Vad har du haft för problem med din BMW

zoopåse
24 september 2012 · 1 171 Inlägg

E90 -09 En glödlampa bak och en oring till oljefiltret på 2400mil. Kostnad: 29kr.

Evildan
24 september 2012 ·

Rquired skrev:

Evildan skrev:

Rquired skrev:

Vi BMW-ägare behöver ingen tröja det räcker uppenbarligen med bilen, körstilen och hur vi parkerar. wink

lol

Hittar ingen t-tröja med "Fuck You i drive a FIAT"

Har du prövat på italienska?

Provat att söka med "Vaffanculo mi correre una FIAT" och det blir mest en massa text om Berlusconi eller Zlatan.

Är antagligen ingen med FIAT som har samma självhävdelsebehov?/dåliga smak? som ägare till de andra förekommande bilmärkena, då det uppenbarligen trycks och säljs t-shirts.

Evildan
24 september 2012 ·

De BMW jag kommer ihåg.

E21 320 man -80, sönderrostade bakre stötdämpartorn, deffekt bagageluckelås, knackande motor, kokningstendenser.
skrotades.

E12 520 man förgasare, fungerade bra tills motorn rasade utan förvarning, lagerknack som uppstod utan temp eller oljetrycksproblem, totalhaveri.
skrotades.

E12 520i man, gick orent oftast på bara tre cyl, vägrade ladda emellanåt (detta hörde antagligen ihop), glapp i växlingslänkage, gungig bakvagn, rost, rost, rost. skrotades.

E30 320it -91, importerades av mig från tyskland, fungerade bra men hade det vanligaglappet på E30 som gör att man flyttar mittkonsolen när man lägger i backen, slö och osmidig motor som gillade bensin.

E30 325cab -91, importerade även den, ventilknack, byttes ngn ventiltryckare och justerades efter alla konstens regler av Gunnar Rönn, blev nästan tyst. Den pappiga inredningen är inte optimal i en cab, sväller gärna när det blir fuktigt väder. Diverse små elfel.

E39 523i -98, köptes med 29900 fullservade mil på mätaren, fungerade ypperligt de två månader jag ägde den, förutom att knappar till klima sprack i vinterkylan och högra bromsskölden trillade av med ett retsamt ljud till följd.

E39 528ia touring, Vilken jvl häck det visade sig vara, abs, antispinn lös emellanåt, airbaglampa fick spel även den, glasrutam gick ej att öppna, rattkontroller till radio ur funktion, krånglande c-lås, defekt nivåreglering, växlade inte upp ibland, kunde ligga kvar i 80km/h på 4e växeln.

underbara vagnar wink

Hool
24 september 2012 · 1 067 Inlägg

Evildan skrev:

Rquired skrev:

Evildan skrev:

lol

Hittar ingen t-tröja med "Fuck You i drive a FIAT"

Har du prövat på italienska?

Provat att söka med "Vaffanculo mi correre una FIAT" och det blir mest en massa text om Berlusconi eller Zlatan.

Är antagligen ingen med FIAT som har samma självhävdelsebehov?/dåliga smak? som ägare till de andra förekommande bilmärkena, då det uppenbarligen trycks och säljs t-shirts.

FIAT har haft en urkass säljorganisation i Sverige under många år.    Så de har straffat ut sig själva. 

Först på senare tid som de börjat komma..   Men .. Vem fan vill ha en Fiat?

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Evildan
24 september 2012 ·

Hool skrev:

Evildan skrev:

Rquired skrev:

Har du prövat på italienska?

Provat att söka med "Vaffanculo mi correre una FIAT" och det blir mest en massa text om Berlusconi eller Zlatan.

Är antagligen ingen med FIAT som har samma självhävdelsebehov?/dåliga smak? som ägare till de andra förekommande bilmärkena, då det uppenbarligen trycks och säljs t-shirts.

FIAT har haft en urkass säljorganisation i Sverige under många år.    Så de har straffat ut sig själva. 

Först på senare tid som de börjat komma..   Men .. Vem fan vill ha en Fiat?

Sant, försäljningsorganisationen stapplade illa ett tag i Sverige.

Rätt många troligtvis då FIAT S.p.A är en av de största biltillverkarna inom EU samt har tillverkning över hela världen.
Vunnit European Car of the Year 12 gånger av de 40 som det priset delats ut.
Vunnit flest rally titlar med Lancia samt ett betydande antal F1 titlar genom åren.
Vidare är det en rätt bred koncern med diverse andra små uddamärken förutom ngt amerikanskt bilmärke utöver exempelvis Ferrari, Maserati, Lancia, Alfa, men som du skrev "vem vill ha en sådan?"

Rquired Allmänt envis
24 september 2012 · 12 512 Inlägg

Hool skrev:

Evildan skrev:

Rquired skrev:

Har du prövat på italienska?

Provat att söka med "Vaffanculo mi correre una FIAT" och det blir mest en massa text om Berlusconi eller Zlatan.

Är antagligen ingen med FIAT som har samma självhävdelsebehov?/dåliga smak? som ägare till de andra förekommande bilmärkena, då det uppenbarligen trycks och säljs t-shirts.

FIAT har haft en urkass säljorganisation i Sverige under många år.    Så de har straffat ut sig själva. 

Först på senare tid som de börjat komma..   Men .. Vem fan vill ha en Fiat?

*Räcker upp en hand*

Vad är det för fel på dem? Roliga och praktiska små bilar med ett oförtjänt dåligt rykte även om italiensk ingenjörskonst inte alltid är riktigt 100%.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hool
24 september 2012 · 1 067 Inlägg

Evildan skrev:

Hool skrev:

Evildan skrev:

Provat att söka med "Vaffanculo mi correre una FIAT" och det blir mest en massa text om Berlusconi eller Zlatan.

Är antagligen ingen med FIAT som har samma självhävdelsebehov?/dåliga smak? som ägare till de andra förekommande bilmärkena, då det uppenbarligen trycks och säljs t-shirts.

FIAT har haft en urkass säljorganisation i Sverige under många år.    Så de har straffat ut sig själva. 

Först på senare tid som de börjat komma..   Men .. Vem fan vill ha en Fiat?

Sant, försäljningsorganisationen stapplade illa ett tag i Sverige.

Rätt många troligtvis då FIAT S.p.A är en av de största biltillverkarna inom EU samt har tillverkning över hela världen.
Vunnit European Car of the Year 12 gånger av de 40 som det priset delats ut.
Vunnit flest rally titlar med Lancia samt ett betydande antal F1 titlar genom åren.
Vidare är det en rätt bred koncern med diverse andra små uddamärken förutom ngt amerikanskt bilmärke utöver exempelvis Ferrari, Maserati, Lancia, Alfa, men som du skrev "vem vill ha en sådan?"

Ja men den där titeln "Car of the year" har inget värde när man ser vilja totafloppar som de utnämnt till den titeln.

Fiat Ritmo,  NSU RO80 med flera wink

Roligt att du nämner Alfa och Lancia då de också har i princip inget andrahandsvärde här i Sverige heller smile 

Att Fiat äger andra företag har väl inget att göra med saker och ting?   

Tycker det är riktigt kul när en Pressbil tappar bensintanken under prov wink 

Tävlingsbilar har fan inget med det som står i bilhallen att göra.

Italienska bilar kanske ser snygga ut med de åldras som mjölk.   big_smile

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Rquired Allmänt envis
24 september 2012 · 12 512 Inlägg

Är det bara jag som börjar se ett mönster och väntar på tråden "Vad har du haft för problem med din italienska bil"?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hool
24 september 2012 · 1 067 Inlägg

Rquired skrev:
Är det bara jag som börjar se ett mönster och väntar på tråden "Vad har du haft för problem med din italienska bil"?

Kanske det med de flesta ur klientelet som skulle köpa en Fiat hänger inte på gorg.

Mest folk som ska ha brukshinkar och entusiaster som renoverar gammbilar typ 127 eller 500 och sådana klassiker.

Finns bara någon enstaka på gorg.

Vad är värre än franskrostat? Jo italienskrostat ^^

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Evildan
24 september 2012 ·

Rquired skrev:

Hool skrev:

Evildan skrev:

Provat att söka med "Vaffanculo mi correre una FIAT" och det blir mest en massa text om Berlusconi eller Zlatan.

Är antagligen ingen med FIAT som har samma självhävdelsebehov?/dåliga smak? som ägare till de andra förekommande bilmärkena, då det uppenbarligen trycks och säljs t-shirts.

FIAT har haft en urkass säljorganisation i Sverige under många år.    Så de har straffat ut sig själva. 

Först på senare tid som de börjat komma..   Men .. Vem fan vill ha en Fiat?

*Räcker upp en hand*

Vad är det för fel på dem? Roliga och praktiska små bilar med ett oförtjänt dåligt rykte även om italiensk ingenjörskonst inte alltid är riktigt 100%.

Det ingår ibland lite "spänning" vid innehav av en Italiensk transportprodukt cool
Highperformanceprodukter har rätten att vara lite nyckfulla.

Evildan
24 september 2012 ·

Rquired skrev:
Är det bara jag som börjar se ett mönster och väntar på tråden "Vad har du haft för problem med din italienska bil"?

Redan skapad smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3416929

Hool
24 september 2012 · 1 067 Inlägg

Evildan skrev:

Rquired skrev:

Hool skrev:

FIAT har haft en urkass säljorganisation i Sverige under många år.    Så de har straffat ut sig själva. 

Först på senare tid som de börjat komma..   Men .. Vem fan vill ha en Fiat?

*Räcker upp en hand*

Vad är det för fel på dem? Roliga och praktiska små bilar med ett oförtjänt dåligt rykte även om italiensk ingenjörskonst inte alltid är riktigt 100%.

Det ingår ibland lite "spänning" vid innehav av en Italiensk transportprodukt cool
Highperformanceprodukter har rätten att vara lite nyckfulla.

Jobbade med jordbruksmaskiner innan.  Speciellt det som tillverkades i italien fick man vara lite eljest med..

Öppna alla luckor och kika samt kolla att var olja överallt där det ska vara olja osv.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Evildan
24 september 2012 ·

Hool skrev:

Rquired skrev:
Är det bara jag som börjar se ett mönster och väntar på tråden "Vad har du haft för problem med din italienska bil"?

Kanske det med de flesta ur klientelet som skulle köpa en Fiat hänger inte på gorg.

Mest folk som ska ha brukshinkar och entusiaster som renoverar gammbilar typ 127 eller 500 och sådana klassiker.

Finns bara någon enstaka på gorg.

Vad är värre än franskrostat? Jo italienskrostat ^^

Sniffsniff, luktar mkt inskränkt här...
Fördomar som frodas år 2012, ja käre nån.
Ägt ngn Italienare?

Evildan
11 maj 2017 ·

Här är BMW-tråden Pandan!
Den stängdes inte, jag mindes fel, utan utvecklades mot i mitt tycke intressantare bilar.
Men...kör hårt nu Panda!

Jokabsson
18 maj 2017 · 1 175 Inlägg

Om ingen annan ska börja så gör väl jag det. Dessa trådar är enormt lärorika!

BMW 118d -05
Köptes vid 20 000 mil och såldes vid 22 000 mil.

Fel nr 1.
Upptäcktes förra sommaren då ACn inte kylde. Inget fel på kompressor och ingen läcka i systemet, utan kylarfläkten var "sönderärgad" som mekanikern uttryckte det. Helt enkelt utsliten på något märkligt sätt. Bytte fläkten till en begagnad som gått 6000 mil och servade ACn samtidigt. Kalaset gick på lite drygt 5300kr.

Fel nr 2.
I ett försök att serva bilen själv i slutet av förra sommaren så vred jag sönder gängan till oljetråget. Den gick i tusen bitar (gängan) och det var bara att byta hela tråget. För det var han tvungen att lyfta motorn och krabba så det slutade på drygt 5000kr det också.

Fel nr 3.
Ett kullager höger fram gick precis innan jag skulle lägga ut bilen för försäljning. 3200kr.

Fel nr 4.
Sensormatta i passagerarsätet. Ibland när någon satte sig i sätet så varnade bilen om att airbagen är aktiv. För att skydda små barn som ska sitta där förmodligen i hopp om att få högre krockbetyg för modellen. Högst onödig funktion som tydligen är ganska vanligt förekommande att den glappar. Brydde mig aldrig om att byta mattan.

Summa: 13 500kr på lite drygt ett år.
Ett av felen var på grund av mig (oljetråget) och hade jag undersökt noggrannare vid köpet om ACn fungerade eller inte så hade det kunnat spara mig de sura 5300kr också. Dvs, hade jag använt hjärnan vid köpet och mjukare rörelser vid oljebytet så hade det sparat mig 10 300kr big_smile


BMW 325i -07
Köpt vid 18048mil idag har jag endast hunnit köra 300 mil med den.

Fel nr 1.
Låg nivå på styrservo. Läcka i systemet? Detta ska snart undersökas.

Fel nr 2.
Klapprande ventillyftare i kallt väder vid kallstart. Mekanikern tycker inte det gör något och rekommenderar endast ett oljebyte snart.

Fel nr 3.
Knirrande torkare bak, löstes med lite olja från Biltema.

Fel nr 4.
En ledstrip i stereo-displayen är trasig. Kommer inte laga det då allt går att läsa och det stör mig inte.

Summa: 0kr men snart ska mekanikern få ta en titt på servosystemet så får vi se vad han säger.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Jesper328
18 maj 2017 · 2 366 Inlägg

E36 328 :
*Abs givare samt krans
*Silentbussningar (duh)
*Totalrasad koppling
*Yttertempsgivare, visar typ -35c året runt.
*Ventilkåpspackning
*Styrleder
*Kärvande bromsar
*Avgasläck lite här och var
*Spruckna slangar till tomgångsmotorn
*Generator som gett upp
Finns säkert hundra fler grejer som gått åt h*lvete på den, vågar inte fundera på hur mycket jag lagt ut. big_smile

Edit : Fönsterhissarna har fastnat flera ggr, ena fick jag ordning på medans den andra rutan försvann ner i dörren... Då tröttnade jag och började bygga på en Sierra istället... big_smile

Conclusion efter att ha ägt 3st : Kommer förmodligen aldrig att köpa en Bmw igen om det inte ska vara något turboprojekt.

Senast redigerat av Jesper328 (18 maj 2017)

Up the RA
Utmarks-Loke
18 maj 2017 · 5 833 Inlägg

Ekis! skrev:
E34-vattenpump, kylare,termostathus,
E36- dieselpump, vattenpump...

min erfarenhet är att vattenpumpen på gamla bmw är SKIT! går alltid sönder..
annars är de väll relativt trevliga bilar smile

Ja, vattenpumparna på M50 hade impeller av plast som inte var så bra. Byt till pump med metallimpeller så håller den nog bilen ut sedan

panda666
20 maj 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:
Här är BMW-tråden Pandan!
Den stängdes inte, jag mindes fel, utan utvecklades mot i mitt tycke intressantare bilar.
Men...kör hårt nu Panda!

Såg inte tråden förrän nu! varför sa du inget?! Såg inte tråden förrän idag.

Men drar upp ärmarna nu!

e36 320 91?  Kopplings pedalen låg i botten en dag när ja skulle börja köra hem från jobbet, minns inte men säkert vajern som paja eller nått. Hade inte bilen så länge så minns inget mer med den.

e36 318:  Trasig insug gummi: minns att jag skapade en tråd för den för längesen då bilen  hoppade som ett känguru så fort man skulle börja köra iväg med ettan; fixade sig med nytt gummi insug.

e36 328:  inget speciellt den tiden jag ägde den förutom ett jäkla gnissel när handbromsen inte var på, gnisslet försvann när handbromsen var uppe, gnissel kom tillbaka när man släppte handbromsen...jävla konstigt. Var man ute och körde med handbromsen släppt så lät det som fan och när man drog upp den så försvann ljudet, kan inte förklara bättre än så^^

vart nära på att köpa en skitfin e36 318is sedan med m paket men sket i det för han hade fått varning på balkarna var skitrostiga och den skulle besiktas igen om några månader.

tror det var allt om mina 3 serie som jag haft.


Nu!:   e39 528; Punka på motorväg på väg till globen , punka i tunneln, Trafikverket bil kom till undsättning, tackar så mycket för hjälp av montering av reserv då jag hade inga verktyg, Nytt däck behövdes.

Termostat byttes:
Hjullager höger fram med hjulnav som var sne:
Båda kamaxel givarna byttes.
Abs givare trasig då hastighetsmätare samt antisladd och abs ur funktion.
Läckage motor, ventilkåpspackning.
Diverse framvagns delar/spindelled etc.
Torkarmotorn fram var på väg att ge upp, slutade funka ibland i flera minuter.
Xenon justeringen fram tjafsade vid varje besiktning men snubben lät det alltid gå .

Sen när min farbror köpte den av mig när han inte hade bil och jag ville ha annat.

Generator sket sig, batterilampan började lysa flera gånger under flera dagar men han sket i det så blev han kvar på motorvägen en dag^^

Minns att han bytte belägg/skivor samt handbroms delar sen också.


E39 525: Hatade verkligen stolarna, tyg/alcantara eller vafan dom heter, skitstolar enligt mig.   

Tyckte ratten/styrningen blev hårdare/trögare efter ett tag,  servopumpen?
Läckage motor/låda/styrväxel
styrleder/framvagn här också.
Spricka i rutan på vintern.
Konstigt oljud från motorn när bilen kom till arbets temp? Vanligt kanske? hörde en till snubben 525 häromdan som lät exakt så.


Nu till f10 520d 2011 manuel.

Skiten drog alltid snett till höger med sommarhjulen hur jag än gjorde. Sommarhjulen lät som satan, kina däck?
Växellåds ras, backen gick inte att få i. katching katching. En trevlig dag efter jobbet då jag kom precis hem och skulle justera bilen i parkeringen, backen slutade att gå in.


E39 530:     Punka motorväg, 2 nya vinterdäck
                      Abs givare strular/kommer och går.
                      Motorlampa började lysa/Kamaxelgivare^
                      Sommardäck ett däck torrsprickor/2 nya däck köptes.
                      Acn fylldes på precis för några veckor sen. Får se om det håller.
                     
Alla mina bmw har vart manuella.
Alla mina e36 hade gått runt 30kmil.
e39 525 19kmil
e39 528 27kmil
e39 530: 35kmil:
f10 520d. 13kmil.


Är gay för bmw som alla vet men kommer aldrig mer att köpa en nyare: 2011 uppåt utan garanti, annars skitbra bilar förutom lådjäveln som gjorde mig besviken.

Kommer mer ifall jag glömt nått.

Tack smile

Senast redigerat av panda666 (20 maj 2017)

MFred
24 maj 2017 · 164 Inlägg

e39 525i -02 (ca 16k mil):
Ventilkåpspackning
stab-stag x2
Hjullager fram
Rostiga bromsrör bak
Intermittenta felmedellanden  för ABS/ASC

e36 318is -93 (ca 23k mil):
Länkarm höger fram byttes
takluckan fungerade ej

e30 320i cab -89 (ca 27k mil):
Kabelbrand pga vildsinta kopplingar av föregående ägare- Försäkringsbolaget reparerade bilen.

e34 525i -96 (ca 24k mil):
tempen gick upp sporadiskt. köptes och såldes för 4000kr

e39 523i -98 (32k mil):
Ena vindrutetorkaren la av. Lätt fix, annars inga konstigheter.

e90 320i -05 (16k mil):
motorlampan tändes några timmar efter köp. riktig skitmotor den där bensin-fyran. önskar att jag gjorde mer research innan.

e36 328i cab -97 (22k mil):
bärarmsbussningar bak
vattenpump/termostat

e46 320i -03 (15k mil)
inga konstigheter

e91 335i -11 (9k mil):
Nuvarande bilen. Inga konstigheter hitills.


Härligt med gamla bmw's! smile

Jokabsson
5 februari 2018 · 1 175 Inlägg

Fortsätter på min 325i då den rullat ungefär 1200 mil nu.

Goda nyheter:
- Ventillyftaren är ej fixad, då jag gjort research på att det inte skadar motorn.
- Servooljan som var låg vid inköp byttes för 1000 mil sedan och har varit på maxnivå sedan dess.
- Skrapande startljud som med 99% säkerhet är gnällande startmotor och inte kamkedjan som jag fruktade när ljudet uppstod.

Dåliga nyheter:
- I samband med det skrapande startljudet lämnades bilen in på verkstad och det upptäcktes att oljenivå-sensorn är kass. Lagat.
- Radion sprakade och tappade signal för en tid sedan. Felsökte själv och hittade kabelbrott i skarven vid bakluckan. Ingen sladd som böjs fram och tillbaka håller för alltid. Lagat.

Småsaker:
- Stabilisatorstag bytt
- Packbox bytt
- Servicerelaterade saker bytta

Potentiellt framtida projekt:
- Kupéfläkten som är erkänt dålig i E90 generationen. Smörjde upp den i våras, men har börjat gnissla igen.
- Servicerelaterade saker

Ser fram emot att jobba med lite bromsbyte, bromsvätska, luftfilter och kanske till och med ger mig på att byta startmotorn i vår/sommar smile
Alltid kul att jobba med en bil som man tycker om.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang