JG skrev:
olirc skrev:
JG skrev:
om biltema själva monterar remmen till dig så kan du få dom garantierna, deras garanti täcker bara fabrikationsfel.
om du kör med remmen för hårt spänd så minskar livslängden, om du har den för lös så kan det gå åt pipan på grund av det istället. generatorremmen kan gå av och dra sönder kamremmen....mm. mm. är du med på vad jag menar?
det underlättar om man inte har gjort det många gånger att ha ett låsningsverktyg, men inte alls nödvändigt, det går lika bra med en hjälpande hand och hålla dreven med en blocknyckel
Deras garanti ja men som jag skrivit tidigare så kan dom inte avtala bort KKL så händer något inom 6 mån och dom inte kan bevisa att det beror på att den som monterat kamremmen varit försumlig så får dom stå för samtliga kostnader som uppstår pga deras felaktiga kamrem.
Däremot att om generatorremmen om den går av kan orsaka att kamremmen går sönder hade jag ingen aning om för då bör väl det hända att generatorn inte laddar och inget mer?
Nåja har kört 300 mil sen kamremmen monterades så den bör hålla ett tag till iaf får vi hoppas och då förslagsvis 3 år till

.
mig veterligen så är det du som ska bevisa att det är deras kamrem som i så fall orsakat ett ras. dom kan som sagt bara lämna garanti på sin produkt och om där är ev. fabrikationsfel på den som i så fall gör att den går sönder. där är så många andra faktorer som kan påverka ett kamremsras. Om din teori skulle hållt, så hade nog ingen kamremstillverkare kunna lämna garantier över huvudtaget
Nej enligt KKL så har säljaren bevisbördan dom första 6 mån se
http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htmcitat:
--------------
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
--------------
slut citat:
Där är väl en trasig kamrem att räkna som att fel visat sig och som sagt har det skett inom 6 mån så får Biltema vackert bevisa att den blivit icke fackmannamässigt monterad mm.
Sen har vi även citat:
------------------
31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).
------------------
slut citat:
Vilket innebär att alla extrakostnader som jag som kund drabbas av som härrör sig till den felaktiga kamremmen skall ersättas av Biltema och i vilket fall som helst skall reparationskostnader ersättas ovillkorligt då Konsumentköplagen ej kan avtalas bort i köpvillkor.
citat:
------------------
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.
-----------------.
slut citat:
Vilket medför att jag vid ev kamremshaveri kommer begära ersättning av Biltema för minst den kostnad som uppstår vid rep på verkstad då bilen ej är körbar längre och då får dom ta ställning till om dom vill lösa ut bilen istället. Går dom ej med på mina skadeståndskrav får ARN avgöra det isf.
Mao så håller min "teori"

.