Polo -99 1.6 går på 3 cylindrar..*LÖST* Nu ett nytt problem????? Ryker o luktar bränd olja

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2015 · 13 729 Inlägg

xc90 skrev:

Growe skrev:

xc90 skrev:
Känner mig osäker på en sak.....har då fixat topp(blästrat,tvättat,ny ventil,slipat in alla)etc nya packningar och NYA toppbultar som jag drog enligt schema(ståhlmotor)  30nm-60nm, 90gr +90gr. MEN när jag drog sista rundan 90 grader då kändes det liksom lite "lättare" än första 90gr?? Är det så som sträckbultar beter sig eller har jag på nått sätt lyckats dra dom för mkt så dom är på väg av??

visst är det otäckt.. men helt normalt ;-)
så inget att fundera på..  eftersom det är just sträckbultar så går dom lättare när dom sträcker sig
så du var inne på rätt spår

enda gång det finns risk att dom går av är om man kör begagnade men då går dom av vid dragningen och det märks direkt smile

har bara bytt på 12v och 16v smallblock vw motorer men borde vara samma och dom kändes så.


skoj när man drar lite grövre doningar där man drar 180nm vinkeldrar sen 90grader och man står och hänger på skaftet med järnrör och man känner hur det går lättare det ärr rätt läskigt smile

TACKAR.......nu kan ja sova lugnt igen...👍 precis de svar ja önskade....

ibland får man svaren man önskar..smile  hoppas att allt gått vägen och att räsern går igen smile   själv ska jag ge mig på ett motorbyte i min Arosa som har en liknande motor dock 1.4 (finns i vissa polosar) och montera en Polo gti motor istället..roligare att meka hela grejer för att göra sakerna lite snabbare  får 40hk extra så ett skapligt upplyft från dom 60hk som är där nu smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xc90
27 december 2015 · 406 Inlägg

Jahapp då har man fått ihop skiten......o ja dom första kilometrarna va spännande, rök som f-n, vit rök som lukta bränd olja?? Avtog efter ett tag....spikade lite så tändningen ställdes ner o körde lite till...kanske en mil totalt, den går bra nu på tomgång samt körning men ryker för mycket på tomgång samt torrgasning......Hade från början en HEL flaska k-akut(sen innan) till kanske 5-10 liter bensin....så jag har slängt i 18 liter till, tänkte det kunde va felet......som sagt kört kanske 2 mil nu(är obes) så vill inga längre sträckor.
Oljelocket sugs fast lite grand så vevhusvent funkar väl då?
Någon ide? Är som sagt mest vit inte blå rök som luktar bränt.
Kolvringar?
Kan inte se nån rök vid körning längre men finns där vid tomgång o torrgas.....

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

Kör på....Det kan ta sin lilla tid att "förånga" vattnet som kan ha samlats i avgassystemet. Så länge den inte bygger tryck i kylsystemet, drar ej kylarvätska, blandar ej oljan med vatten så borde allt vara OK

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
xc90
27 december 2015 · 406 Inlägg

dawwe skrev:
Kör på....Det kan ta sin lilla tid att "förånga" vattnet som kan ha samlats i avgassystemet. Så länge den inte bygger tryck i kylsystemet, drar ej kylarvätska, blandar ej oljan med vatten så borde allt vara OK

Hoppas ju på nått sånt........köpte ju bilen med ursprungliga defekten på en avgasventil så jag vet inte hur länge den är körd så......tänkte på oförbränd bensin till katten osv......  funderar på o ta loss lambdasond o se om man kan rengöra lite....ALLT ska va billigt fix me denna bil annars blir de skroten.......den lever just nu på gränsen!!!!!
Den ska ju bara fungera som övningskörningsbil.....men dock en besiktad sådan....

Nej har inte tagit kylarvatten på dessa 2 mil o tempmätaren håller sig på mitten samt att jag byta även ventiltätningar....

Senast redigerat av xc90 (27 december 2015)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

Vit rök är "vatten". Kör på om det jag nämnt i tidigare inlägg är som det skall vara. Och, ingen "grädde" där du fyller på olja, eller på stickan för den delen...Min ena E36 rykte kraftigt vitt i lätt 30-40 min trots att den stod "torrt o varmt" mestadels, fick torr-gasa ordentligt mycket men till slut så var vattnet i avgassystemet förångat...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
xc90
27 december 2015 · 406 Inlägg

dawwe skrev:
Vit rök är "vatten". Kör på om det jag nämnt i tidigare inlägg är som det skall vara. Och, ingen "grädde" där du fyller på olja, eller på stickan för den delen...Min ena E36 rykte kraftigt vitt i lätt 30-40 min trots att den stod "torrt o varmt" mestadels, fick torr-gasa ordentligt mycket men till slut så var vattnet i avgassystemet förångat...

Tackar för dina lugnande förslag.........just nu kl 20.30 + några groggar så målar man fan på väggen......men jag ger inte upp förrän det är försent😅😅

Det är ju även så att det kanske varit lite lite blårök eller svartrök med i spelet osså...men mest vit illaluktande(inte glykol) osså........fan va irriterande...

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

Luktar det "ruttna ägg" så är det katten som jobbar under inte fullt optimala förhållanden, tex för mycket bränsle? Min M5 E34 hade helgalna avgsvärden 2005, avgaserna luktade "ruttet". Förbesiktning hos BMW: "Du måste renovera motorn, förmodligen toppen som e kass." Jag: "Ok, det kan inte vara lambdasonden som gett sig då?": BMW: "Nääää....". Bytte lambdasonden på chans...Och det blev klockrena värden, samt en helt annan "sötare" lukt, och "torrare" avgaser då katten kunde jobba under optimala förhållanden. O avgasvärdena har förblivit bra sedan dess. Så min lekmannamässiga åsikt är att om katten får jobba "hårt" så bildas det mer vattenånga, o denna ånga kan kondensera i avgassystemet....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
xc90
27 december 2015 · 406 Inlägg

dawwe skrev:
Luktar det "ruttna ägg" så är det katten som jobbar under inte fullt optimala förhållanden, tex för mycket bränsle? Min M5 E34 hade helgalna avgsvärden 2005, avgaserna luktade "ruttet". Förbesiktning hos BMW: "Du måste renovera motorn, förmodligen toppen som e kass." Jag: "Ok, det kan inte vara lambdasonden som gett sig då?": BMW: "Nääää....". Bytte lambdasonden på chans...Och det blev klockrena värden, samt en helt annan "sötare" lukt, och "torrare" avgaser då katten kunde jobba under optimala förhållanden. O avgasvärdena har förblivit bra sedan dess. Så min lekmannamässiga åsikt är att om katten får jobba "hårt" så bildas det mer vattenånga, o denna ånga kan kondensera i avgassystemet....

Jag är inne lite på detta hållet(hellre det än kolv/olje ringar) gissar på att både katalysator och lambdasond fått slita ont under ett par tusen mil....
Förresten har "pärlan" rullat 24000.......o man har ju läst om nyare audi som fått byta ringar efter 10000.....
Men som sagt .....kan man kolla vevhusvent. på nått annat sätt än locket eller ska jag gissa på katten/lambdan??

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

I regel skall det vara ett lätt "undersug" när man lyfter på "oljepåfyllningslocket", det kan dock finnas undantag, så lite fläktande är OK, men inte så det "blåser på bra". Jag skulle inte-inte-inte gissa på katten. Lambdasonden kan dock vara god ide att byta, den har nog sett sina bästa dar efter 24000 mil. Men innan du byter, läs ut eventuella felkoder. Att dränka en ny lambda i bensin kan få den att gå sönder tämligen fort...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
xc90
27 december 2015 · 406 Inlägg

dawwe skrev:
I regel skall det vara ett lätt "undersug" när man lyfter på "oljepåfyllningslocket", det kan dock finnas undantag, så lite fläktande är OK, men inte så det "blåser på bra". Jag skulle inte-inte-inte gissa på katten. Lambdasonden kan dock vara god ide att byta, den har nog sett sina bästa dar efter 24000 mil. Men innan du byter, läs ut eventuella felkoder. Att dränka en ny lambda i bensin kan få den att gå sönder tämligen fort...

Sista meckandet idag var skruva lös lambdasonden......helt svart!!!
Jaha va drar man för slutsatser av detta??
Jaja måndag imorrn........o ev nya inköp av nått som får skiten o funka bättre haha..

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
dawwe ...has left the building...
27 december 2015 · 4 474 Inlägg

De brukar vara sotiga...Så länge de är torrt sot så är det OK. Är den klibbig så är det värre... Eller om den är "vit och ren" vilket kan tyda på att motorn kan dra kylvätska, superhet ånga tvättar rent rätt bra...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
xc90
14 januari 2016 · 406 Inlägg

OBS bilen rök lite lite svart bara innan renovering pga kass komp på en cylinder.
Provade först med rengörningstillsats i oljan samt en hel flaska k-akut i tanken(hade bara ca 10l bensin).

Har nu gjort lättare renovering av toppen, tvätt,glasblästring,renblåsning,tvätt, en ny ventil samt slipade in alla ventiler o nya ventiltätningar, blev tät o fin. Monterade allt med nya packningar o bultar o har nu ca 15kg i komp på alla cylindrar.
Bilen startar o går bra, har kört ca 2 mil(obesiktad) MEN den ryker ganska bra o luktar bränd olja?? Har fyllat hela tanken nu med fräsch bensin, ingen skillnad.
Vad kan ha hänt?
Plockade bort grenrör o alla avgasportar är svarta/fuktiga, nästan kletiga, tyder väl på att det inte är bara en cylinder som strular?
Tog bort slang till vevhusvent o det rök lite fin dimma bara.......fattar inget o har nu plockat av toppen igen men jag vet inte var jag ska börja. Har fyllt cylindrar med wd40 o 5-56 bara för att ev lossa lite koks på oljeringar.
Nånting som har löst upp sig tack vare testet innan renovering?
Vevhusvent? skall skruva loss men hur kollas funktionen?
Dålig kvalite på nya ventiltätningar? Monterades noggrant.
Mkt gammal skit i tanken som har löst upp sig tack vare att den stod 2 veckor med k-akut till för lite bensin?
Insugsröret hade lite typ oljeblandad bensin precis vid öppningarna, drog med fingret, blev helt svart o luktar bensin?

Summering, bilen går bra med bra komp MEN ryker vit/blå onormalt(nästan lutzen-dimman) mkt samt luktar bränd olja, tar ingen kylarvätska.

Senast redigerat av xc90 (Idag 06:27)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
lindqvist17
24 januari 2018 · 4 Inlägg

fick du någon ordning på detta problem?

Meaganeowner
24 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Hoppar in i tråden här.

Om du har bra komp på alla cylindrar, så är det inte fel på de övre kolvringarna. Möjligen på nedersta oljeskrapring. Men nu blir det oftast inte fel på alla kolvar samtidigt!

Men det egentliga felet är förmodligen tät vevhusventillation.

I de flesta fall ska olja skiljas av från den luft som finns i motorns inre utrymmen  under kolvarna, även under ventilkåpan, innan den leds in i insugningsrör.
Övertryck av luft blir det alltid p g a att lite alltid läcker förbi kolvringar och avgasventilstyrningar.

Om det blir tätt i oljeavrinningen, ned till vevhuset, så blir hela ventillationen fylld med olja. Olja som sen sugs in till motorns ALLA cylindrar. Samtliga tändstift och förbränningsrum blir sotiga.

Därav allt blårykande mm

Så botanisera hur vevhusventillationen fungerar!


En annan sak som var vanlig på t ex Ford V4 motorer, i t ex Saab V4, var läckande tätningar av gummi på ventilernas styrningar. Då blev det blårök!
Kom sig oftast av att man bytte till Castrol GTX olja. Det tålde inte gummitätningarna om de gått i mineralolja. De gick sönder i småbitar.

Senast redigerat av Meaganeowner (24 januari 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang