Är elbilar framtiden?

Mack855
16 februari 2018 · 1 354 Inlägg

Muttley skrev:

caromania skrev:
Och dessutom, Muttley skrev något förbannat självklart men tillika klokt i (om det var) miljöbilstråden, nämligen att all bensin och all olja som kom till Sverige importeras hit. (Som svar på att vi skulle behöva importera el vid en omställning.)

Jag vill lägga till att oljan importeras med framförallt båtar och sedan lastbilar. El importeras via en sladdjävel. Tänk om folk kunde dra skallen ur röven och tänka.

Ja. Man kan ju välja lite där.  Vad är mest miljövidrigast även om vi skulle importera de små molekylerna genom en fet kabel via havsbotten?

För de som inte vet vad ett fartyg slurkar så kan vi ju ta ett mäktigt,Emma maersk.   
Mellan 6 283 liter i timmen upp till full spätta 13 626 liter.

Exemplet på en sträcka den kan ta är Kina- Kalifornien på 8 dagar i full karriär.  Men de hamnar ju på mellan 1206336 LITER - 2616192 LITER resan.

Sen skall man även tänka på att när ett fartyg om de nu levererar i Sverige, har ingen last från hamnen vilket blir tomkörning som gör det ännu med miljövidrigt.

Räkna sen in tillverkning av detta fartyg, pumpning av oljan.  De vidriga arbetsförhållanden och förstörelse av länder för det svarta guldet.

Det finns kanske någon som kan räkna vilket som är mest miljövidrigt olja vs elimport.
Mina tankar är att en kabel till trots de groteska skorstenarna i Polen är miljövänligare än oljan i slutändan.


Men de var bara en tanke så ta de inte så allvarligt.

Ang landsbygd,  jag bor om man ska tro jordbruksverket på landsbygden och kan utan tvekan leva med elbil;)   De som säger annat här kör antagligen 50-60 mil om dagen.

Ja det du säger stämmer till viss del. Min svärmor bor i Luleå, hon har försökt övertala min konservativa svärfar att dom klarar sig med en elbil men det gick inte hem. Däremot morsans gubbe hade inte klarat sig I JOBBET. Han dunkar lätt av 100-200 mil om dagen i jobbet, skogsbranschen, då han åker runt och tittar och räknar på jobb, förser arbetarna med maskiner, kläder osv. Elbil åt Svensson är ett steg framåt. Hoppas bara inte tillverkarna glömmer företagen!

zemet
16 februari 2018 · 4 037 Inlägg

Mack855 skrev:

Muttley skrev:

caromania skrev:
Och dessutom, Muttley skrev något förbannat självklart men tillika klokt i (om det var) miljöbilstråden, nämligen att all bensin och all olja som kom till Sverige importeras hit. (Som svar på att vi skulle behöva importera el vid en omställning.)

Jag vill lägga till att oljan importeras med framförallt båtar och sedan lastbilar. El importeras via en sladdjävel. Tänk om folk kunde dra skallen ur röven och tänka.

Ja. Man kan ju välja lite där.  Vad är mest miljövidrigast även om vi skulle importera de små molekylerna genom en fet kabel via havsbotten?

För de som inte vet vad ett fartyg slurkar så kan vi ju ta ett mäktigt,Emma maersk.   
Mellan 6 283 liter i timmen upp till full spätta 13 626 liter.

Exemplet på en sträcka den kan ta är Kina- Kalifornien på 8 dagar i full karriär.  Men de hamnar ju på mellan 1206336 LITER - 2616192 LITER resan.

Sen skall man även tänka på att när ett fartyg om de nu levererar i Sverige, har ingen last från hamnen vilket blir tomkörning som gör det ännu med miljövidrigt.

Räkna sen in tillverkning av detta fartyg, pumpning av oljan.  De vidriga arbetsförhållanden och förstörelse av länder för det svarta guldet.

Det finns kanske någon som kan räkna vilket som är mest miljövidrigt olja vs elimport.
Mina tankar är att en kabel till trots de groteska skorstenarna i Polen är miljövänligare än oljan i slutändan.


Men de var bara en tanke så ta de inte så allvarligt.

Ang landsbygd,  jag bor om man ska tro jordbruksverket på landsbygden och kan utan tvekan leva med elbil;)   De som säger annat här kör antagligen 50-60 mil om dagen.

Ja det du säger stämmer till viss del. Min svärmor bor i Luleå, hon har försökt övertala min konservativa svärfar att dom klarar sig med en elbil men det gick inte hem. Däremot morsans gubbe hade inte klarat sig I JOBBET. Han dunkar lätt av 100-200 mil om dagen i jobbet, skogsbranschen, då han åker runt och tittar och räknar på jobb, förser arbetarna med maskiner, kläder osv. Elbil åt Svensson är ett steg framåt. Hoppas bara inte tillverkarna glömmer företagen!

Åker han med helikopter då eller? 200 mil om dagen på arbetstid har jag svårt att tro på. 100 mil med.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
granadadr
16 februari 2018 · 7 286 Inlägg

Mack855 skrev:

Muttley skrev:

caromania skrev:
Och dessutom, Muttley skrev något förbannat självklart men tillika klokt i (om det var) miljöbilstråden, nämligen att all bensin och all olja som kom till Sverige importeras hit. (Som svar på att vi skulle behöva importera el vid en omställning.)

Jag vill lägga till att oljan importeras med framförallt båtar och sedan lastbilar. El importeras via en sladdjävel. Tänk om folk kunde dra skallen ur röven och tänka.

Ja. Man kan ju välja lite där.  Vad är mest miljövidrigast även om vi skulle importera de små molekylerna genom en fet kabel via havsbotten?

För de som inte vet vad ett fartyg slurkar så kan vi ju ta ett mäktigt,Emma maersk.   
Mellan 6 283 liter i timmen upp till full spätta 13 626 liter.

Exemplet på en sträcka den kan ta är Kina- Kalifornien på 8 dagar i full karriär.  Men de hamnar ju på mellan 1206336 LITER - 2616192 LITER resan.

Sen skall man även tänka på att när ett fartyg om de nu levererar i Sverige, har ingen last från hamnen vilket blir tomkörning som gör det ännu med miljövidrigt.

Räkna sen in tillverkning av detta fartyg, pumpning av oljan.  De vidriga arbetsförhållanden och förstörelse av länder för det svarta guldet.

Det finns kanske någon som kan räkna vilket som är mest miljövidrigt olja vs elimport.
Mina tankar är att en kabel till trots de groteska skorstenarna i Polen är miljövänligare än oljan i slutändan.


Men de var bara en tanke så ta de inte så allvarligt.

Ang landsbygd,  jag bor om man ska tro jordbruksverket på landsbygden och kan utan tvekan leva med elbil;)   De som säger annat här kör antagligen 50-60 mil om dagen.

Ja det du säger stämmer till viss del. Min svärmor bor i Luleå, hon har försökt övertala min konservativa svärfar att dom klarar sig med en elbil men det gick inte hem. Däremot morsans gubbe hade inte klarat sig I JOBBET. Han dunkar lätt av 100-200 mil om dagen i jobbet, skogsbranschen, då han åker runt och tittar och räknar på jobb, förser arbetarna med maskiner, kläder osv. Elbil åt Svensson är ett steg framåt. Hoppas bara inte tillverkarna glömmer företagen!

ALDRIG att han kan köra 100-200 mil om dagen,, det köper jag INTE,, skulle innebära att han jobbade 24-36h om dygnet för att hinna jobba  efter körningen,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Muttley
16 februari 2018 ·

granadadr skrev:

Mack855 skrev:

Muttley skrev:

Ja. Man kan ju välja lite där.  Vad är mest miljövidrigast även om vi skulle importera de små molekylerna genom en fet kabel via havsbotten?

För de som inte vet vad ett fartyg slurkar så kan vi ju ta ett mäktigt,Emma maersk.   
Mellan 6 283 liter i timmen upp till full spätta 13 626 liter.

Exemplet på en sträcka den kan ta är Kina- Kalifornien på 8 dagar i full karriär.  Men de hamnar ju på mellan 1206336 LITER - 2616192 LITER resan.

Sen skall man även tänka på att när ett fartyg om de nu levererar i Sverige, har ingen last från hamnen vilket blir tomkörning som gör det ännu med miljövidrigt.

Räkna sen in tillverkning av detta fartyg, pumpning av oljan.  De vidriga arbetsförhållanden och förstörelse av länder för det svarta guldet.

Det finns kanske någon som kan räkna vilket som är mest miljövidrigt olja vs elimport.
Mina tankar är att en kabel till trots de groteska skorstenarna i Polen är miljövänligare än oljan i slutändan.


Men de var bara en tanke så ta de inte så allvarligt.

Ang landsbygd,  jag bor om man ska tro jordbruksverket på landsbygden och kan utan tvekan leva med elbil;)   De som säger annat här kör antagligen 50-60 mil om dagen.

Ja det du säger stämmer till viss del. Min svärmor bor i Luleå, hon har försökt övertala min konservativa svärfar att dom klarar sig med en elbil men det gick inte hem. Däremot morsans gubbe hade inte klarat sig I JOBBET. Han dunkar lätt av 100-200 mil om dagen i jobbet, skogsbranschen, då han åker runt och tittar och räknar på jobb, förser arbetarna med maskiner, kläder osv. Elbil åt Svensson är ett steg framåt. Hoppas bara inte tillverkarna glömmer företagen!

ALDRIG att han kan köra 100-200 mil om dagen,, det köper jag INTE,, skulle innebära att han jobbade 24-36h om dygnet för att hinna jobba  efter körningen,,

Skogsarbetare arbetar troligtvis inte 8 timmars dagar.
På 11-12 timmar körde jag 1 kund där totslsträckan från mitt hem och tillbaka blev 120 mil. Inkl pissepaus och ett mål mat.

Muttley
16 februari 2018 ·

Mack855 skrev:

Muttley skrev:

caromania skrev:
Och dessutom, Muttley skrev något förbannat självklart men tillika klokt i (om det var) miljöbilstråden, nämligen att all bensin och all olja som kom till Sverige importeras hit. (Som svar på att vi skulle behöva importera el vid en omställning.)

Jag vill lägga till att oljan importeras med framförallt båtar och sedan lastbilar. El importeras via en sladdjävel. Tänk om folk kunde dra skallen ur röven och tänka.

Ja. Man kan ju välja lite där.  Vad är mest miljövidrigast även om vi skulle importera de små molekylerna genom en fet kabel via havsbotten?

För de som inte vet vad ett fartyg slurkar så kan vi ju ta ett mäktigt,Emma maersk.   
Mellan 6 283 liter i timmen upp till full spätta 13 626 liter.

Exemplet på en sträcka den kan ta är Kina- Kalifornien på 8 dagar i full karriär.  Men de hamnar ju på mellan 1206336 LITER - 2616192 LITER resan.

Sen skall man även tänka på att när ett fartyg om de nu levererar i Sverige, har ingen last från hamnen vilket blir tomkörning som gör det ännu med miljövidrigt.

Räkna sen in tillverkning av detta fartyg, pumpning av oljan.  De vidriga arbetsförhållanden och förstörelse av länder för det svarta guldet.

Det finns kanske någon som kan räkna vilket som är mest miljövidrigt olja vs elimport.
Mina tankar är att en kabel till trots de groteska skorstenarna i Polen är miljövänligare än oljan i slutändan.


Men de var bara en tanke så ta de inte så allvarligt.

Ang landsbygd,  jag bor om man ska tro jordbruksverket på landsbygden och kan utan tvekan leva med elbil;)   De som säger annat här kör antagligen 50-60 mil om dagen.

Ja det du säger stämmer till viss del. Min svärmor bor i Luleå, hon har försökt övertala min konservativa svärfar att dom klarar sig med en elbil men det gick inte hem. Däremot morsans gubbe hade inte klarat sig I JOBBET. Han dunkar lätt av 100-200 mil om dagen i jobbet, skogsbranschen, då han åker runt och tittar och räknar på jobb, förser arbetarna med maskiner, kläder osv. Elbil åt Svensson är ett steg framåt. Hoppas bara inte tillverkarna glömmer företagen!

De är ju bakåtsträvande. Det är klart de funkar för majoriteten i landet. Man behöver bara räkna på sitt dagliga behov och sen köpa en bil därefter

Evildan
17 februari 2018 ·

SportPilot skrev:

Hybrid_ skrev:

SportPilot skrev:

anonyma troll ger jag inte mycket för tyvärr

Men snälla. Är du Sverigedemokrat eller vad är felet?

nej jag är inte sosse...

är du miljöpartist eller vad är det frågan om ?!

Typiskt SD-anhängare som inte vågar stå för sitt partival när denne ställs mot väggen, svarar inte på den direkta frågan och försöker flytta fokuset annorstädes med något denne själv anser vara någon typ av okvädningsord.
Jag själv är Socialdemokrat, stolt över alla arbetarreformer och sociala skyddsnät partiet genomfört under hundra år. Det är på grund av socialdemokratin vuxna människor kan gå gratis i skolan utan att betala vad kursen egentligen skulle kostat samt får ett studiebidrag, som exempel.

panda666
17 februari 2018 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

SportPilot skrev:

Hybrid_ skrev:

Men snälla. Är du Sverigedemokrat eller vad är felet?

nej jag är inte sosse...

är du miljöpartist eller vad är det frågan om ?!

Typiskt SD-anhängare som inte vågar stå för sitt partival när denne ställs mot väggen, svarar inte på den direkta frågan och försöker flytta fokuset annorstädes med något denne själv anser vara någon typ av okvädningsord.
Jag själv är Socialdemokrat, stolt över alla arbetarreformer och sociala skyddsnät partiet genomfört under hundra år. Det är på grund av socialdemokratin vuxna människor kan gå gratis i skolan utan att betala vad kursen egentligen skulle kostat samt får ett studiebidrag, som exempel.

lol vad har ja missat, kommer tbax efter en dag och det har fyllts här me 10 sidor. Jag håller med och önskar bara att vården kanske var lite bättre samt skolor kunde ha lite bättre upplägg, men det kanske inte är sossarna som bestämmer där.

caromania Forummoderator
17 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Ämnet...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
17 februari 2018 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

SportPilot skrev:

nej jag är inte sosse...

är du miljöpartist eller vad är det frågan om ?!

Typiskt SD-anhängare som inte vågar stå för sitt partival när denne ställs mot väggen, svarar inte på den direkta frågan och försöker flytta fokuset annorstädes med något denne själv anser vara någon typ av okvädningsord.
Jag själv är Socialdemokrat, stolt över alla arbetarreformer och sociala skyddsnät partiet genomfört under hundra år. Det är på grund av socialdemokratin vuxna människor kan gå gratis i skolan utan att betala vad kursen egentligen skulle kostat samt får ett studiebidrag, som exempel.

lol vad har ja missat, kommer tbax efter en dag och det har fyllts här me 10 sidor. Jag håller med och önskar bara att vården kanske var lite bättre samt skolor kunde ha lite bättre upplägg, men det kanske inte är sossarna som bestämmer där.

Så dom jag ser det är det svårt att reparera borgarnas utförsäljning av vård och skolor på en så kort mandatperiod. Vårt lands tillväxt var som störst under en längre tids socialdemokratiskt styre.
När det vänder och går bra med rött styre ett tag och ladorna, både privata och statens, fylls på röstar svenne blått och allt raseras igen.
Första året efter valet 2014 var regeringen bunden till den borgliga budgeten, som att jag budgeterat din plånbok och du inte får köpa din kebab utan bara falukorv.

Evildan
17 februari 2018 ·

Caromania har rätt.

Vi fortsätter på elbilarna tycker jag.

Jag tror på elbilar.

Så där ja.  smile

-Akerfeldt-
17 februari 2018 · 2 638 Inlägg

Det beror nog helt på hur utbudet, räckvidden och laddningsmöjligheterna utvecklar sig. Idagsläget är utbudet alldeles för litet och begränsat, speciellt när det kommer till lastkapacitet och dragvikt, räckvidden räcker till för pendling och stadskörning men så fort man ska åka längre sträckor blir det väldigt begränsat och tidskrävande. Många kommer kunna ladda hemma, men tänker på alla som bor i städer och har sina bilar på gatan utan laddningsmöjligheter.

Elbilar är på gång, men det finns många delar att lösa innan det slår igenom fullt ut tror jag. Ju mer lika elbilar och fossildrivna bilar blir, desto fler elbilar kommer vi se på våra vägar smile

Brådhis * Voff voff *
19 februari 2018 · 10 277 Inlägg

Evildan skrev:

Brådhis skrev:

SportPilot skrev:
Den fabriken jag arbetade på finns fortfarande kvar och har legat på samma ställen sen slutet av 1800 talet
Det är en av Scanias största underleverantörer till växellådssidan( nu vet du säkert vilket företag det är). Hela hösten och vintern var präglad av dippar vilket orsakade verktygsbrott och många skrotade bitar.

Vi körde inte heller hem, elen kom tillbaka efter 1-2h

Fast strömavbrott måste ju inte per definition bero på att strömmen inte räcker till. Det finns en hel del andra händelser som skapar detta, utöver strömbrist. Ugglor i ställverk och andra rent tekniska fel t.ex...

//Brådhis

http://stuffpoint.com/funny-pictures/im … haaaat.jpg

Hooo hooo hooo säger ugglan. För nog tycker jag att det hoar...

http://www.hallandsposten.se/nyheter/ha … -1.1930875

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang