2727
Sök

Volvo 940 fulltrycks turbo Hög bränsleförbrukning???

26 Inlägg
28 december 2017
Trådstartare
Hej jag har precis skaffat en volvo 940 turbo ftt. Och tycker att den drar mycket bensin. Så bestämde mig för att testa vad den drog i stan. Då jag kör mest statskörning. körde slut på bensinen tankade i 10 liter och nollställde trippen efter ungefär 6 mil så började bilen hosta och det var dags att tanka då hade förbrukningen legat på 1.7 liter milen är detta inte lite väl högt? körde lungt när jag gjorde testet. och bilen är inte trimmad på nåt sätt.

Tacksam för svar.

Vet inte om tråden ligger rätt då jag är ny på forumet så flytta den om den ligger fel.

Forummoderator
26 455 Inlägg
28 december 2017
Mycket rödljuskörning och du får ju dom där siffrorna.
Men mycket annat kan ju också spela in.

När fick tex fordonet i fråga service senast?
Automat eller manuell?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

26 Inlägg
28 december 2017
Trådstartare
Det är inte mycket rödljuskörning då vi bara har ett rödljus vid ett enda ställe och där åker jag nästan aldrig. den ska ha var servad för ungefär ett år sen. Det är en manuell m90 låda.

5 813 Inlägg
29 december 2017
Räkna förbrukning på korrekt sätt till att börja med, dvs tanka fullt och nolla trippen  kör sen till nästa gång du tankar fullt och räkna hur mycket den dragit. Väldigt opålitlig mätning att köra tills bilen börjar hosta och sen tanka i några liter.

Över 1L/mil drar då alla gamla Volvo vid stadskörning.

3 415 Inlägg
29 december 2017
Gör om gör rätt, som ovan sa.

26 Inlägg
29 december 2017
Trådstartare
Då gör jag så

168 Inlägg
29 december 2017
Min 740 drar över 2liter/milen med den är inte helt original heller wink är din det?

Edit: såg att den var orörd men är du säker på det?
Senast redigerat av citrouz (29 december 2017)

Sök