[LÖST] VOLVO V70n 2.4T 2001 B5244T3 | P1171 Throttle Actuation Potentiometer Sign.2 Range / Performance

N0tiC
19 mars 2017 · 3 Inlägg

Lösning som post! https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 9#p4462689

Hej!
Jag har vid flertal tillfällen hamnat i dessa forum i sökningar efter information. Men nu har inget funkat och jag har blivit tvungen att ansluta mig som medlem! roll

Hela historien är ganska lång så om ni inte är intresserade av all information, hoppa ner till den grova texten längre ner där jag kortfattat förklarar situationen och problemet! smile

Orelevant? Kanske inte?
Jag fick för ca 4 månader sedan en varningslampa i instrumentpanelen (Motorelektronik/Avgaskontrollsystem). Kollade koden (som jag inte kommer ihåg) och det handlade om avgasrening... Men jag struntade i det eftersom det inte var aktuellt med besiktning och jag hade inget märkt av att bilen skulle vara konstig/gå dåligt.

Definitivt relevant
För ca 1 månad sedan började bilen gå riktigt dåligt. Det var ungefär som om den skulle ha tappat turbotryck och det fanns ingen effekt i bilen när man gav fullt gaspådrag. Acceleration och växling gör så att bilen går "ryckigt"/"bluddrar". Bilen kommer igång efter en stund och ger, det numera, normala gaspådraget. Inga nya lampor har vaknat i instrumentpanelen. Mitt verktyg för avläsning av OBD2 gav inte heller några nya felkoder.

Tog mig till en verkstad för avläsning och fick ut:

Bensin (B5204T5 - Motronic ME7 - MT/AT)
DTC 261A
Adaptiv lambdareglering felaktig. Intermittent.

Och 3 A4-papper extra med andra felkoder som avlästes lol (Dessa var dock pga batteritorsk tidigare under vintern fick jag förklarat)

Felkoder raderades och jag fick förklarat att han tror till 90% säkert att det var luftmassemätaren som levde sitt eget liv och borde bytas. Vanligt problem. Jag åker där ifrån med information jag behövde.

Jag byter luftmassemätaren och resultatet är detsamma. så jag jobbar vidare.

Min bil är utrustad med 2st lambda.
Jag gick och kopplade bort en lambda och provkörde bilen. Resultat; Bilen gick mycket sämre än innan. Återkopplade lambda och kopplade ur den andra samt provkörde igen. Resultat; bilen gick precis som den gjorde innan jag kom till garaget. Idiotsäkert tänkte jag och beställde en ny lambda.

Efter bytet av lambda så gick bilen exakt som innan bytet. Ingen skillnad. Kollar felkoder igen och har nu fått en helt ny felkod. Denna felkod lyder:

P1171
Throttle Actuation Potentiometer
Sign.2 Range / Performance

Så jag beställer mig ett spjällhus (begagnat). Etiketterna var olika, min hade vit och nya har gul samt att koden på mitt gamla spjällhus var följande: 36050563 och nya (om jag minns rätt nu, hade 1 siffra högre i slutet?).

Jag har utfört bytet av spjällhuset så funkade bilen inget annorlunda. Samma gamla tråkiga, sega bil jag levt med senaste månaden. (Rensar felkoder igen.)

Under körning hem tänds ABS lampa och jag hör knackningar.. "små kugg" som tar emot så jag åker och köper mig en ny ABS-ring. Byter och bilen började med att gå exakt likadant som tidigare men först dagen efter så börjar bilen gå riktigt bra igen. Redan som kall och håller effekt även som varm.

Jag hade rensat koder innan jag startade bilen och när jag ligger på vägen så återkom felkoden under färd (P1171).

Här är vi nu! KORTFATTAT

Bilens acceleration och under växling gjorde så att bilen gick "ryckigt"/"bluddra".

Jag har alltså bytt tändstift, luftmassemätare, lambda, ABS-ring och spjällhus.

Bilen går i dagsläget mycket bättre!
Den har viss effekt och går relativt bra.
Kan dock känna att den tappat lite effekt och är kanske lite tröttare än innan.
Den svarar inte heller riktigt lika snabbt på gasreglering med pedalen.
Koden återkommer efter flertal rensningar av felkoder. (P1171)

OBS, måndag ska jag in till Verkstad för eventuell programmering av spjällhus.

Lite tråkigt att nu vara i ägo av "förmodligen" fungerande spjällhus, lambda och/eller luftmassemätare.

Så vad kan vara felet med den återkommande (P1171) felkoden?
Vad kan vara felet med min saknade motoreffekt?

Lösningar på dessa problem är guld då jag själv känner att bilen är parkerad bra j!^*a nära skroten just nu. Har spenderat natten med bilen och ska nu ta en lååång efterlängtad "shut-eye". wink



Ideér och tankar uppskattas! big_smile

Senast redigerat av N0tiC (15 december 2017)

Marlboroman
19 mars 2017 · 8 228 Inlägg

Låter som om du har ett liknande bekymmer som jag haft på min V70. Och jag tror inte att du har rätt "översättning" på vad P1171 innebär..? Den pekar ju i regel på Lmm och du bytte till rätt nummer och en av vettig kvalitet? Jag köpte en på e-bay som jag fick kasta till förmån för en äkta Bosch för att det skulle funka.

Har du kollat alla slangar? För du kan ha bekymmer med luftläckage. Jag har bytt alla vacuumslangar och slangarna till vevhusventilationen bland annat. Sen kan ju tryckröret som går över motorn spricka och det kan ge en del knepiga fenomen. Även bränslepumpen kan ställa till det. Börjar pumpen bli dålig och trycket börjar bli klent kan man få samma felkoder som man kan få på luftläckage och liknande.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Brådhis * Voff voff *
19 mars 2017 · 10 244 Inlägg

Nu sätter det väl iofs ingen felkod, men en ledsen magnetventil till turbon ger en slö, alternativt ryckig (lite på och av känsla på effekten), bil. Och ledsen magnetventil är mer regel än undantag på dessa bilar...

Jag har bytt den på alla(!) V70N/S80 jag haft med turbo och på samtliga har det gjort skillnad...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
N0tiC
19 mars 2017 · 3 Inlägg

Marlboroman skrev:
Låter som om du har ett liknande bekymmer som jag haft på min V70. Och jag tror inte att du har rätt "översättning" på vad P1171 innebär..? Den pekar ju i regel på Lmm och du bytte till rätt nummer och en av vettig kvalitet? Jag köpte en på e-bay som jag fick kasta till förmån för en äkta Bosch för att det skulle funka.

Har du kollat alla slangar? För du kan ha bekymmer med luftläckage. Jag har bytt alla vacuumslangar och slangarna till vevhusventilationen bland annat. Sen kan ju tryckröret som går över motorn spricka och det kan ge en del knepiga fenomen. Även bränslepumpen kan ställa till det. Börjar pumpen bli dålig och trycket börjar bli klent kan man få samma felkoder som man kan få på luftläckage och liknande.

P1171$11 - Throttle Actuation Potentiometer Sign.2 Range/Performance.
Är vad jag får ut och det verkar då enligt forum jag letat igenom vara "Upper limit" fel för mig. Innebär att felet var störst chans LMM vilket jag gjorde byte av men det gav ju ingen skillnad av resultat.
Bytet var snabbt med en LMM från biltema så kanske inte av bästa kvalité.. Gick sedan vidare och gjorde byten och rengjort massvis med kontakter/kopplingar i motorutrymmet.
Jag har nu även kontrollerat slangar efter läckage men utan resultat. Allt ser fint ut. Upptäckte dock eventuellt läckage av olja från turbo.. små spår av olja i tryckröret som går över motorn.. Hmm... kanske kan vara en idé att ta ur turbon och kontrollera den.

Bränslepump har jag ej kontrollerat men bilen funkar ju riktigt bra om man jämför i nuläget. Hur kan jag kontrollera detta som ett eventuellt fel?

Tack!

Brådhis skrev:
Nu sätter det väl iofs ingen felkod, men en ledsen magnetventil till turbon ger en slö, alternativt ryckig (lite på och av känsla på effekten), bil. Och ledsen magnetventil är mer regel än undantag på dessa bilar...

Jag har bytt den på alla(!) V70N/S80 jag haft med turbo och på samtliga har det gjort skillnad...

//Brådhis

Rycket vid körning och växling finns ej kvar. Fattas nu effekt samt att felkoden återkommer.
Kan man kontrollera denna enkelt? (Såg eventuellt läckage av olja från turbo under dagen nu)

Tack!

Dagens insats:
Vid kontroll av tryckslangar upptäckte jag läckage av olja. Oljan fanns i väldigt liten mängd i tryckrör över motorn men även på baksidan, övre gräns, av motorn.  Så ventilkåpan blev idag bortskruvad och vid kontroll hittade otroligt mycket "grusig" olja. (Jag har ägt bilen i 2 år och har under min tid gjort service med oljebyte 3 gånger.)

(Edit: bilder fungerar inte längre att länka)

Rengjorde och fixade packning. Det är troligtvis från turbon denna olja kommer ifrån.


Tack för era svar, mycket tacksam big_smile

Senast redigerat av N0tiC (15 december 2017)

SeniorRC
17 april 2017 · 31 Inlägg

Rådet om att titta på magnetventil är mycket bra oavsett om det problem du har eller inte.
En TCV (Turbo Control Valve) kostar inte så mycket och det är enkelt att byta och det brukar göra stor skillnad på respons och effekt då dom helt enkelt sotar igen och slutar reglera korrekt på både 2.4T/2.5T och gamla T6 och i viss mån även på T5. Med optimerad mjukvara så "motionerar" man TCV effektivare och den varar längre.
Testa och byt för det kan lösa flera av de problem som du nämner.

Lycka till!

BMW i4 M50 Black on Black "Carbon Package" (2022)
N0tiC
15 december 2017 · 3 Inlägg

Hej, nu har jag återgått till min V70N och har äntligen hittat boven. Det var inte enbart ett fel..Tydligen.

Jag gjorde vad ni påpekade och sa i det stora hela. (En kompis skaffade samma model 2.4T)
Jag provade att byta till hans Bosch LMM och ingen skillnad. Jag provade att byta till hans magnetventil/solenoid.. Ingen skillnad.

Men när vi planlöst provade att byta både LMM och magnetventil fungerade bilen. Inga felkoder eller liknande problem.. Den gick rent och fungerade kanon. Biltemas LMM kasseras!

Tog mig till en skrot och köpte mig två av dessa begagnade delar och det har funkat utan problem i 2 veckor nu!

Fråga dock, på magnetventilen står ett nummer längst bak, precis efter märket "<".
På min gamla stod det "< 6" och på den jag har sitter i bilen nu är "< 2" och jag undrar vad skillnaden är för när vi växlar denna mellan bilarna känns det som om bilen blir piggare? Skadligt? (Bilden är illustrativ)

http://atechmotor.com/images/_MG_6941-400.jpg

Tack tusen för tipsen!

Mvh

Senast redigerat av N0tiC (15 december 2017)

SeniorRC
17 december 2017 · 31 Inlägg

Så länge som artikelnumret är detsamma, så är det samma ventiler.
Kan vara olika batcher, line eller maskiner hos leverantör.

Du nämnde att du köpte begagnat och det är förmodligen så att dom är olika "smutsiga" och därmed ger lite olika. Det är inget ovanligt att TCV ger upp och det särskilt på LT motorerna 2.4T, 2.5T och T6, då dessa inte jobbar med högre duty cycle som "motionerar" hela ventilens längd. Dom sotar igen och funktionen blir sämre med oscillationer, dålig respons och sämre effekt som följd.
För den som kör HT motorerna så har man inte detta problem på samma sätt.
Den som går i tankarna att trimma en LT motor bör därför samtidigt byta TCV till en ny.
I sammanhanget en liten kostnad som oftast gör stor skillnad på både körbarhet och prestanda.

I ditt fall så hade jag satsat några hundralappar och införskaffat en ny TCV från Volvo.
Det kostar inga blodiga pengar.

BMW i4 M50 Black on Black "Carbon Package" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang