torsen
6 februari 2018
· 7 234 Inlägg
Enklast, och förmodligen billigast, är att montera i/på en lastbärare som i sin tur monteras på befintliga rails, eller i förekommande fall dropplisten.
Förstärk gärna tvärbalken med en aluminiumprofil i U-form 50 x 50 x50 med 5 mm godstjocklek i lämplig längd.
Genom att förstärka med ovan beskrivna aluminiumprofil förstärker man tvärbalken så att den motstår oönskade torsionssvängningar som kan leda till pendlande ljuskäglor.
Profilen, om den monteras nedåt mot taket, medger även att belysningen kan monteras lägre ner mot taket.
Ett råd är att inte montera lastbäraren för långt fram.
I s f kan belysningen ge störande reflexer i motorhuven.
Har på ett flertal bilar haft "takmonterade" lampor.
Nackdelen blir på Mercedes G-Wagen, Land Rover Defender och Mitsubishi Pajero m fl att det kan bli problem att komma in i garaget och vissa parkeringar(Skärholmen medger endast 220 cm fri höjd).
Elkablarna kan man endera dra genom snorkeln eller limma eller tejpa ner efter högra A-stolpen.
Går man via bakluckans öppning så skadas elledningarna (i regel) inte utan skyddas av listen på karmen.
Dock bör man det senare fallet överdimensionera elledningarna m a p arean.