4410
Sök

Ägarbyte

7 Inlägg
12 december 2017
Trådstartare
Hej!
Ska köpa min första bil i dagarna, tänkte då bara fråga er om en sak.
Om jag köper bilen hos bilhandlaren och skriver den på mig sen när jag kommer hem med bilen kan jag göra ett ägarbyte på bilen till min pappa direkt eller måste man vänta några dagar för att sedan kunna skriva försäkringen på honom?

(måste jag teckna försäkring hos bilhandlaren eller gör jag det hemma?)

6 689 Inlägg
12 december 2017
Bilen ska försäkras samma dag som den köps och ägaren är den som skall bruka bilen, vid skenförsäkring har bolagen rätt att dra in på ersättning av skada.

Gäller det en Renault Clio 1.4 från 2007 är dock risken mindre med utebliven ersättning. (;

De/Dem

5 149 Inlägg
12 december 2017
Så länge man bor på samma adress så bör det det kunna vara en "gemensam" bil ;-)

Det tar ett par dagar att få hem ägarbeviset  och innan dess är det svårt att göra ett ägarbyte på bilen :-)
Däremot blir du ägare direkt av bilen när den köps av en handlare men då behöver du även ha en försäkring redo. Dock brukar dom flesta bilhandlare kunna fixa försäkringen direkt hos valfritt bolag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 290 Inlägg
12 december 2017
Köper du bilen hos en handlare med direktuppkoppling så sker ägarbytet direkt och du måste välja försäkring på plats. Är din far med så kan handlaren skriva bilen på honom.

Om den inte är köpt via kredit. Då står du på bilen tills den är slutbetald och detta går INTE att ändra på. Handlaren äger bilen tills dess den är betald. På pappret.

Köper du en bil av "Kalle på hörnet" som inte ens har direktuppkoppling så var vaksam. Garantier har du inga. Även om det är avbetalning. Heads up! Gäller för övrigt alla handlare som inte är MRF-anslutna.

Tro mig. Jobbat som handlare.

Köper du en gammal sunkig Volvo eller en sportigare turbosnurra och skriver den på farsgubben så får du inte en spänn om du smäller trots helförsäkring. Skenförsäkring tar inte bolagen lätt på numera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 479 Inlägg
13 december 2017
en gammal sunkig volvo är ju lättare att komma undan med än en ex s200 wink  för finns ju folk som har en sådan som andrabil , våran  2 bil är en sönderrostad mazda sport

Sök