Köpråd: 530D 2006

Ainok
24 april 2018 · 439 Inlägg

Kikade på tre E61:or  idag.

Två läckte väldigt mycket olja (under insuget).
Hela blocket och framvagnen drypte i olja.
Den tredje svajjade +/- 500 varv i 120 på farthållare.
Jag kikar på Audi B8 med Quattro nu istället.

Några tips där?

Senast redigerat av Ainok (24 april 2018)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
pucko97
24 april 2018 · 93 Inlägg

Ainok skrev:
Kikade på tre E61:or  idag.

Två läckte väldigt mycket olja (under insuget).
Hela blocket och framvagnen drypte i olja.
Den tredje svajjade +/- 500 varv i 120 på farthållare.
Jag kikar på Audi B8 med Quattro nu istället.

Några tips där?

V6 TDI har samma modell på växellåda (6hp28, dvs gen2 av 6hp från ZF)
Så det  jag skrev om växellådan gäller från tidigare, se till att oljan (helst) är bytt och att den växlar fint. Andra generationen är förbättrad vad gäller hållbarhet så den håller helt enkelt bättre.

Senast redigerat av pucko97 (24 april 2018)

panda666
24 april 2018 · 4 250 Inlägg

vill inte skrämma TS men hen borde gå in på autopower och läsa lite ang dieslarna samt bensinarna efter 2005 eller vad det nu är för årtal. bmw bytte där nånstans från vanlig insprut till direktinsprut, glömde vad tusan de rätta benämningen va. iaf efter 2005-2006 så har alla bmw motorer högtrycks pumpar, spridare, spolar etc etc som rasar samman dvs skitdyrt. Kedjor som rasar hej o hå och det är inte bara n47, utan flera flera motorer, n20 bla. kolla tex fall av 535i 520i dom moderna motorerna har problem med kedjor. dieslarna är katastrof. dåliga konstruktioner. turbos som inte håller så bra heller. luftbälgar helt kassa efter några tusen mil. Har läst på nätet som en galning speciellt autopower och skulle personligen absolut inte köpa nått bmw utan nån form av garanti. om TS vill ha bmw borde hen sikta istället på dom äldre bensin motorerna i form av m50-m52, riktigt bra skit utan problem me kedjor osv och inga turbos. kolla tex på gamla 530-525- etc. Bra grejer. e60 530 med 231hk bensinare är bra motorer! Audi och mercedes är det samma skit det med. massor med problem bara. kolla inte bara på svenska forums utan släng ett öga på tex bimmerfest och även andra benz och audi forums. Jag sket nästan på mig över alla mardröms scenarion jag läst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang