Montera volvo b5252 i Super Seven. Hur få den att fungera?

jokos
30 december 2017 · 11 Inlägg

Hej. Har ett Super Sevenbygge på gång. Sitter en Volvo b230fk i bilen nu, men någon tidigare ägare har rensat/klippt i kabelstammen så den vill inte gå ordentligt. Har lessnat på den och tänker sätta i en Volvo b5252, 144hk istället. Vill ha den för att komma ner i hk och vridmoment för bes.-sen kan det ju lätt bli en b5254,170hk istället. Hur besvärligt är det att få den att funka? Måste ha allt original för att kunna regga med den. Tändning och bränsle måste alltså va original till motorn, så eftermarknadsprut och förgasare är uteslutet. Någon som kan delge mig hur det ska kopplas? John

Taunuus
30 december 2017 · 263 Inlägg

ta hela elsystemet som hör till motorn, härvor, boxar m.m. kan eventuellt komma lite extra kablar med, då är det upp till dig om du vill rensa/klippa bort onödiga kablar, sen är det bara att sätta sig med elschema och koppla + och - där det skall vara + och - , ----> vrida på nyckeln och köra, efter resten av drivlinan är anpassad till nya motorn såklart.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Marlboroman
30 december 2017 · 8 229 Inlägg

Om bilen är reggad med FK'n så hade jag bytt elsystemet istället om det är där felet sitter. Volvo femmorna är utrymmeskrävande och tunga. Ett annat alternativ kan ju vara en 16V motor, alltså B234F.

Och skulle du vilja byta från en 10V till en 20V så får du byta elsystem en gång till då dem inte har samma styrsystem.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jokos
30 december 2017 · 11 Inlägg

Den är inte reggad. Är en import från England som blir totalt ombyggd så det blir ett amatörbygge. Är inte så förtjust i turbo, är lite fuskhästkrafter tycker jag, samt att SFRO tyckte det var ett gränsfall i vridmoment på en b230fk. Så vill ha en sugis istället, som låter gött å går bra. Va inne på b234 ett tag, men de börjar bli svåra att få tag i, särskilt som komplett bil, samt  att volvo 850 med 140hk i stort sett är gratis., å femmorna låter gött....får en komplett bil bara jag hämtar den.
Är inga fel på min motor, det är elektroniken runtomkring som strular, så den säljer jag nog vidare till någon med behov av en sådan.

caromania Forummoderator
30 december 2017 · 9 296 Inlägg

Alltså... en Volvo-motor i 7a känns väl sådär. Som att ställa upp i konstsim med en flodhäst eller klippa rosor med motorsåg. Om du ändå ska regga den själv kan du väl leta efter nåt mindre med mer varv? Gärna med ett par dcoe som skriker ”Mata mig” genom sidan av motorhuven..?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jokos
30 december 2017 · 11 Inlägg

Weber kan det ju bli i framtiden.....gillar själv snarkljudet från dem. Tycker om volvo. Lätt att få tag i delar. Billigt. Tycker inte om Ford och Saab som de flesta kör med i sevenbilarna. Ford har jag aldrig gillat, å Saab har jag fått nog av i.o.m. skruvandet med brorsans drethögar, Inte konstigt att de gick i konkurs! Tycker om BMW också, men för långa och tunga motorer. Hade dock inte tackat nej till motorn och drivlinan som satt i bilen när den kom från England........Ford Cosworth! Men den försvann innan jag blev ägare till projektet.

Utmarks-Loke
30 december 2017 · 5 833 Inlägg

Motorn i ett amatörbyggt fordon behöver inte vara original men om man ändrar något som påverkar effekten kan man behöva göra ett bromstest. Men på en motor utan överladd vet jag inte hur känsligt det är...

Det jobbiga med volvos femcylindriga är att du måste byta växellåda, den till B230 passar inte. Du får ta från volvo 960, den hade en rak sexa som i grunden var samma som de femcylindriga. Men många bilar såldes med automat och de få manuella som kommer ut på marknaden är ganska eftersökta. Motorn kanske är billig men lådan drar upp priset.

Kolla även på motor-låda från mazda miata. Många i England använder det.

jokos
31 december 2017 · 11 Inlägg

Slipper bromsa motorn om ja kan visa upp att den är original och inom gränserna för effekt och vrid. Blir adapterplatta mellan vitmotorn och rödlådan. Den är redan inhandlad.

torsen
2 januari 2018 · 7 234 Inlägg

Du har inte funderat på någon Suzukimotor?
Finns både raka fyror och vinkelsexor av aluminium som är lätta.
Bara ett tips.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
2 januari 2018 · 1 128 Inlägg

caromania skrev:
Alltså... en Volvo-motor i 7a känns väl sådär. Som att ställa upp i konstsim med en flodhäst eller klippa rosor med motorsåg. Om du ändå ska regga den själv kan du väl leta efter nåt mindre med mer varv? Gärna med ett par dcoe som skriker ”Mata mig” genom sidan av motorhuven..?

Vi som har öra för ljuv musik förstår killens val av motor. Jag är dock både bil och ljudentusiast ska sägas, inte alla som är det. wink

Till jokos, som du säger så är det en B5254 du ska köra egentligen. Kanske du borde sätta i en sån direkt så slipper du göra om allt en gång till i framtiden.

Nöjeskör närproducerat
Nickeboii
2 januari 2018 · 762 Inlägg

Är inte det lättaste bara är köpa en ny kabelhärva? Tar du en från en 240 med LH2.4 så är den fristående och man behöver inte klippa i något. Sen är det bara är flytta över dina 940 turboboxar. Sen måste du tänka på att du måste byta spridare eller koppla in ett spridarmotstånd då de inte
har samma ohm och man bränner boxarna med originialspridarna utan detta motstånd. Eventuellt förlänga kablarna till luftmassemätaren då de är kortare på en 240. smile

Det går också att gå att använda denna kabelhärva om du vill köra b234 istället. smile

Senast redigerat av Nickeboii (2 januari 2018)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
mattew
2 januari 2018 · 350 Inlägg

Marlboroman skrev:
Om bilen är reggad med FK'n så hade jag bytt elsystemet istället om det är där felet sitter. Volvo femmorna är utrymmeskrävande och tunga. Ett annat alternativ kan ju vara en 16V motor, alltså B234F.

Och skulle du vilja byta från en 10V till en 20V så får du byta elsystem en gång till då dem inte har samma styrsystem.

Hur mycket mer väger en t5 än en rödblockare?
mw

jokos
2 januari 2018 · 11 Inlägg

Jag har egentligen aldrig gillat tanken på Turbo i den bilen, så nu när den krånglar är beslutet lätt. Den ska ur och ersättas med en Volvo Femma! Helst en B5254 direkt, men då måste jag upp i minst 840kg vikt för att kunna regga med den. Med B5252 ska jag ha minst 700kg, vilket jag borde nå ganska lätt. Söker nu en bil att plocka motorn ur. En 850 glt 170hk, årsm 92-95 helst, då det tydligen är lättare att gå runt startspärren på dem.
Några tips på vart det står någon och skräpar? Gärna Värmland.

jokos
9 januari 2018 · 11 Inlägg

Nu är det igång. Hämtade i helgen hem en Volvo 850-95 2,5se 144 hk-blir bra och besikta med. Har rensat all el, så nu ligger det som behövs för att köra motorn löst på motorn. Två reläer, databoxen, tändningslåset. I princip så kan man lyfta ur den, ställa den på en pall, ansluta + och - samt bränsle så kan man starta den lös. Återkommer när den sitter i sitt nya hem och förhoppningsvis funkar som den ska. John

jokos
21 januari 2018 · 11 Inlägg

Sitter nu i bilen och nyss uppstartad. Gick smärtfritt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang