3820
Sök

KIA PICANTO -98 Inget motstånd i bromspedal

3 Inlägg
7 januari 2018
Trådstartare
Det började med ojämn bromsverkan på framhjulen, och till slut låste sig bromsoket höger fram. Bromsoket monterades bort och packningen var helt trasig och massa rost hade följt med kolven in.

Bromsoket byttes och det nya monterades 2 dagar efter att det gamla togs bort. Bromsvätskan var aldrig under nivå i behållaren.

Med hjälp av min fru, så luftade vi alla oken och började längst bort. Efter 2 varv utan att se mer luft och haft koll på nivån av bromsolja, så kan man ändå trampa pedalen ända ner i botten utan större motstånd. En gång fick vi upp ett tryck i pedalen, men det försvann så fort jag stängde luftningsventilen.

Vi har gått runt hela bilen, och kollat vid huvudbromsoket och ser INGET lekage någonstans. Oljenivån är alltså som den ska, vi får inte ut mer luft, inget lekage, men kan åndå inte pumpa upp ett tryck i pedalen.

Har även testat med motorn igång.
Väldigt tacksam för hjälp med detta.

2 253 Inlägg
7 januari 2018
Standardfel... gäller alla bilar. Och inte bara bromsar utan även hydrauliska kopplingar.

Jag är rätt säker, men kan ha fel, på att tätningar inuti huvudbromscylindern rivits sönder mot avlagringar längre in i cylindern på cylinderväggen, oftast på nederkanten.

Det brukar bli som en hård vändkant.

När man sedan luftar genom att trycka ned pedalen, så stannar den inte som vanligt, utan passerar vändkanten och går i bott.
Eller hur?

Därför är det bra att använda typ Luftman. Med hjälpa en sån pryl, trycksätter man bromsvätskebehållaren. Så behöver man över huvudtaget inte röra pedalen vid luftning.

Gissar att du behöver en ny  huvudbromscylinder. Finns troligvis inga renoveringssatser längre.

Möjligen kan det ha lossnat något av vändkanten och lagt sig emellan vanligvid en slags backventil bestårmde av bl a en bricka på kolven inuti huvubromscylindern.

Har hänt en gång för mig... Rivit sönder tätningar har jag gjort flera gånger.

Tecken på detta är just som du beskriver. Bl a inget läckage, för det läcker inuti cylindern.
Senast redigerat av Meaganeowner (7 januari 2018)

2 368 Inlägg
7 januari 2018
Är det rätt modell av ok som blev monterat? Monterar man ett högerok på vänster så kommer luftnippeln nedåt, lätt hänt tongue

2 253 Inlägg
7 januari 2018
Jo.... och bromsok på VAG m fl, speciellt bak, behöver skruvas loss, vinklas och bankas lätt på med hammare vid luftning, för att luftblåsor gömda på flera ställen ska kunna lossna och föras mot luftnippeln.
Först vänder man oket med nippeln ned, och i flera vinklar än just upp. Slutar med nippeln upp och luftar. Upprepas flera gånger.

Har just gjort detta på sambons Golf V efter underkänd besiktning.

Använde även "Luftman" enligt ovan.
Senast redigerat av Meaganeowner (7 januari 2018)

6 647 Inlägg
7 januari 2018
Hej!
Du har väl hydraulisk koppling!? Om du har det (och inte vajer) så måste du först lufta slavcylindern.
Sen när du luftar...jag antar att du byter bromsvätska samtidigt?!
Bromsvätska bör/ska bytas var tusende mil eller åtminstone vart annat år. Inte undra på att det rostar i systemet om du inte regelbundet byter bromsvätska.
Som sagts tidigare så underlättar (ibland är det nödvändigt) det att använda en sån grej om säljs av Mekonomen, där man trycksätter bromsvätskebehållaren via tryck från något av däcken.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 januari 2018
jaka54 skrev:
Hej!
Du har väl hydraulisk koppling!? Om du har det (och inte vajer) så måste du först lufta slavcylindern.
Sen när du luftar...jag antar att du byter bromsvätska samtidigt?!
Bromsvätska bör/ska bytas var tusende mil eller åtminstone vart annat år. Inte undra på att det rostar i systemet om du inte regelbundet byter bromsvätska.
Som sagts tidigare så underlättar (ibland är det nödvändigt) det att använda en sån grej om säljs av Mekonomen, där man trycksätter bromsvätskebehållaren via tryck från något av däcken.

Tusen mil? Nu tog du väl i?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 253 Inlägg
7 januari 2018
Asch då... han kör Audi

Evildan
7 januari 2018
Meaganeowner skrev:
Asch då... han kör Audi

Det är väl den sträckan en sådan hinner rulla emellan verkstadsbesöken på två år.

Vartannat år eller 3000-4000mil, beroende på modell, är intervallen för Toylådor. Varannan service kort å gott.

Jag tror också på en trasig packning i huvudbromscylindern, väldigt vanligt att dom går sönder vid luftning pedalledes.
Senast redigerat av Evildan (7 januari 2018)

Forummoderator
18 410 Inlägg
7 januari 2018
Men? En 20 år gammal Picanto? Har jag missat något? Den är väl inte värd ens att fylla på spolarvätska i? Eller om TS gillar sin bil, då är det en annan sak.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 januari 2018
TYVÄRR så har ni rätt i detta med att trycka pedalen i botten när man luftar..
Fick hjälp av en äldre bekant som tryckte allt vad han kunde när jag luftade och trots samtal emellan när han skulle sluta att bromsa så sade den jäkelen att han inte kunde trycka mer för pedalen var redan i botten..sad!
Och gamlingen har körkort sen -60 och begrep inte detta..
Så för 17 !, TRYCK INTE PEDALEN MER ÄN HALVVÄGS FÖR HE..E, annars kostar det en ny huvudcylinder!

Undrar om man kan lägga upp sista meningen som citat när förfarandet vid bromsvätskebyte efterfrågas ?smile
Senast redigerat av autodidakten (7 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

3 Inlägg
7 januari 2018
Trådstartare
Tack för tipsen! Försöker bara fixa den innan vi ska göra oss av med den, så huvudbromscylindern är väl värt ett försök efter att vi har dragit ett varv till och vänt runt oken för att få ut mer luft.
Återkommer med hur det går som tack på era svar.

Evildan
7 januari 2018
Hybrid_ skrev:
Men? En 20 år gammal Picanto? Har jag missat något? Den är väl inte värd ens att fylla på spolarvätska i? Eller om TS gillar sin bil, då är det en annan sak.

Just den -här- måste vara "speciell" då Picanton släpptes på marknaden 2004, som "efterträdare" till den (av oss äkta bilentusiaster entusiaster) älskade KIA Pride.
Förtydligande; Mazda 121 DA klonen och tyvärr inte den ännu härligare wankelcoupen från sjuttiotalet eller någon av den handfull varierande bilar som hetat Mazda 121. Sällan har ett bilnamn spritts till så varierande skapelser som Mazda 121.
Det är gissningsvis en 2008 och tryckafelknappartrollet sabbade för TS.

3 Inlägg
7 januari 2018
Trådstartare
Hahaha det är en -08 och inte -98
Ber om ursäkt för fel i rubriken!
Senast redigerat av Levelbreak (7 januari 2018)

Evildan
7 januari 2018
Levelbreak skrev:
Hahaha det är en -08 och inte -98
Ber om ursäkt för fel i rubriken!

De ela grisalugnt.

Som du skrev, prova lufta igen då det emellanåt kan vara grönjävligt envist att få ur luften årdentlickt.
Håll koll på nivån i kärlet bara samt, som redan tipsats om, allt ska inte dunkas i botten bara för att det går. wink
Senast redigerat av Evildan (7 januari 2018)

Sök