Sänka passagerarstol på Toyota RAV4 Hybrid

KenthIJ
11 december 2017 · 1 451 Inlägg

Vad jag förstår så är passagerarstolen på Toyota RAV4 Hybrid inte höj och sänkbar. Inte på någon av utrustningsnivåerna om jag fattat rätt.

Någon som vet om det skulle gå att sänka stolen (permanent) på något annat sätt ?

Presidento Of World
11 december 2017 · 3 324 Inlägg

KenthIJ skrev:
Vad jag förstår så är passagerarstolen på Toyota RAV4 Hybrid inte höj och sänkbar. Inte på någon av utrustningsnivåerna om jag fattat rätt.

Någon som vet om det skulle gå att sänka stolen (permanent) på något annat sätt ?

Måste väl finnas spakar Eller nåt om inte elstol finns eller? @evildan (varför kan man inte tagga..)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
11 december 2017 · 1 451 Inlägg

MrMaz skrev:

KenthIJ skrev:
Vad jag förstår så är passagerarstolen på Toyota RAV4 Hybrid inte höj och sänkbar. Inte på någon av utrustningsnivåerna om jag fattat rätt.

Någon som vet om det skulle gå att sänka stolen (permanent) på något annat sätt ?

Måste väl finnas spakar Eller nåt om inte elstol finns eller? @evildan (varför kan man inte tagga..)

Elstol eller höj och sänkbar stol finns på förarplats men jag har inte hittat någon utrustningsnivå på RAV4 HSD som har höj och sänkbar passagerarstol. Passagerarstolen verkar bara ha spak för ryggstödets vinkel.

KenthIJ
12 december 2017 · 1 451 Inlägg

Tänkte att man kanske kunde göra något ingrepp även på en "fast" stol för att sänka den men det kanske inte är tillrådligt eller ens tillåtet ?

Senast redigerat av KenthIJ (12 december 2017)

Evildan
12 december 2017 ·

Jag känner mig taggad av att bli taggad.

Passagerarstolens höjd är fast.

Jag tror inte att en egen gjord sänkning är skitenkel att utföra om man inte kan bygga om skenorna och sänka som på det viset.
Hur nära det är till golvet från fabrik har jag faktiskt inte någon aning om.

jaka54
12 december 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ta loss stolen och kolla hur fästen/och rör ser ut. Stolen består av en rörkonstruktion och sånt går ofta att kapa av och MAG svetsa ihop.

Senast redigerat av jaka54 (12 december 2017)

KenthIJ
12 december 2017 · 1 451 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ta loss stolen och kolla hur fästen/och rör ser ut. Stolen består av en rörkonstruktion och sånt går ofta att kapa av och MAG svetsa ihop.

Tackar för tips och engagemang.

Har ingen RAV4 (iaf inte ännu :-) 

Min yngsta dotter har lite svårt att gå i och ur RAV4 ans passagerarsäte pga höjden så jag kollar eventuella alternativ/möjligheter att sänka stolen.

Skall kolla med min lokala handlare nästa gång jag kommer till Toyota.

Vi har en Auris TS HSD som vi tycker jättebra om men är ändå lite sugna på en RAV4.
Får kolla och fundera vidare

Senast redigerat av KenthIJ (12 december 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2017 · 13 736 Inlägg

Plätt lätt beställ en förarstol från England och montera så är problemet löst

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
viccoA
13 december 2017 · 3 109 Inlägg

Trodde inte det fanns nyare bilar där höjden inte går att justera. Är det vanlig att det saknas?

KenthIJ
14 december 2017 · 1 451 Inlägg

Growe skrev:
Plätt lätt beställ en förarstol från England och montera så är problemet löst

Kanske faktiskt skulle funka :-)

Förarstol till högerstyrd på passagerarplats i vänsterstyrd.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 december 2017 · 13 736 Inlägg

KenthIJ skrev:

Growe skrev:
Plätt lätt beställ en förarstol från England och montera så är problemet löst

Kanske faktiskt skulle funka :-)

Förarstol till högerstyrd på passagerarplats i vänsterstyrd.

Ja jag skojar inte..  Bästa lösningen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Soulman
14 december 2017 · 1 271 Inlägg

viccoA skrev:
Trodde inte det fanns nyare bilar där höjden inte går att justera. Är det vanlig att det saknas?

De är allt lite konstiga de där hybridbilarna. Designen är lika märklig på utsidan som insidan.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang