6716
Sök

Bra bil för ungdom med nytaget körkort?

1 Inlägg
8 april 2018
Trådstartare
Hej!

Vore väldigt tacksam för input och hjälp!

Jag är 18 år och har körkortsproven om några veckor. Jag sitter och kikar på bil på Blocket, och fastnar för halvkombis i årsmodeller från -00 och uppåt. Har en budget på 20 000.

Min fråga är då vad som är en bra nybörjarbil. Mina önskemål:

* helst bränslesnål
* "billig" att serva
* plats för en stor hund i bilen (schäfer)
* hyfsat snygg, ingen tjock klump
* årsmodell TIDIGAST -00

Har kollat på en Audi Allroad A6 från -01 (manuell) samt en Peugeot 407 SW från -06 (automat). Jag har alltid tänkt att jag vill ha manuell men så fastnade jag för Peugeoten med automat. Hur är det jämfört med manuell i bränsleförbrukning? Och Audin har fyrhjulsdrift, det drar väl mer också?

Känns ju som en djungel med alla märken osv.

Och så detta med försäkring. Det är SVINdyrt med försäkring som 18-åring. Vad ska jag göra? Jag har inget extrajobb så har ingen vidare ekonomi. Vad mer exakt kostar det för försäkring för er 18-åringar/era 18-åriga barn? Pratat om att pappa skulle stå på den men efter lite googling verkar inte det speciellt säkert?

1 966 Inlägg
8 april 2018
Med risk för ramaskri...

Utifrån dina förutsättningar borde du kunna få en skaplig Ford Focus. Vanligaste modellen lär vara Flexifuel vilken har låg skatt och är skapligt billig att försäkra.

En fördel med bilen är att den kan köras på etanol. Du får tanka E85 30% oftare men 95 oktan är 50% dyrare. Som regel är bakluckans knapp trasig men det kostar kaffepengar att byta.

Avstängd
70 Inlägg
8 april 2018
Tycker personligen att du kollar på för "fina" bilar för din prisklass. (Okej, kanske inte Peugeot:n). Men en Audi som kostar 20000kr eller mindre lär ge dig betydligt mer huvudvärk än nöje.

Jag kan rekommendera Mitsubishi Lancer. Det är iofs kombi, men då får du in en stor hund samt plats för lite spontanshopping på IKEA. Ägde själv en Lancer från -99 när jag var 18 (Är 21 idag). Trots att den hade mig, en korkad fartgalning till 18-åring så krigade den på. Billig i drift, går aldrig i sönder och när den väl gör det så är det oftast väldigt billigt att fixa.

Sök