten låter alltid och är irriterande^^ pröva köra i fullt blås och då ska det inte väsnas satan annars är den dålig. Vissa har haft  fel meddelande av felkod transmission eller nått, felkod drivlina, kan vara svag batteri eller kan vara nått helt mycket dyrare. Sen som före skribent sa dåliga kedjor som jag hoppas har blivit fixad efter 2013. 180.000 kan vara lite för lite för att få en bra ex. jag skulle inte kolla på diesel nu heller eftersom regeringen håller på gör ändringar me skatt osv. Sen att dom börjar rosta tidigt, kolla på bakluckan direkt när ni ska titta på en. Börjar alltid rosta vid bakluckan, kolla vid emblemet på bakluckan. Jag också personligen skulle inte lägga ett öre längre på nyare bmw eftersom jag vet att kvaliten är ett skämt och dom är byggda skitdåligt. Men kan inte svara för ifall nån vill köpa^ Kan bara rekommendera att köpa med garanti, Läs på autopower på vilka slags fel dessa har samt kolla gärna på andra forums ochså så kan ni se. mvh

Tack för ett bra svar! Vad tänker du om denna? https://www.blocket.se/vastmanland/BMW_ … 11&w=3

panda666
13 november 2017 · 4 250 Inlägg

qeqq skrev:

panda666 skrev:
Hej!

Kör dessa dagligen på jobbet och ska försöka ge lite tips, dom har ett service intervall på max 4000mil. datorn i bilen=idrive kan man gå in och kolla vad som har gjorts och det som behöver göras, man kan se bromsvätska/motorolja/fordonskontroll samt bromsar fram och bak. Datorn ger mil och tid fram till nästa service osv osv. Kupe fläktarna är en svag punkt hos dessa, fläkten låter alltid och är irriterande^^ pröva köra i fullt blås och då ska det inte väsnas satan annars är den dålig. Vissa har haft  fel meddelande av felkod transmission eller nått, felkod drivlina, kan vara svag batteri eller kan vara nått helt mycket dyrare. Sen som före skribent sa dåliga kedjor som jag hoppas har blivit fixad efter 2013. 180.000 kan vara lite för lite för att få en bra ex. jag skulle inte kolla på diesel nu heller eftersom regeringen håller på gör ändringar me skatt osv. Sen att dom börjar rosta tidigt, kolla på bakluckan direkt när ni ska titta på en. Börjar alltid rosta vid bakluckan, kolla vid emblemet på bakluckan. Jag också personligen skulle inte lägga ett öre längre på nyare bmw eftersom jag vet att kvaliten är ett skämt och dom är byggda skitdåligt. Men kan inte svara för ifall nån vill köpa^ Kan bara rekommendera att köpa med garanti, Läs på autopower på vilka slags fel dessa har samt kolla gärna på andra forums ochså så kan ni se. mvh

Tack för ett bra svar! Vad tänker du om denna? https://www.blocket.se/vastmanland/BMW_ … 11&w=3

Hej!

Jag skulle inte ha köpt, gått för mycket och de flesta försäkringsbolag hjälper en fram till 10.000mil, finns väl några som täcker fram till 12 men sen om du kör mycket så kommer det gå fort. Skulle kolla på nått som gått långt under 10.000mil. Tänker så att du har garantier ifall nått skiter sig.

Jokabsson
13 november 2017 · 1 175 Inlägg

panda666 skrev:

qeqq skrev:

panda666 skrev:
Hej!

Kör dessa dagligen på jobbet och ska försöka ge lite tips, dom har ett service intervall på max 4000mil. datorn i bilen=idrive kan man gå in och kolla vad som har gjorts och det som behöver göras, man kan se bromsvätska/motorolja/fordonskontroll samt bromsar fram och bak. Datorn ger mil och tid fram till nästa service osv osv. Kupe fläktarna är en svag punkt hos dessa, fläkten låter alltid och är irriterande^^ pröva köra i fullt blås och då ska det inte väsnas satan annars är den dålig. Vissa har haft  fel meddelande av felkod transmission eller nått, felkod drivlina, kan vara svag batteri eller kan vara nått helt mycket dyrare. Sen som före skribent sa dåliga kedjor som jag hoppas har blivit fixad efter 2013. 180.000 kan vara lite för lite för att få en bra ex. jag skulle inte kolla på diesel nu heller eftersom regeringen håller på gör ändringar me skatt osv. Sen att dom börjar rosta tidigt, kolla på bakluckan direkt när ni ska titta på en. Börjar alltid rosta vid bakluckan, kolla vid emblemet på bakluckan. Jag också personligen skulle inte lägga ett öre längre på nyare bmw eftersom jag vet att kvaliten är ett skämt och dom är byggda skitdåligt. Men kan inte svara för ifall nån vill köpa^ Kan bara rekommendera att köpa med garanti, Läs på autopower på vilka slags fel dessa har samt kolla gärna på andra forums ochså så kan ni se. mvh

Tack för ett bra svar! Vad tänker du om denna? https://www.blocket.se/vastmanland/BMW_ … 11&w=3

Hej!

Jag skulle inte ha köpt, gått för mycket och de flesta försäkringsbolag hjälper en fram till 10.000mil, finns väl några som täcker fram till 12 men sen om du kör mycket så kommer det gå fort. Skulle kolla på nått som gått långt under 10.000mil. Tänker så att du har garantier ifall nått skiter sig.

Jag skulle säga tvärtom. Köp, för den har garanterat gått långa rundor! 10 000 mil på 3 år betyder att motorn och partikelfiltret förmodligen mår väldigt friskt. Fullstämplad servicebok och en ordentlig provtur är vad som krävs smile
Sedan finns det måndagsexemplar av allt och inte minst av BMW. Men som sagt, Bmw hade uppdaterat designen på N47an så pass bra vid 2014 att den löper väldigt liten risk att få problem med kamkedjan. Den kommer inte vara underhållsfri, men huvudsaken är att slippa oroa sig för motorras.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang