Byte av bil - Volvo C30

Jeebz
15 april 2018 · 540 Inlägg

Hej

Sitter i ett läge då jag inte riktigt vet vad jag ska göra. Jag är sugen på något annat och roligare, något man kan köra för det är kul inte en punkt a till punkt b bil.

Köpte för 3-4 år sen en Volvo C30 1.6D - 2010(sen 2009) att pendla med till jobbet men efter typ 6 månader tyckte jobbet i Stockholm att jag kunde börja åka med firmabilen hem då jag gjorde jobb lite överallt i mellansverige. Så den tänkta pendlarbilen blev aldrig en pendlarbil utan den används ev på kvällar och helger men knappt det.

Ac:n gick sönder typ 6 månader efter jag köpte bilen och Volvo ville ha 13 tusen för att laga den men som att jag aldrig ägt en bil med fungerande ac tidigare så har jag inte brytt mig att laga den. Jag har servat den på Volvo när lampan tänds och det har inte varit billigt. En liten service gick på  mellan 5000 och 6000:-. Nu ska bilen servas igen och nu börjar det blir dags att byta kamrem också så jag antar att det blir en kostsam service.

I övrigt är det ju en trevlig bil, aldrig strulat förutom ac:n då. Billig skatt,försäkring och tanka. Men rätt osmidig, dåligt lastutrymme och trångt baksäte

Dieselbilar är väl generellt svårsålda idag så vad har man för alternativ?

1. Laga ac och serva och sen försöka sälja den. 
2. Försöka sälja den oservad och med trasig ac.
3. Byta in på bilfirma.

Senast redigerat av 744tic (15 april 2018)

Jokabsson
15 april 2018 · 1 175 Inlägg

Be om kostnadsförslag från andra verkstäder än Volvo? Dieselbilar säljer fortfarande som smör begagnat, men att kränga en bil med trasig AC på sommarhalvåret... Nja. Borde finnas någon mindre verkstad som kan fixa det betydligt billigare (beroende på vad felet är såklart).

Har Volvo berättat för dig vad det är för fel?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
torsen
16 april 2018 · 7 234 Inlägg

Jag skulle välja alternativ 2 = sälja i befintligt skick.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 april 2018 · 17 470 Inlägg

torsen skrev:
Jag skulle välja alternativ 2 = sälja i befintligt skick.

Jag med. Billigt pris lockar köpare. Sen kommer det väl alltid någon tokfan som tror att det bara är att fylla på AC för en tusenlapp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jeebz
18 april 2018 · 540 Inlägg

Cracksoup skrev:
Be om kostnadsförslag från andra verkstäder än Volvo? Dieselbilar säljer fortfarande som smör begagnat, men att kränga en bil med trasig AC på sommarhalvåret... Nja. Borde finnas någon mindre verkstad som kan fixa det betydligt billigare (beroende på vad felet är såklart).

Har Volvo berättat för dig vad det är för fel?

Volvo gissade bara att det va kondensorn som behövde bytas. Stenskott trodde dom. Får kika efter nån mindre bilverkstad som kanske kan ta åt sig jobbet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang