Volvo S60 Billjud mm

Projektet kommer framförallt handla om billjud, jag vill kunna spela högt och schyst! vibrerande plåtar, NEJ TACK! Jag kommer även försöka hålla i bilen i bästa möjliga skick :)
  • 80 Följare
  • 81 794 Visningar
  • Projektet avslutat 28 december 2018
Jooheell
6 april 2015 · 279 Inlägg

Razzmouse skrev:
Läst igenom tråden nu och måste säga att du har en fin bil! big_smile
Såg att du använde Stp Silver bland annat och undrar hur de dämpade? Hur många lager la du? smile

Tackar smile lagt två lager i varje dörr dvs 1lager i dörren bakom högtalaren och ett lager på samma vägg som högtalaren. Tycker det är väldigt stor skillnad jämfört med innan smile Stp gold i framdörrarna sen silver i bakre, märker ingen skillnad dock, kanske minimalt, största skillnaden är att framdörrarna är tyngre tongue

Jooheell
6 april 2015 · 279 Inlägg

Nu var det väldigt länge sedan man var här sist, endel har gjorts på bilen men för det mesta har det varit jävulskap som vanligt... Har även haft fullt upp med flytt samt jobb, därav lite tid för bilen.

I början av vinter började bilen larma av sig själv x antal gånger pga backupbatteriet i sirenen gett upp, blev tyst efter ett tag och fick upp felmeddelandet: Larmservice.. Även blinkersen på larmsirenens sida lossnade och åkte in i lamphuset!?!? Lagomt kul, provade med en magnet att få ur lampan men då den inte är magnetiskt gick det inge vidare, så det fick bli demontera fronten och bort med strålkastaren.


https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-b46ad3c6de47671fd3836896454371d0_large.jpg

Det var mycket lättare att demontera fronten än vad jag trodde, inte undra på att folk lyckas sno R-fronter så lätt.. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-b87d701a8fc50e9ad8ef3d975f0c75bf_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-82cad33b81f585701137d2c25b1e6584_large.jpg
Lampan på plats igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-0fcc5b406324eaa93ceb4f292f741abe_large.jpg

Medans jag ändå kunde komma åt larmsirenen tänkte jag ta ut denna och byta batteri, lättare sagt än gjort... Det tog mig säkert 3 timmar innan denna lilla siren va ute... Vad jag vill komma fram till är, ta lös den ifrån hjulhuset och inte denna idiotiska väg..
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-923ee8530a5e13cca577cd72be7b6821_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-eab6dbc35e4f2dee887dffd9fc08e09f_large.jpg

Väl ute sågade jag isär den och av allt jag hade läst så förstog jag att batteriet va kaputt. Batteri syra på kortet och en kondning som smullit, bara till att köpa en ny senare, får leva med larmservice ett tag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-7725094400b02dff9cd682638b5e94e8_large.jpg

Tog även en bild på kompressorhornen när fronten va lös, där sitter dom smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-d7f98305ad5585514be9f739f0d1b96b_large.jpg

Var även sugen på att sätta in voltmätaren som legat hemma ett tag så tog mig i kragen och gjorde det smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-14fae47aa1f0c5897169143ffce488f6_large.jpg
kapade upp ett hål och satte dit den smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-6dc3a79d3045ed0cb75cbbb6c2290e8c_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-989518b6a68c2d13a2312427bf9628d6_large.jpg

satte en brytare i facket under då jag inte vill att den ska lysa konstant.
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-b0af13474a5febef47d519cf07ecb3b6_large.jpg

Monterade tillbaka allt och det funka prima smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-13761bef555b3747554fdf3a81e226f3_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-6079c2bd3bd77d5ab6edc55a28c3f8a0_large.jpg


Eftersom bilen börja närma sig kamremsbyte tänkte jag att det kunde vara bra att få bortgjort, Lämnade in den och fick tillbaka bilen samma dag smile Hade några ärenden, och redan vid mitt första stopp började den bete sig konstigt! Vrider om nyckeln och den vill inte starta, provar igen och den startar.
Nästa ställe, samma sak igen... Startmotorn går runt men den vill inte tända.
Jag åker tillbaka till verkstaden som gjorde kamremsbyte för att fråga om något kan ha hänt när dom varit där men dom nekar och säger att det inte har något med kamremsbytet att göra..

fortsätter köra bilen som den är och den kan starta felfritt en vecka sen börja krångla lite då och då.. Den startar alltid på andra eller tredje försöket. Lämnade in den på verkstaden igen och dom felsöker och konstaterar att antennringen är problemet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-496066d29e77845443fd89dd5b33a186_large.jpg
I samma veva börjar ABS lampan att lysa imellan åt.. abs och antispinn är ur funktion, lämnar in bilen igen och då säger dom att min ABSmodul måste bytas ut. BILLIGT! Hänvisar mig till en annan verkstad med en duktig bilelektriker som kan åtgärda detta.
Far till en kompis där vi monterar lös Absmodulen och låter bilen stå hemma hos honom.

Nästa dag ringer jag och berättar att min absmodul är veck, han ber mig förklara hur bilen beter sig och även vilken felkod verkstaden hade läst ut, han låter väldigt tveksam om att det är absmodulen och ber mig komma förbi hos honom så han får kolla felet. Han kör bilen och konstaterar att det är en kuggkrans som måste bytas, påpekar även att SRS ger felkos,motsåndet mitten bak är för högt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-3e3bdb075ac99e32e4b980839f751f63_large.jpg

Åker tillbaka till min trogna vän jonathan som hjälper mig med att byta kuggkransen och mycket riktigt var det problemet, den va i två delar.. Jag lödde även motsåndet för bältesspännaren mitten bak och raderade felkoderna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-9e3875bc40d070dc3fbbd7351574bd0c_large.jpg


Åker till volvo igen och beställer en ny antenn och byter den själv utan problem, sprayar kontaktspray i kontakten till antenn för att vara på säkra sidan. Funkar en vecka sen händer samma sak igen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-a07b6c6473881857c472c86723fc9b34_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-66f0c74974cd418f24b842597bb59ae2_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-6082bb0a2a2a5663eb83b2357b05f88e_large.jpg
och tillbaka med den nya
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-f623a1ab58533fc7edbb91e464f4ba1a_large.jpg

I nuläget sitter jag utan felkoder för ett problem som finns men ingen som kan ge svar på vad det är.. Läst att det kan vara immobilizerns stryenhet, var den nu sitter.. Eller kabeln från denna enhet tillstartmotorn som är felet.. Detta är den största anledningen till att projekttråden varit död, bara en massa jävulskap.. Men ska fösöka ta tag i det igen! på återseende! smile

Senast redigerat av Jooheell (6 april 2015)

Jooheell
20 april 2015 · 279 Inlägg

ÄNTLIGEN HAR JAG HITTAT VAD SOM KLONKAT!
Ända sedan jag köpte bilen har den klonkat till och från, mer eller mindre och jag har kollat igenom hela framvagnen men inte hittat något som kunnat orsaka detta klonk... Tillslut hittade jag att det var skyddet som sitter på fjädern som nötts sönder och sedan hamnat sten och grus under där som skapat klonket ju större sten ju större klonk.. En sten på 5x5 millimeter satt precis under när jag hittade problemet..

https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-b548c697f3060668c08c10ad640adec6_large.jpg
Tog ut skyddet och vände på det tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-d796555b9d3e895b305b076dbbbabdf3_large.jpg
Sedan buntade jag fast en gummislang runt så detta inte händer igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-6940af6548828c03738159b52ad6eddc_large.jpg
Kort update, startproblemet fortsätter och alla tips är välkommna!
Det som händer är att den startar inte ibland men alltid på andra eller tredje försöket, spelar ingen roll om den är varm eller kall..
När det inträffar så går starmotorn runt men den tänder inte.. Utöver detta går den precis som vanligt. Antennringen är nyligen bytt.
Tack för mig!

Jooheell
22 maj 2015 · 279 Inlägg

24K mila servicen blev gjord:
Nu är allt detta bytt:
Kamrem, vattenpump och spännare.
Spridare
Tändstift
Luftfilter
olja och oljefilter

Började med att byta tändstift, skönt med nya köpte mig ett par ngk iridium smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-2971635403bed31bb480fb0bc61a735b.jpg

Sedan byttes luftfiltret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-da12e0db25c3b729d1f119ebf1ca5ae8.jpg

Spridarna levde om rätt mycket, ihopp om att dom skulle låta mindre köpte jag ett par bättre begagnade av Pikky här på garaget. Dom har gått 4500-5000mil, nya oringar sen satte jag dit dom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-5ab07906f966ec220a641d0090be3f29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-b955bf2e92a0072d6ffd1675cbf48610.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-bb2bb4dada48c305b57cfcc70a9c9181.jpg
Sedan lite olja så var det bara trycka dit smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-8c2f83e9e99877d67513496f68dbd947.jpg
Oljan byttes och ett nytt filter hittade dit:
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-4e8a33ea9586f313e6b1380d52810243.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-a2865ea4116f115b6b9a3cf1cc948477_large.jpg
Slutligen borrade jag hål i mina täcklock och la plastprimer på dessa köpte nyligen dessa som det ska sitta spolarmunstycken på efter som jag har xenon måste jag ha ett par sad Men förhoppningsvis kommer det gåvägen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-a6eb088b9c98e15b557e19da155f603a_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-a2bdaaa9de3ab78e40cfd98deaef90be_large.jpg

Dessutom krånglar fortfarande bilen vissa gånger vid start... Tror det kan vara så enkelt att batteriet måste bytas ut.. Det ligger ibland på 11.9V vid start.. med tändning på kan det dippa ner på 11.4, spelar ingen roll om jag laddar det då batteriet är likadant bara efter någon dag. Aja, blir väl nästa inköp till bilen tongue PÅ återseende!

Senast redigerat av Jooheell (22 maj 2015)

cuz
15 september 2015 · 200 Inlägg

Bättre sent än aldrig.. Riktigt riktigt fin s60!! (tar och följer och hoppas på updates)
Btw vart har du köpt kåpan till dragkroken?
Samt ''w'' på oljan? 5-30?

Senast redigerat av cuz (15 september 2015)

Jooheell
19 september 2015 · 279 Inlägg

cuz skrev:
Bättre sent än aldrig.. Riktigt riktigt fin s60!! (tar och följer och hoppas på updates)
Btw vart har du köpt kåpan till dragkroken?
Samt ''w'' på oljan? 5-30?

Tackar! Kåpan sitter original (avtagbar drag), 5-30 tror jag att det va smile

cuz
19 september 2015 · 200 Inlägg

Ty! Så... Blir det några uppdateringar i framtiden?

Jooheell
21 mars 2018 · 279 Inlägg

En tråkig update för projektet men jag ska förklara lite kortfattat varför det plötsligt tog stopp.

Strax efter min senaste update tog jag nytt jobb och det blev väldigt mycket jobb på kort tid, 4 månader med bara en massa övertid, en vanlig arbetsvecka kunde se ut såhär
må-fre 07.00-20.00
lö-sö 07.00-16.00
veckovila var12e dag.
sen 6 mils resa tur och retur. Strax efter detta hamnade jag på traktamente, det såg ganska olika ut beroende på vart jag hamnade någonstans men iväg på söndagen och kom oftast hem lite senare på torsdagen.  I samband med det nya jobbet som var 10mil ifrån min hemort började jag kika på en lägenhet och det slutade med att jag flyttade från Övik till Umeå.

Samtidigt som jag var på trakt och jobbade lämnade jag in bilen hos Volvo för att felsöka mitt startproblem eftersom de som utförde kamremsbytet vägrade kolla på det och sa att det va en massa annat jag skulle byta. Volvo gjorde en bränsletrycksmätning och det var grönt MEEEN! Kamremmen stog fel... Kamremsinställning=ej ok står 1 kugg fel på insugskammen. Kamrems-spännare spänd åt fel håll + för hårt spänd.  Frustrationen när jag fick det samtalet går inte att beskriva. Här har jag påpekat FLERTAL gånger, hos de som utförde karmemsbytet men han fnös åt mig och sa att bilen inte ens skulle starta om den står fel .(ju mer jag ifrågasatte kamremmen desto mer irriterade blev han)...

Jag kontaktade verkstaden som utförde jobbet och försökte sammanfatta historian och fick en betydligt trevligare ton tillbaka än vid mina tidigare samtal. fick som svar att det inte kunde stämma. Jag erbjöd mig att komma in med papperna på problemet efter jag slutat jobbet men det behövde jag inte göra. Han sa att om kamremmen sitter 1kugg fel ska den inte gå att starta för att det är "variabel nånting". Jag sa att han kunde kontakta Volvo om han ville prata med dom, vilket han ville.

Slutade med att dom åtgärdade den "ikke" felaktiga kamremmen och jävlar vad bilen gick märkbart bättre och startade varenda gång nu. Sen ville dom självklart inte stå för felsökningen hos Volvo med efter x antal mail till deras chef ordnade det sig, dock allt jag bytt på känn fick jag stå för själv..

Utöver detta har jag mest bytt slitage delar på bilen, alla skivor, kuggkrans höger fram, abs givare högerfram, ok höger fram, belägg runtom, nya backar och bromsköld v bak, xenonlampor, lackat täcklocken och satt dit hötryckspolning, monterade även en ledramp innan för grillen på 22" rekomenderar det inte till någon annan s60 då den inte får plats, bankade endel för att få dit den..

Klart jag kunnat uppdaterat tråden men har haft andra prioriteringar, renoverat lägenheten bland annat. S60n såldes strax efter årskiftet och nu kör jag en v50 d2 2012. Tanken va en billig bil, att äga och köra och det lyckas den bra med. Eftersom bilen inte finns kvar i min ägo avslutas detta projekt här, ljudet som satt i bilen åkte med utom basar och steg, gjorde även en DB mätning förra året spelade då 138.8DB.

Tusen tack ni som följt detta!

Senast redigerat av Jooheell (21 mars 2018)

svensson99
22 mars 2018 · 72 Inlägg

tack själv smile

Volvo 940 S (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang