Borttagning balansaxelkedja Saab 9-5 Aero

pucko97
17 december 2017 · 93 Inlägg

Hej, har haft problem med en balansaxelkedja på min Saab 9-5 Aero, och eftersom motorn ändå är i tvivelaktigt skick så bestämde jag mig att ta bort balansaxelkedjan.
Denna procedur går att anända på samtliga b2x4/b2x5 maskiner Saab tillverkat. Men som sagt är det mest fördelaktigt på T5 motorer och möjligtvis T7 motorer med 2.0L volym. På 2.3L T7 endast i nödfall då det finns en del nackdelar.
http://i17.photobucket.com/albums/b64/Chase10/CyberShotPics003.jpg
Så här mycket ser man med oljesumpen av
http://i17.photobucket.com/albums/b64/Chase10/CyberShotPics004.jpg
Förstoring

Min kedja var i så dåligt skick att det räckte med ett knack med huggmejsel på ena sidan bredvid niten och ett till andra sidan(den mot bröstkåpan) så delade sig den.
Illustrering(Markerat med rött där jag slog med huggmejsel):
https://i.imgur.com/GRRBaly.jpg
Tar inget ansvar för folk som slår hål på bröskåpan in till oljepumpen eller förstörd vevaxel, använd eget vett och uppskattning av styrka som behövs.
Sen förankrade jag kedjan med en bit tråd så att jag inte skulle förlora den upp i motorn och drog ut den på sidan längst mot torpedväggen



Erfareheter efter proceduren:
-Tystare motor
-"Varvvilligare"
-God nattsömn
-Chans att kolla att det inte finns oljesludge, och rengöra silen


Negativt:
-Risk för oljetrycksproblem iom slitna balansaxellager(inget jag upplevt och väldigt få fall raporterade)
-"kraftiga" Vibrationer över 4300rpm
-Lite förlorad "premiumkänsla"


Slutsats: inte att rekommendera utan anledning(som i mitt fall, kedja som nästan var av)
Hoppas någon fann detta hjälpsamt!

Bwonka
20 december 2017 · 236 Inlägg

Mkt matnyttig läsning, tack!

Kom du åt att kapa balansaxelkedjan enbart genom att demontera tråget?

Blev gången råare och mer vibrationer? Till en sån grad att det är störande om man kör bilen till vardags?

Nån extra häst blir det ju även smile

/B

pucko97
20 december 2017 · 93 Inlägg

Bwonka skrev:
Mkt matnyttig läsning, tack!

Kom du åt att kapa balansaxelkedjan enbart genom att demontera tråget?

Blev gången råare och mer vibrationer? Till en sån grad att det är störande om man kör bilen till vardags?

Nån extra häst blir det ju även smile

/B

Hej, jag använde en huggmejsel för att få av kedjan och det går att göra med bara tråget nere, finns även sätt där man använder dremel för att få av den, men jag valde huggmejsel då man får minst metallspån på det sättet.
Gällande vibrationer så mäker jag inte så mycket vid daglig användning förutom att det är enklare att komma iväg med en mer "snabbvarvad" motor, och vibrationer är inte störande heller och då har jag motorfästen som gått 160tkm. Kan tänka mig då att vibrationer blir ett problem om man ligger mycket över 120km/h.
Om det är bilen i din profil du ska göra det på så har ju 9000 en helt annan sorts motorfästen som klarar av motorer utan balansaxelkedja.

Senast redigerat av pucko97 (20 december 2017)

pucko97
21 mars 2018 · 93 Inlägg

Har nu kört ett par tusen kilometer med borttagen balanskedja, det märks verkligen inte så mycket på bilen  såvida man inte ligger över 140km/h för då blir vägljudet tillsammans med motorns vibrationer lite väl störande.

Senast redigerat av pucko97 (21 mars 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang