Byte av subwoofer i CLK cab och hur jämföra högtalare.

Moonman
7 januari 2018 · 40 Inlägg

Aloha!

Kan börja med att säga att jag inte kan något om ljud. Jag vill i alla fall ha mera bas i bilen och har läst att det finns en 6,5" subwoofer bakom baksätet i bilen. När jag läste runt så förstår jag att det ska vara en så kallad open air subwoofer då den inte sitter i någon låda.

Hittar Earthquake SWS-6.5X, http://www.earthquakesound.eu/car-audio … s-65x.aspx och upptäcker att folk sätter dessa i dörrar också. Är det värt att byta ut de jag har i dörren, http://www.mds.se/ts-1702c.html mot earthquake?

Tack för hjälpen!

Bassiehof
7 januari 2018 · 1 777 Inlägg

Om du vill ha mer bas ska du inte välja den där sws nånting för den har väldigt låg känslighet, 77 dB vid 1 w, oavsett  placering. Mät, posta måtten här eller googla själv. Monteringsdiameter/djup och sånt brukar anges.

Moonman
8 januari 2018 · 40 Inlägg

Bassiehof skrev:
Om du vill ha mer bas ska du inte välja den där sws nånting för den har väldigt låg känslighet, 77 dB vid 1 w, oavsett  placering. Mät, posta måtten här eller googla själv. Monteringsdiameter/djup och sånt brukar anges.

Om jag förstår dig rätt så vill man ha så hög känslighet som möjligt? Vet du någon som du skulle rekommendera?

Bassiehof
8 januari 2018 · 1 777 Inlägg

Låg sensitvity innebär att den kräver mycket effekt, så det och effekttåligheten sätter gränser. De andra du länkade till har 90 dB (1 watt) känslighet,  och det krävs 32 watt för att få de på 77 dB att spela lika högt (90 dB). Du måste ta reda på vad som får plats, eller om du är villig att modda så vad som helst får plats. Ingen kan rekommendera nåt innan du vet.

Senast redigerat av Bassiehof (8 januari 2018)

Moonman
8 januari 2018 · 40 Inlägg

Bassiehof skrev:
Låg sensitvity innebär att den kräver mycket effekt, så det och effekttåligheten sätter gränser. De andra du länkade till har 90 dB (1 watt) känslighet,  och det krävs 32 watt för att få de på 77 dB att spela lika högt (90 dB). Du måste ta reda på vad som får plats, eller om du är villig att modda så vad som helst får plats. Ingen kan rekommendera nåt innan du vet.

Subwoofern är 6.5". Max djup vet jag inte men originalet är sk. shallow http://slautoparts.net/wp-content/uploads/imported/2001-Mercedes-Benz-CLK430-Convertible-Rear-Bose-Subwoofer-A2088203202-331184361264-2.jpg

Bassiehof
8 januari 2018 · 1 777 Inlägg

Plasten är sprucken, så jag rekommenderar att du använder en bit mdf som distans. Som det är nu tappar du bas(tryck) oavsett om du använder original eller eftermarknads. Finns att köpa i mindre bitar på k-rauta. Ungefär samma tjocklek som plastbiten förstås, eller tjockare om du behöver och plats finns in- och utvändigt. Sen har du det där med lådvolymen. Vet du hur många liter det är? Det finns basar som bara behöver några liter, andra kräver tiotals. Behöver veta mer för att komma fram till en bra lösning. Har du letat beg på skroten?

Moonman
8 januari 2018 · 40 Inlägg

Bassiehof skrev:
Plasten är sprucken, så jag rekommenderar att du använder en bit mdf som distans. Som det är nu tappar du bas(tryck) oavsett om du använder original eller eftermarknads. Finns att köpa i mindre bitar på k-rauta. Ungefär samma tjocklek som plastbiten förstås, eller tjockare om du behöver och plats finns in- och utvändigt. Sen har du det där med lådvolymen. Vet du hur många liter det är? Det finns basar som bara behöver några liter, andra kräver tiotals. Behöver veta mer för att komma fram till en bra lösning. Har du letat beg på skroten?

Tusen tack för hjälpen. Jag känner att jag har varit otroligt otydlig och är ledsen för det. Bilden är taget från nätet och inte den som sitter i min bil, även om den är likadan.

Det finns ingen låda utan bakluckan fungerar som låda, så kallad open air eller infinite baffle. Det är därför jag hittade Earthquake SWS-6.5X som är en open air. Som jag har förstått det så ska en sådan låta bättre än en "riktigt" bas utan låda.

Bassiehof
8 januari 2018 · 1 777 Inlägg

Moonman skrev:

Bassiehof skrev:
Plasten är sprucken, så jag rekommenderar att du använder en bit mdf som distans. Som det är nu tappar du bas(tryck) oavsett om du använder original eller eftermarknads. Finns att köpa i mindre bitar på k-rauta. Ungefär samma tjocklek som plastbiten förstås, eller tjockare om du behöver och plats finns in- och utvändigt. Sen har du det där med lådvolymen. Vet du hur många liter det är? Det finns basar som bara behöver några liter, andra kräver tiotals. Behöver veta mer för att komma fram till en bra lösning. Har du letat beg på skroten?

Tusen tack för hjälpen. Jag känner att jag har varit otroligt otydlig och är ledsen för det. Bilden är taget från nätet och inte den som sitter i min bil, även om den är likadan.

Det finns ingen låda utan bakluckan fungerar som låda, så kallad open air eller infinite baffle. Det är därför jag hittade Earthquake SWS-6.5X som är en open air. Som jag har förstått det så ska en sådan låta bättre än en "riktigt" bas utan låda.

Antar att du menar skuffen som låda. Hur funkar det med spindeln "blottad" och golfbagen? Okej, så open air är det som gäller. Måste det nödvändigtvis vara 6,5" eller går det bra med 7-8"?  Då finns nämligen både Wavecor (Strassacker) och Dayton Audio hos Sveriges mest kända bilstereonördar. Eller Monacor hos Eluxson.

http://www.eluxson.se/billiga-element-o … p-150.html

Spelar ner till 35 hz. Du ska kolla Thiele/Small parametrar. Qts ska ligga över 0,50 för open air. Under passar till sluten låda, och ännu lägre, typ 0,20-0,30, då passar basen bäst till basreflex. Allt beror på din budget. Earthquake har 1,2 qts så du fattar.

https://www.parts-express.com/6-1-2-pol … m--299-609

Spelar ner till 52 hz. Det finns mängder med sajter, så det är bara att fortsätta leta.

Moonman
9 januari 2018 · 40 Inlägg

Yes, det är skuffen som gäller. Högtalaren skyddas av det som är lastat tack vare utrymmet där taket fälls ner. Tyvärr verkar det vara 6,5" som gäller. Tusen tack för informationen! Så jag ska kika mer på känslighet och qts än om tillverkaren skriver att den passar open air?

Tackar och bockar!

Bassiehof
9 januari 2018 · 1 777 Inlägg

Hög qts passar för open air. Låg för basreflex som jag förklarade. Ja, det blir svårt att justera ljudnivån mellan de olika elementen med så låg känslighet på basen. De vill att folk ska vara okunniga för då får de sälja just sin i det här fallet shallow pizzakartong till dig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang