Honda Accord -93, återkommande missljud vid gas i högre fart

70

2017-11-16 20:28

Halloj,
Märkt nu på senare tid att när jag är ute på snabbare vägar över 50-60 att det kommer ett märkligt dovt typ "fräsande" missljud i samband med att jag gasar. När jag släpper gasen så slutar ljudet. Det kommer inte alltid när jag gasar. Inte märkt av något samband med att jag svänger eller så. Tycker det låter som det kommer från höger fram, men ta det men en nypa salt.

Tänkte om det var något med bromsarna eller ljullagret men kollade på olika felsökningsvideor och det ljudet lät mer skarpt eller skrikande.

Nu vet jag inte om besiktningen kollar av bromsar och ljullager när de lyfter bilen. Den var utan anmärkning sist jag var in.

Är ingen expert på bilar tyvärr. Kan byta däck och kolla olja och sånt där standardförfarande.

Tacksam för lite råd eller hjälp.

13304 1

2017-11-16 20:33

Kan vara läckage i insug, luftfilter, slangar mellan luftfilter och insug.

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)
70

2017-11-16 22:25

Tack för svar.
Är det något som är "lätt" att åtgärda själv eller stor risk att man sabbar om man inte vet vad man sysslar med?

Typ packningsbyte? Slangbyte?

Vill minnas att de bytte luftfiltret på servicen sist och då förmodar jag att de kollat slangar och sånt, men det kan ju förståss ha uppstått senare eller missats.

Finns det något förebyggande man kan göra annars om du förstår hur jag tänker?

521 10

2017-11-17 00:46

Det är alltså i hastigheter över 50-60km/h oavsett växel och varvtal?
Förändras ljudet om du ligger i t.ex 100km/h kontra 70km/h?

70

2017-11-17 10:43

Har tyvärr inte tänkt något exakt hastighetsintervall som den låter eller inte låter. Har bara noterat när jag är ute och liksom landsvägskör, och då brukar det vara över 50 eftersom vi har 30 och 40-zoner i stan.

Har inte möjlighet att prova än på ett tag men ska försöka notera om det skiljer sig beroende på hastigheten.

Är ju som sagt inget tjutande eller pipande ljud utan mer fräsande eller vad man ska kalla det. Luftfiltret ligger ju åt höger sett så är ju knappast helt ologiskt.

När den bara rullar eller man ligger på konstant gas så kommer inget ljud. Det är när jag trycker ner gasen lite mer. Säg att jag ligger på 80 och så blir det in på 100 väg och jag börjar gasa så kommer ljudet.

1025

2017-11-17 11:21

Helikopterljud har jag haft i flera bilar.
En gång var det gummiflärpar i luftöppningarma bak i skuffen som hade till uppgift att släppa ut luft när man t ex stänger dörrar, men även fungera som utluftsportar när fläkten är i gång.
Flärparna låg och slog - vibrerade i öppningarna. 
Bilen var en Saab 99.

En annan var lösa täckplaststycken under bilen, som kom i vibration vid vissa farter.

En Volvo 740 hade ett för stort spel axiellt på veven, redan som ny.
Vevaxeln kunde då röra sig ut och in några mm. Konstaterades enkelt genom att dra vevaxeln ut och in med remskrivan.
Hördes bara på tomgång i friläge. 
När kopplingen trycktes ned pressades vevaxeln framåt mot axiallagrets främre kant, och det blev tyst.
Fenomenet benämndes: "ångbåtsljud", av verlstadschefen på Volvo. Enligt uppgift inget att bry sig om!

70

2017-11-17 22:30

Så länge det inte är något allvarligt så är jag lugn. Men nog brukar de väl kolla av hjullager och stötdämpning och sånt på besiktningen?

Jag brukar vara för trött för att engagera mig nuförtiden så hinner nätt och jämt supa i mig en kopp svart innan besiktaren står framför och väntar med nycklar och protokoll smile

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon