Generella turbo bygge frågor! (E36)

robinc97
14 januari 2018 · 173 Inlägg

Tjenare!

Tänkte jag gör en lite frågotråd då jag är både lite smått uttråkad och fundersam på samma gång så en jävla bra kombo. Håller ju som de flesta kanske sett på med ett E36 turbo bygge och frågat lite här o var då detta är egentligen första gången jag gör nått sånt här, och hittills har de gått rätt okej faktiskt. Men lite små funderingar o skit kvar! smile

Bilen ska enbart gå gata iallafall denna säsong.

1: Avgasbandage på grenrör, ett måste eller bara rekommendation? Har idag smackat på utan bandage då jag vart äckligt ivrig att få i maskin. Håller på att bygga om oljereturen så den kommer lite längre ifrån rören samt med temp resisterande skydd på slang. Problemet är att om jag ska dit med bandage måste hela maskinen ut igen, för tajt att få av grenröret med maskin i tyvärr.

2: Distans för lambdasond ifrån avgashuset på turbon? Hur långt bör den sitta ifrån för bäst mätning och utan den tar skada?

3: Någon som har lite bilder på hur denne fäst sin intercooler på sin E36:a vad ni använt osv osv.

4: Bränslesystem, har planerna att köra med E85. Men funderar på om man faktiskt borde uppgradera ledningar och dra sprillans nytt eller om original pallar? Tänkte köra original BTR, rail, ledningar och enbart byta till en walbra 450 tillsammans med siemens deka 875cc som ska passa på original rail och kontaktering? Rekommenderat att byta allt eller bara tuta o köra? 

Kan väll se denna som en liten diskussions tråd en sån här söndag kväll smile

Ha de gött allihopa!

jompazx
14 januari 2018 · 291 Inlägg

vad ska du ha för styrsystem och vad är effektmålet?

robinc97
14 januari 2018 · 173 Inlägg

jompazx skrev:
vad ska du ha för styrsystem och vad är effektmålet?

Jo de kanske hade varit bra att skriva (hehe)
Har för närvarande en M50B28 som kommer överladdas med en T76 snurra tillsammans med VEMS styrsystem och skulle ju vilja nå en 450whp kanske runt där smile

jompazx
14 januari 2018 · 291 Inlägg

robbanc1997 skrev:

jompazx skrev:
vad ska du ha för styrsystem och vad är effektmålet?

Jo de kanske hade varit bra att skriva (hehe)
Har för närvarande en M50B28 som kommer överladdas med en T76 snurra tillsammans med VEMS styrsystem och skulle ju vilja nå en 450whp kanske runt där smile

m50b28? är det 2.8L vev i ett m50 block (gjutjärn) eller är det ett m52b28 block (Aluminium).

Senast redigerat av jompazx (14 januari 2018)

robinc97
14 januari 2018 · 173 Inlägg

jompazx skrev:

robbanc1997 skrev:

jompazx skrev:
vad ska du ha för styrsystem och vad är effektmålet?

Jo de kanske hade varit bra att skriva (hehe)
Har för närvarande en M50B28 som kommer överladdas med en T76 snurra tillsammans med VEMS styrsystem och skulle ju vilja nå en 450whp kanske runt där smile

m50b28? är det 2.8L vev i ett m50 block (gjutjärn) eller är det ett m52b28 block (Aluminium).

Spec på motorn:
10-1 i komp.
M50B25 block
M52B28 kolvar
M50B25 iv stakar
M52B28 vev
M50B25 Vanos topp portad
Org M50B25 vanos insugs kam
M50B25 icke vanos insugskam på avgas
In 228grader dur 9.0 lyft
Avgas 240 duration 9.7 i lyft
M52B28 Vanos triggerhjul
Vanos kamsignal
Arp topp bultar
Coopering packning.

smile

KarlEdlund
14 februari 2018 · 28 Inlägg

robbanc1997 skrev:
Tjenare!

Tänkte jag gör en lite frågotråd då jag är både lite smått uttråkad och fundersam på samma gång så en jävla bra kombo. Håller ju som de flesta kanske sett på med ett E36 turbo bygge och frågat lite här o var då detta är egentligen första gången jag gör nått sånt här, och hittills har de gått rätt okej faktiskt. Men lite små funderingar o skit kvar! smile

Bilen ska enbart gå gata iallafall denna säsong.

1: Avgasbandage på grenrör, ett måste eller bara rekommendation? Har idag smackat på utan bandage då jag vart äckligt ivrig att få i maskin. Håller på att bygga om oljereturen så den kommer lite längre ifrån rören samt med temp resisterande skydd på slang. Problemet är att om jag ska dit med bandage måste hela maskinen ut igen, för tajt att få av grenröret med maskin i tyvärr.

2: Distans för lambdasond ifrån avgashuset på turbon? Hur långt bör den sitta ifrån för bäst mätning och utan den tar skada?

3: Någon som har lite bilder på hur denne fäst sin intercooler på sin E36:a vad ni använt osv osv.

4: Bränslesystem, har planerna att köra med E85. Men funderar på om man faktiskt borde uppgradera ledningar och dra sprillans nytt eller om original pallar? Tänkte köra original BTR, rail, ledningar och enbart byta till en walbra 450 tillsammans med siemens deka 875cc som ska passa på original rail och kontaktering? Rekommenderat att byta allt eller bara tuta o köra? 

Kan väll se denna som en liten diskussions tråd en sån här söndag kväll smile

Ha de gött allihopa!

Hej,
Svar på dina frågor:

1:Inget måste, dock bra om du får för dig att köra bana senare för då kommer bli mycket varmare än på gata, har kört både med och utan och det fungerar.

2:http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/LC-1_Manual.pdf
se under punkten 2.3

3:Enkelt att fästa denna framför plåten som håller kylaren, bockade vinkeljärn funkar fint till det. riv bort fronten och håll upp intercoolern så löser det mesta sig självt.

4:Original med utbytt pump till wahlbro 450 kommer funka fint i org armartur tills en början. så du får köra lite innan du plöjer ner alldeles för mycket pengar. dock bör du byta bränslesystemet någon gång i framtiden då etanolen är agressiv mot bränsleledningar/gummi. tips är att montera ett litet extra bränslefilter precis innan fuelrailen så man fångar upp eventuell skit ifrån bränsleledningarna där innan spridarna.

/Karl

BMW e36 m50b28 turbo "Drifting" (1995)
robinc97
23 februari 2018 · 173 Inlägg

KarlEdlund skrev:

robbanc1997 skrev:
Tjenare!

Tänkte jag gör en lite frågotråd då jag är både lite smått uttråkad och fundersam på samma gång så en jävla bra kombo. Håller ju som de flesta kanske sett på med ett E36 turbo bygge och frågat lite här o var då detta är egentligen första gången jag gör nått sånt här, och hittills har de gått rätt okej faktiskt. Men lite små funderingar o skit kvar! smile

Bilen ska enbart gå gata iallafall denna säsong.

1: Avgasbandage på grenrör, ett måste eller bara rekommendation? Har idag smackat på utan bandage då jag vart äckligt ivrig att få i maskin. Håller på att bygga om oljereturen så den kommer lite längre ifrån rören samt med temp resisterande skydd på slang. Problemet är att om jag ska dit med bandage måste hela maskinen ut igen, för tajt att få av grenröret med maskin i tyvärr.

2: Distans för lambdasond ifrån avgashuset på turbon? Hur långt bör den sitta ifrån för bäst mätning och utan den tar skada?

3: Någon som har lite bilder på hur denne fäst sin intercooler på sin E36:a vad ni använt osv osv.

4: Bränslesystem, har planerna att köra med E85. Men funderar på om man faktiskt borde uppgradera ledningar och dra sprillans nytt eller om original pallar? Tänkte köra original BTR, rail, ledningar och enbart byta till en walbra 450 tillsammans med siemens deka 875cc som ska passa på original rail och kontaktering? Rekommenderat att byta allt eller bara tuta o köra? 

Kan väll se denna som en liten diskussions tråd en sån här söndag kväll smile

Ha de gött allihopa!

Hej,
Svar på dina frågor:

1:Inget måste, dock bra om du får för dig att köra bana senare för då kommer bli mycket varmare än på gata, har kört både med och utan och det fungerar.

2:http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/LC-1_Manual.pdf
se under punkten 2.3

3:Enkelt att fästa denna framför plåten som håller kylaren, bockade vinkeljärn funkar fint till det. riv bort fronten och håll upp intercoolern så löser det mesta sig självt.

4:Original med utbytt pump till wahlbro 450 kommer funka fint i org armartur tills en början. så du får köra lite innan du plöjer ner alldeles för mycket pengar. dock bör du byta bränslesystemet någon gång i framtiden då etanolen är agressiv mot bränsleledningar/gummi. tips är att montera ett litet extra bränslefilter precis innan fuelrailen så man fångar upp eventuell skit ifrån bränsleledningarna där innan spridarna.

/Karl

Tjena!

1: Ok, var ändå tvungen att riva ur maskin då jag hade ett läckage vi kamkedjespännaren och kunde inte komma åt med grenröret på. Så passade på att dra dit bandage lite halvdant iallafall, riktigt tajt grenrör så vart inte det snyggaste men fungerar förhoppningsvis bättre än inget smile

2: Satte den som jag tror den bör sitta nu!

3: Ska testa den idén, tack!

4: Har liten plan på att kanske köpa mig en fuelcell med intank armatur så man kan köra en vanlig intank pump på typ walbro 450 eller DW320 kanske för enkelhetens skull. och sen bara dra nya etanolvänliga ledningar från swedol som dom hade rätt schysst pris på som inte kosta mycket per meter. är lite små paranoid över det hela med tanke på att bilen haft 26 ägare med mig som 26:e och har ingen aning om vad den fått stå ut med under åren och vill inte riskera dåligt soppasystem när man lagt så mycket tid och pengar på detta.

Låter det som vettig idé med en fuelcell med intank armatur och sen nya slangar fram till fuelrailen med typ en walbro 450?

By the way, hur långt kan en Walbro GSS341 räcka med den setupen som jag skrivit ovan till den andre killen? Har nämligen en sådan liggandes.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang