3619
Sök

Har jag bränt min generator? volvo 940

5 Inlägg
29 januari 2018
Trådstartare
Hej! jag är ny till forumet och kan inte värst mycket om bilar. men det är så att min 940 hade stått en längre tid i  ett garage så batteriet var fullkomligt dött. jag tar en kompis till hjälp för att starta den med start kablar,  han kopplar kablarna från den hjälpande bilens batteri direkt till batteriet på min 940 vilket till och med jag förstår att man inte kan göra. Jag vred på nyckeln till 940 och det börjar ryka som fan från generatorn och luktar mycket bränt. jag kopplar sedan som man ska och bilen startar direkt, men så fort jag kopplar bort kablarna från den hjälpande bilen så dör 940in så jag antar att generatorn inte laddar nu. men jag undrar om ni tror att det finns nån hopp för den eller om man ska byta den helt och hållet. jag såg att den röda kabeln som går från generatorn va lite smält. mycket tacksam för svar!

Volvo 940 1994
b230fd

4 293 Inlägg
29 januari 2018
Jag har gjort något försök i mitt liv att koppla jordkablen i chassiet på bilen jag skulle ge starthjälp. Det är ofta krångligt om man inte hittar någon bra jordpunkt och jag har sedan dess struntat i det helt.

Jag har nog gett starthjälp 100 ggr dom senaste åren, alltid kopplat direkt på batteriet med önskat resultat.
Majoriteten av dessa starthjälp har varit till volvo 7/940. Så jag tror inte det är där ditt problem ligger.

Det kan vara så att ditt batteri är helt förstört. Vad har du för volt om du mäter det?
Det är dock möjligt att din generator är förstörd. Se till att fixa den smälta kabeln oavsett.

Om din generator fungerar borde du ligga på runt 14v när den laddar.
Senast redigerat av zemet (29 januari 2018)

6 647 Inlägg
29 januari 2018
Hej!
Du har kopplat helt rätt! + från kompisens batteri till + till ditt batteri  och -från kompisens batteri till - på ditt batteri!
Att det ryker från generatorn har inget med  ovanstående att göra. Men...det verkar ju som om du behöver byta generator och även batteri (om du nu inte laddat batteriet??).

2 253 Inlägg
29 januari 2018
1.
Kanhända kopplade ni in startklablarna fel. Plus ska kopplas till plus. Och minus till minus.

Gör man tvärtom går det åt fanders med bara generatorn i bästa fall.

Visst kan det vara bättre att koppla från minus på det friska batteriet till en ren metallyta på motorblocket, i stället för minus till minus på batterierna.
Men på t ex Ford Kuga kommer man inte åt batteriets minuspol utan att lossa batteriet helt.

2.
Och vad menar Du med att koppla in som man ska?
Och vad var det du förstod?

3.
Kanske det befintliga batteriet var helslut och då inte tog emot laddström. När du startade bilen med starthjälp, började generatorn ladda starthjälpsbatteriet.
Om du då lossade startkablarna fanns inget batteri som kunde belasta generatorn, och den "skenade".
Kan väl hoppas på att du klarar dig med batteri- och generatorbyte.
Senast redigerat av Meaganeowner (29 januari 2018)

6 269 Inlägg
29 januari 2018
Ibland skrivs det att minusklämman skall kopplas på jordpunkt i karossen på mottagande bil men jag minns inte exakt varför. Jag kopplar också batteri till batteri.

Det var kul en gång när en ovan skulle kabla igång sin bil från en grålle och inte tänkte på att de är plusjordade big_smile

2 253 Inlägg
29 januari 2018
Jo. Tanken är att man kopplar startkabel plus till plus först, på batterierna.

Sen från det friska batteriet till en punkt på chassiet eller motorn (helst), så långt från
det urladdade batteriet som möjligt. Därför att öppna batterier ( som går att fylla med batterivatten) avger högexplosiv knallgas, vid både i- och urladdning. Har man då gjort många startförsök, bildas det mycket gas.

Händer titt som tätt att batterier med våldsam kraft exploderar. Dessutom stänks frätande syra på allt och alla i närheten
Hände en granne till mig och på en skola i Karlstad.

Kommer ihåg att vi i ungdomen behövde starthjälp. Hade tyvärr bara en startkabel. Den kopplades från plus till plus på batterierna.
Sen knuffade vi ihop bilarna som båda hade fina chromade stötfångare av metall. Inget plastsmäck. Det funkade.

5 Inlägg
29 januari 2018
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
1.
Kanhända kopplade ni in startklablarna fel. Plus ska kopplas till plus. Och minus till minus.

Gör man tvärtom går det åt fanders med bara generatorn i bästa fall.

Visst kan det vara bättre att koppla från minus på det friska batteriet till en ren metallyta på motorblocket, i stället för minus till minus på batterierna.
Men på t ex Ford Kuga kommer man inte åt batteriets minuspol utan att lossa batteriet helt.

2.
Och vad menar Du med att koppla in som man ska?
Och vad var det du förstod?

3.
Kanske det befintliga batteriet var helslut och då inte tog emot laddström. När du startade bilen med starthjälp, började generatorn ladda starthjälpsbatteriet.
Om du då lossade startkablarna fanns inget batteri som kunde belasta generatorn, och den "skenade".
Kan väl hoppas på att du klarar dig med batteri- och generatorbyte.

han kopplade inte batteriet fel utan minus till minus och plus till plus.

när jag sa koppla in som man ska så menar jag som det stod i 940ins instruktionsbok :p alltså plus till plus och minus till chassit vilket jag satte i vänster fjäderbens torn.

batteriet var helt dött när vi skulle starta med start hjälp men känns konstigt att generatorn skulle ta stryk av de den började ju ryka ordentligt.

5 Inlägg
29 januari 2018
Trådstartare
zemet skrev:
Jag har gjort något försök i mitt liv att koppla jordkablen i chassiet på bilen jag skulle ge starthjälp. Det är ofta krångligt om man inte hittar någon bra jordpunkt och jag har sedan dess struntat i det helt.

Jag har nog gett starthjälp 100 ggr dom senaste åren, alltid kopplat direkt på batteriet med önskat resultat.
Majoriteten av dessa starthjälp har varit till volvo 7/940. Så jag tror inte det är där ditt problem ligger.

Det kan vara så att ditt batteri är helt förstört. Vad har du för volt om du mäter det?
Det är dock möjligt att din generator är förstörd. Se till att fixa den smälta kabeln oavsett.

Om din generator fungerar borde du ligga på runt 14v när den laddar.

jag har inte mät batteriet så får ta och göra det. om batteriet inte hade en droppe kräm kvar kan generatorn verkligen ta stryk av de?

Tack för svar

5 Inlägg
29 januari 2018
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Du har kopplat helt rätt! + från kompisens batteri till + till ditt batteri  och -från kompisens batteri till - på ditt batteri!
Att det ryker från generatorn har inget med  ovanstående att göra. Men...det verkar ju som om du behöver byta generator och även batteri (om du nu inte laddat batteriet??).

varför började generatorn ryka tror du? ska ta och beställa en generator har sett dom ganska billiga på nätet,
men vill veta om de nått bakom liggande fel till att generatorn bara dog sådär känns som om vi gjorde något fel när vi skulle starta den

tack för svar

2 253 Inlägg
29 januari 2018
En generator tål i regel inte att arbeta utan att vara ansluten hela tiden till ett fungerande batteri.

5 Inlägg
29 januari 2018
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
En generator tål i regel inte att arbeta utan att vara ansluten hela tiden till ett fungerande batteri.

bilen var aldrig igång när generatorn började ryka. jag vred nyckeln till start läge sen hördes det ett klick o sen kom röken. förlåt om jag skrev otydligt

2 253 Inlägg
29 januari 2018
Kan ju ha hänt nåt under tiden bilen stått.
Kanske någon som försökt starta med kablar tidigare.
Kanske nån som kopplat startkablarna fel tisigare.
Råttor kan ligga bakom mycket eländez
o s v.

Själv skulle jag nog göra så här innan jag går vidare.
Därmed inte sagt att Du ska göra det. Du får själv ta ansvar för det i så fall. Eller be någon kolla på det hela.

- Koppla ur generatorn elektriskt. Isolera kabelskorna ordentligt. Lossa på drivremmen.

Lyft i ett laddat batteri.  Anslut polskorna ordentligt.

Testa vad som fungerar. Kanske mer som gett upp.
Försök starta motorn.
Bara testa, för vattenpump mm går kanske på samma rem som generatorn gjorde.

Om motorn går, så har väl styrelektronik mm klarat sig. Och först då är det väl läge att lyfta i en annan generator.

Sök