4553
Sök

Vad krävs för att en utlandsregistrerad (i EU-land) bil som är felparkerad ska bli bortbogserad?

647 Inlägg
29 december 2017
Trådstartare
Vad krävs för att en utlandsregistrerad (i EU-land) bil som är felparkerad ska bli bortbogserad? I första hand handlar det om någon som står korrekt men inte betalat för sig (dvs inte står trafikfarligt eller hindrande etc).

Avstängd
10 388 Inlägg
29 december 2017
d-b skrev:
Vad krävs för att en utlandsregistrerad (i EU-land) bil som är felparkerad ska bli bortbogserad? I första hand handlar det om någon som står korrekt men inte betalat för sig (dvs inte står trafikfarligt eller hindrande etc).

Tidigare, jag orkar inte kontrollera om det ändrats, har det varit (kom efter en lagändring 2014-15 något) som så att för att kommunen får laglig rätt att omhänderta ett fordon, krävdes parkeringsböter på minst 5000kr. Dock givetvis inte vid ett och samma tillfälle.

Huruvida detta i sin tur var/är applicerbart på ickesvenskreggade fordon...orkar jag inte heller kontrollera wink

Hur kommer det sig att du funderar?

- - - Edit - - -

Det krävs alltså att bilen, på något vis, står felparkerad vid bogseringstillfället
Senast redigerat av it_mutt (29 december 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
11 086 Inlägg
30 december 2017
it_mutt skrev:
d-b skrev:

Tidigare, jag orkar inte kontrollera om det ändrats, har det varit (kom efter en lagändring 2014-15 något) som så att för att kommunen får laglig rätt att omhänderta ett fordon, krävdes parkeringsböter på minst 5000kr. Dock givetvis inte vid ett och samma tillfälle.

Huruvida detta i sin tur var/är applicerbart på ickesvenskreggade fordon...orkar jag inte heller kontrollera wink

- - - Edit - - -

Det krävs alltså att bilen, på något vis, står felparkerad vid bogseringstillfället

Kan tillägga att vissa kommuner låter bärga bort bilar omgående om dom saknar skyltar.

//Brådhis

EDIT: Förutsatt att den står på kommunens mark. Står den på privat mark misstänker jag att det blir svårare...
Senast redigerat av Brådhis (30 december 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

647 Inlägg
31 december 2017
Trådstartare
it_mutt skrev:

Jag undrar eftersom det verkar bo någon i mitt kvarter som är här några månader om året och då ställer bilen för all del lagligt men aldrig verkar betala för sig så det sitter alltid p-böter på bilen. Både på vår gårdsparkering såväl som på kommunal gatuparkering.

Sök