Motor/drivlina Toyota RAV4 2.5 Hybrid?

KenthIJ
19 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Vad är det som skiljer motorn/drivlinan i Toyota RAV4 HSD (och vad jag förstår i några av Lexus modellerna) från motorn/drivlinan i Prius/ C-HR och Auris och hur påverkar det körningen/förbrukningen ?

Är motorn/drivlinan I RAV lika beprövad och pålitlig som i Prius/ C-HR och Auris ?

Vad jag förstår så har ju Prius/ C-HR och Auris 1.8 L bensin motor och tillsammans med elmotorn totalt 136 hk medans RAV4 har 2.5 L bensin motor med totalt 197 hk tillsammans med elmotorn (eller är det två elmotorer på dem ?  ).

Vad jag förstår så verkar RAV4 dra ca 1dl mer bensin per mil vid blandad körning än Prius/ C-HR och Auris och har lite högre CO2 utsläpp, men jag har fått för mig att starkare motorer inte drar riktigt lika mycket (som svagare) om man kör långa sträckor i högre hastigheter (110-120 km/h ). Är det rätt uppfattat?

Även däck/fälgstorleken 17 eller 18 " på RAV4 borde ju påverka.

Utmarks-Loke
20 oktober 2017 · 5 809 Inlägg

RAV 4 är ju en suv med allt vad det innebär av mer vindmotstånd, högre vikt och kanske en 4wd-lina som kostar kraft att driva runt. Märkligt att skillnaden i förbrukning inte är större än så.

KenthIJ
20 oktober 2017 · 1 429 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
RAV 4 är ju en suv med allt vad det innebär av mer vindmotstånd, högre vikt och kanske en 4wd-lina som kostar kraft att driva runt. Märkligt att skillnaden i förbrukning inte är större än så.

Kollade Transportstyrelsens uppgifter nu igen och enligt dem så gäller nedanstående uppgifter :

Toyota Auris 1.8L TS HSD
L - 4.56-4.60 (beroende på årsmodell)
B - 1.76
H - 1.46
Skattevikt - 1.815 kg
Förbrukning bensin -  0.40 L/mil (något mer med 17")
Utsläpp CO2/km - 92 (något mer med 17")

Toyota RAV4  2.5L HSD
L - 4.61
B - 1.84
H - 1.68
Skattevikt - 2.270 kg
Förbrukning bensin -  0.50-0.51 L/mil (något mer med 18" och beroende på utrustningsmodell)
Utsläpp CO2/km - 117-118 (något mer med 18" och beroende på utrustningsmodell)

Janneutanb
20 oktober 2017 · 7 267 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
RAV 4 är ju en suv med allt vad det innebär av mer vindmotstånd, högre vikt och kanske en 4wd-lina som kostar kraft att driva runt. Märkligt att skillnaden i förbrukning inte är större än så.

Fast en förbrukningsökning på 25% är ganska stor skillnad ;-)

Utmarks-Loke
20 oktober 2017 · 5 809 Inlägg

Janneutanb skrev:

Svarte_Orm skrev:
RAV 4 är ju en suv med allt vad det innebär av mer vindmotstånd, högre vikt och kanske en 4wd-lina som kostar kraft att driva runt. Märkligt att skillnaden i förbrukning inte är större än så.

Fast en förbrukningsökning på 25% är ganska stor skillnad ;-)

Jo, så sett är det kanske realistiskt

KenthIJ
18 november 2017 · 1 429 Inlägg

Vad jag förstår så har även RAV4 HSD Toyotas goda rykte vad det gäller pålitlighet/driftsäkerhet.

Däremot verkar de väl hamna precis över gränsen för "miljöfordon" som skattebefrias under de första fem åren.

Om inte jag räknat helt galet enl. transportstyrelsens formel  Skatte/miljöbilsregler
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … befrielse/
så skulle RAV4 HSD AWD modellen behöva hamna på 115 g/co2 för att klara gränsen men hamnar på ca 118 g/co2 (enl. min uträkning). alltså alldeles över gränsen.
och
2wd/framhjulsmodellen RAV4 2wd framhjulsdriven
https://www.mynewsdesk.com/se/toyota/pr … id-2015039
skulle behöva hamna på 113 g/co2 men hamnar på 115 oxå det alldeles över.

Håller dock inte för otroligt att jag missat något i mattematiken

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang