6720
Sök

Hur mycket påslag har verkstäder på reservdelar och förbrukningsvaror?

647 Inlägg
30 mars 2018
Trådstartare
Hur stort påslag lägger verkstäder på på reservdelar och förbrukningsvaror?

Specifikt icke-märkesverkstad utan en "runt hörnet"-shop (alltså inte Mekonomen eller liknande). Mellan tummen och pekfingret räcker för mitt syfte.

(Har hamnat i en liten dispyt med en verkstad som vidtog massa åtgärder i samband med en service som jag inte behövde eller hade beställt. Tänkte erbjuda dem en schablonmässig ersättning för materialet som trots allt blivit bytt men inte betala för arbetstiden utan bara ungefär deras inköpspris för de utbytta prylarna.)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
30 mars 2018
Det kanske varierar från verkstad till verkstad.
Det beror ju på hur FRÄCK man är till att ta betalt.
Men jag köpte ett oljefilter till riskokarn min på biltema och pröjsade 100 kr.
Året innan köpte jag samma på q8 och fick punga ut med 120..
Det tolkar jag som att man inte vill ta i förmycket för risken är ju att mista kunder och FÖRMODLIGEN begriper dom att priser går lätt att kolla upp..
Och en som blir blåst ser man ju inte igen, plus att denne informerar sin omgivning..
Senast redigerat av insatsen (30 mars 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 mars 2018
insatsen skrev:
Det kanske varierar från verkstad till verkstad.
Det beror ju på hur FRÄCK man är till att ta betalt.
Men jag köpte ett oljefilter till riskokarn min på biltema och pröjsade 100 kr.
Året innan köpte jag samma på q8 och fick punga ut med 120..
Det tolkar jag som att man inte vill ta i förmycket för risken är ju att mista kunder och FÖRMODLIGEN begriper dom att priser går lätt att kolla upp..
Och en som blir blåst ser man ju inte igen, plus att denne informerar sin omgivning..
Så 20-30% skulle jag tro att man lägger på.

Iofs är oljefilter kanske den sämsta jämförelse man kan göra då de skiljer otroligt mycket på insidan.

Men visst kan man generalisera utan att ha allt för mycket fel. Mekonomen ville ha mer för pirat kamremsats än vad original kostade inklusive frakt när jag bytte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
30 mars 2018
Jag hade inget annat att jämföra med för japsen min går ju inte sönder..
Snål som jag är så blir det enbart besök hos skrotarn isåfall..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 mars 2018
insatsen skrev:
Jag hade inget annat att jämföra med för japsen min går ju inte sönder..
Snål som jag är så blir det enbart besök hos skrotarn isåfall..

Just oljefilter köper du ju inte på skroten dock...

I princip håller jag med dig. Det är nollbudget som gäller och jag handlar aldrig dyrare än det går att få tag på men vissa detaljer är värda att satsa på. Olja, filter, stift och däck ska man inte snåla på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
30 mars 2018
10% över den skriftliga offerten får en verkstad ta betalt, allt annat är deras problem faktiskt.

Men till frågan, påslag varierar från olika produkter det finns absolut ingen procentsats att bruka för detta.

7 794 Inlägg
31 mars 2018
Lite o t kanske, men minns någon inslaget i "Plus" där man för några år sedan jämförde priser på bildelar?
En viss KG Karlevall, som har/hade en Mekonomenbutik i centrala Stockholm, påvisade då att många "piratdelar" i praktiken är "originaldelar" från samma tillverkare - bara olika förpackningar.
Bl a visade han upp flera delar där VAG-/AUDI-loggan slipats bort så dåligt att det inte var minsta problem att identifiera "ursprungsmärkningen".
Mest minns jag drivaxlarna som i "originalkartong" kostade 3 ggr så mycket som "Mekonomens" dito.

Har inte haft anledning att själv jämföra reservdelspriser, då jag mestadels kör japanskt, men oljefilter till Suzuki är ungefär 30% dyrare hos Mekonomen än hos "märkesbutiken".

Som kuriosa kan jag nämna att delarna till Taro och dess japanska syster/broder kan variera starkt.
Där lönar det sig verkligen att "plocka russinen ur kakan".

Även Citroen och Peugeot kan ha olika priser på identiska delar.

7 794 Inlägg
31 mars 2018
Glömde i mitt tidigare inlägg i ämnet berätta att en del av verkstädernas förtjänst ligger i att de får sälja delar.
Flera allbilsverkstäder är knutna till Mekonomenbutiker.
De har då en rabatt på mellan 20 och 40 % på delarna.
Har själv fått "köpa ut" några gånger, så jag vet!

4 248 Inlägg
31 mars 2018
Här är en tysk jämförelsesida för bildelar (liknade prisjakt fast för bildelar)
https://www.daparto.de/

här har man möjlighet att leta upp den absolut billigaste delen
för att hålla sina service och reparationskostnader på rimlig nivå

smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Sök