Rostskydda gammal bil ?

eastereverybodybay
27 mars 2018 · 360 Inlägg

Som andra redan sagt...

Rå linolja in i balkarna och dylikt på en gammal bil är det absolut bästa sättet att bromsa upp den rost som finns. Luktar gott och är betydligt miljövänligare än att använda olja.

Däremot ska man inte använda linolja på en ny bil då linoljan löser upp befintligt rostskydd.

Pelleprognos
27 mars 2018 · 93 Inlägg

Det är väl skillnad på linolja o linolja. Rå linolja torkar väl nog betydligt långsammare och har bättre inträngnings egenskaper om jag minns rätt, detta i motsatts till t.ex Biltemas kokta vilken torkar snabbare.
I min ungdom låg man på garageinfarten med eldriven färgspruta, pallbockar och försökte behandla mina skrotbilar med spillolja, kedjesågolja och även senare Biltemas linoljebaserade rostskydd. Dessvärre blev garageinfart, garagefasad, fönster samt allt annat i närheten även behandlat wink  Tyvärr var dessa bilar i så dåligt allmänskick att jag aldrig fick veta om rostskyddet gav effekt då bilarna antingen havererat maskinellt eller såldes innan rosten blev ett problem.

spillolja
27 mars 2018 · 4 014 Inlägg

Se där då är ni inte helt novis på det området, då ska ni bara taga ställningt till om "Masse på hörnet" ska utföra jobbet för 400:-  eller göra det själv

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Pelleprognos
27 mars 2018 · 93 Inlägg

spillolja skrev:
Se där då är ni inte helt novis på det området, då ska ni bara taga ställningt till om "Masse på hörnet" ska utföra jobbet för 400:-  eller göra det själv

wink

Nu när jag då äntligen har lyckats få svar på min fråga så kan jag väl skriva lite om detta med hur, av vem, deals, ekonomiska ställningstagande mm, eftersom detta verkar vara mer intressant för många här än att svara på min grundfråga i tråden

Jag har inget intresse i nya bilar, jag vill bara komma från A-B, kör nästan bara fram o tillbaka till jobbet ca 1,5 mil enkel resa 3 ggr/veckan. Den mest värdefulla bilen för mig är en som är äldre med ett väldigt lågt ekonomiskt värde men som ändå funkar bra och går igenom besiktning utan alltför många anmärkningar.

Jag köpte nyligen bilen ifrån en verkstad där man även tar emot beg bilar vilka man lagar upp och säljer. Vid köpet av min Volvo hade nu inte verkstaden hunnit fixa något med bilen och vi gjorde då en överenskommelse som jag anser gynnsam för mig. Verkstaden ser nog även överenskommelsen som gynnsam även för dem då de troligen kommit över denna bil till en låg kostnad, vilket då medför en ekonomisk förtjänst vid försäljningen.
En sak i denna överenskommelse var att verkstaden ska besiktiga bilen, stå för den kostnaden. Om jag nu ist erbjuder mig att bekosta besiktningen (400 kr ) samt köra in och besiktiga bilen så sparar detta både 400 kr samt tiden det tar för dem att att genomföra besiktningen och ist kan jag få en underredsbehandling utförd.

Om du vid köp av en ny eller bättre beg bil lyckas förhandla till dig en uppsättning vinterdäck utan kostnad så det väl inte självklart och givet att dessa däck är av väldigt dålig kvalitet och att försäljaren är oseriös, bara för att dem skulle kosta 8000 kr hos däckhandlaren runt hörnet, det kanske ist beror på att du är duktig på att förhandla dig till bra vilkor  wink

Sen är detta självklart inte en riktigt proffsig rostskyddsbehandling som jag syftar på, vilket även framgår i min inledande fråga. Det handlar om att bespruta rostskydd utan att först göra något grundläggande underarbete, vilket jag även har skrivit tidigare.
I förhållande till bilens värde och ålder är det såklart inte motiverat att lägga oskäligt mycket pengar i detta.

Kan även tillägga att mannen med verkstaden känner jag lite sedan tidigare. Han är en väldigt trevlig och genomsnäll människa som verkligen försöker vara hjälpsam och vill att alla inblandade ska vara nöjda.
Självklart utnyttjar jag inte honom, utan frågar alltid om även han är nöjd med det som vi har kommit överens om. Sen lovar han ibland lite mer än han kan leva upp till, men det får man vara medveten om och ta som det kommer smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang