Sälja, skrota eller reparera, hur gör jag med min Ford Mondeo 2006:a?

andpersa
27 januari 2018 · 3 Inlägg

Hej! Jag har en Svart Ford Mondeo Titanium kombi 2006 års modell som gått 20 500 mil. Motorn går bra och skicket i övrigt är helt okey för en så pass gammal bil. Men nu strular bromsarna och jag inser att bromsskivor och belägg bak är helt slut liksom bromsbeläggen fram och kanske också skivorna fram behöver bytas. Så det kostar ett antal tusenlappar om jag ska få detta fixat på verkstaden. Har tyvärr inte tid, utrustning och utrymme att göra det själv annars hade det ju varit ett alternativ.

Sedan är det egentligen också hög tid för en 20 000 mila service, vad den nu innehåller. Risken är väl också att det är mer som dyker upp vid en service som behöver repareras.

Fixar jag bromsarna, servar den och besiktigar den kanske jag med lite tur kan få 10-15 000 kr för bilen men som den är nu får jag väl inte mycket för den.

Hur hade ni gjort med denna bil? Har den gjort sitt?

// Anders

xXSammy
27 januari 2018 · 6 580 Inlägg

Vilken motor är det?

De/Dem
andpersa
27 januari 2018 · 3 Inlägg

Det är en 145 hästars bensinmotor på 1999 cm3

spillolja
27 januari 2018 · 4 032 Inlägg

Om du inte ska behålla den  Sälj den som den är
Om du ska behålla den, köp dom nödvändiga delarna från Tyskland eller Frankrike

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
xXSammy
27 januari 2018 · 6 580 Inlägg

Med tanke på bilens ålder rekommenderar jag en Motorcraft service först så får du en komplett genomgång av bilen med vad som behövs och inte behöver göras. Sen bör man gå igenom bilen med respekt för åldern så att anmärka på det som inte har med besiktning att göra är onödigt.

http://www.ford.se/Agande/Motorcraft

Det som faller på milen i bytesintervall på 2.0 Duratec motorn är aggregatremmen, men är den bytt vid tidigare tillfälle behövs det inte göras nu

Om den gjort sitt eller inte beror lite på hur mycket fel det finns på bilen och hur mycket du vill laga där efter. Finns en del som tycker bilen är skrotfärdig efter första bromsbytet och sen struntar i att hålla efter grejerna så förfaller bilen snabbt.

Hur mycket bil tycker du att du får för 10-15.000 kr? Hade en kund för ett par år sen som lagade sin Mondeo för 25.000 (2005 diesel med 22.000 mil på mätaren, bytte svänghjul, koppling, fjädrar och de mesta). Deras tycke var "Ja vad får jag för 25.000kr ? Nya problem, laga bilen tack!"

De/Dem
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Gez.  .
Det är en skitbagatell att fixa det du beskriver och man kan t o m göra det på gatan utan några specialverktyg.
En simpel tång efter att du tagit av hjulen är det mesta som behövs..
Tror inte du behöver byta skivorna förrän besiktningen anmärker..

Senast redigerat av insatsen (27 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
27 januari 2018 · 4 032 Inlägg

Byt olja + filter på motorn och kolla upp oljenivån i växellådan, motorn har kamkedja, kolla efter spickor i remmar och slangar, tändstiften håller > 10.000mil om man inte är petnoga
låt bilbekämpningen ge domen
blir annars onödigt dyrt om man inte fixar det själv

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
27 januari 2018 ·

Strular bromsarna skall dem göras vid.  Inte väntar man väl på besiktning och hoppas de godkänner dem.

Ta en massa offerter om du inte vill göra jobbet själv.   
Hade jag behövt lämna in den bilen så hade jag nog hellre sålt den till någon som gör vid bromsarna så den åker lagligt.

andpersa
27 januari 2018 · 3 Inlägg

Tack för svaren!
Känner nu mer o mer att jag säljer bilen i befintligt skick till någon som är händig och själv kan fixa med den. Blir för dyrt att  lämna in den och få den reparerad, speciellt som jag redan har en ersättningsbil hemköpt och ändå ska sälja Mondeon framöver.
Kan jag få 5-6000 kr som den är nu så får jag nog vara glad. En reparation och service på verkstad lär inte ge någon vinst för min del om jag ändå säljer den direkt. Hade jag däremot behållt den och kört ett tag till med den så hade det varit en annan sak.
Så får det bli!

spillolja
27 januari 2018 · 4 032 Inlägg

Om du inte ha bråttom lägg till några tusingar till

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Man börjar nog bli gammal när man inte förstår sig på yngre folk som inte klarar en sån  baggis som att byta bromsdelar..
Är det mer än en tång och en stjärnmejsel och 2 timmar som behövs egentligen?
Kan det vara värt bortåt 3000 för att slippa?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
27 januari 2018 ·

insatsen skrev:
Man börjar nog bli gammal när man inte förstår sig på yngre folk som inte klarar en sån  baggis som att byta bromsdelar..
Är det mer än en tång och en stjärnmejsel och 2 timmar som behövs egentligen?
Kan det vara värt bortåt 3000 för att slippa?

Du får ge dig ut i verkligheten.  Vissa är mer teoretiskt lagda.  Har släkting som är på gång att bli professor, men han kan inte byta hjul på bilen eller annat mekaniskt men kan lösa matematiska formlar som inte gemene man ens skulle klara av någon gång i livet.   Men han tjänar därefter så han ger folk mat på bordet och forskar samtidigt så att vi får en bättre framtid wink

Dennis99
27 januari 2018 · 26 Inlägg

Om jag vore du skulle jag ha lagat den. Försökt fått tag i billiga delar och sen lagat den och sen antingen använda den eller sälja och tjäna en slant kanske. Men det beror ju på om du känner att du klarar av att laga den

Evildan
28 januari 2018 ·

Är det väldigt snart tid att besiktiga bilen är det även bråttom att sälja för blir det körförbud får du betydligt sämre betalt. Mao, sätt rätt pris direkt för att göra en snabb affär.

spillolja
28 januari 2018 · 4 032 Inlägg

Borde finnas någon pundare som vill ha en gammal Mondeo
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
28 januari 2018 ·

spillolja skrev:
Borde finnas någon pundare som vill ha en gammal Mondeo
wink

Det börjar bli ont om R5:or så chansen finns.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 januari 2018 · 4 917 Inlägg

spillolja skrev:
Borde finnas någon pundare som vill ha en gammal Mondeo
wink

Jag förvånas över att spillolja nästan alltid har den ultimata lösningen!
Så självklart egentligen, att jag inte tänkte på det, utan hellre ville laga den så billigt som möjligt..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang