5924
Sök

Jag vill bli en bilhandlare

1 271 Inlägg
28 april 2018
Trådstartare
Eller, inte jag naturligtvis, helt ointresserad faktiskt men jag intresserar mig för hur i hela friden det återkommande poppar upp nya små nasare med bilar i hyrd hall som kan ha försäljningspris på bilarna tillsammans uppemot miljonen och ibland naturligtvis betydligt mer. Inte ovanligt förblir en del bilar med några hundra tusen på prislappen osålda flera månader. En normalbegåvad inser ju att lånade pengar kostar och bankerna är sällan generösa att låna ut pengar till nystartade verksamheter.

Hur går det till? Är det avancerad pengatvätt, entreprenörer med annat kapital, drömmare med ärvda pengar eller hur går det ens ihop? Nånstans behöver ju alla i slutet på dagen ha pengar att köpa en kebab och nånstans att sova.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

4 261 Inlägg
28 april 2018
bra fråga, är väldigt säker på att yrket har sina trix som alla andra yrken^^ frågade för skojs skull en firma som jag känner ägaren väl om att sälja min lexus via hans firma. Han sade att dom skulle sköta hela försäljningen utan problem och då skulle lägga ut den för knaske 230k och behålla typ 15-20 av det och resten skulle gå till mig^^ vet inte om alla funkar så men nått åt det hållet skulle ja säga. Man åker runt i land o rike för att köpa/göra kap av folk som säljer väldigt billigt sen så säljer man det till *rätt pris* istället. tex skitbilar som evil skulle köpa som den där audin me v10 eller va de va. sånna skulle man lätt kunna fylla i hallen med och fixa till schysta bilder och belysning och folk skulle komma o köpa;) till dyr pris hehe.

1 271 Inlägg
28 april 2018
Trådstartare
Visst, det är ju begripligt. Men fortfarande måste ju grundplåten fram. För att köpa en bil för 100k och sälja den för 120 krävs fortfarande 100k. Tillkommer lokalhyra och fickpengar till kebaben varje dag eftersom en bil inte alltid flippas per omgående.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Muttley
28 april 2018
Gjorde en bilaffär med en sådan du pratar om.  Dock hade han bilverkstad i samma anläggning.  Men han krängde 200-300 bilar per år utöver verkstan.
Vem som helst kan jobba ihop en miljon i kapital om man har lite disciplin.   Sen gör väl inte alla det lagligt.

4 261 Inlägg
28 april 2018
Muttley skrev:
Gjorde en bilaffär med en sådan du pratar om.  Dock hade han bilverkstad i samma anläggning.  Men han krängde 200-300 bilar per år utöver verkstan.
Vem som helst kan jobba ihop en miljon i kapital om man har lite disciplin.   Sen gör väl inte alla det lagligt.

a vissa har lite sido business som rekond firma etc etc. Som har riktig billig arbetskraft åt stora kunder. Flera stora bilhandlare, säger inga namn, använder sig av väldigt billig arbetskraft åt att tvätta sina bilar/skifta däck och serva. Känner bilhandlare som har sånna business. Lite rekond och däckskifte samt lite polering o sånt. sen så flippar han runt sina bilar osv och får pengar från alla håll.

Muttley
28 april 2018
panda666 skrev:
Muttley skrev:

a vissa har lite sido business som rekond firma etc etc. Som har riktig billig arbetskraft åt stora kunder. Flera stora bilhandlare, säger inga namn, använder sig av väldigt billig arbetskraft åt att tvätta sina bilar/skifta däck och serva. Känner bilhandlare som har sånna business. Lite rekond och däckskifte samt lite polering o sånt. sen så flippar han runt sina bilar osv och får pengar från alla håll.

Många av de små köper ju även bilarna som kedjorna inte vill ha.   Vem har i nutid sett en 90 tals peugeot inne i en ny peugeot hall idag?
Eller en volvo v70 från 2005 i en volvohall?  De säljs oavkortat till dessa handlare till ett billigt pris smile 

Kommer ihåg när ja köpte min första bil.  Säljaren hade en arbetsbod utanför volkswagen och tog emot de är billliga bilarna och sålde i boden.   Det var en peugeot 405 GRI -88 med förgasare.   Det var väl en sisådär 16 år sedan.

7 794 Inlägg
29 april 2018
I alla fall den stad jag tänker jag på, en mellansvensk stad i Mälardalen, har det vuxit upp mängder av mindre "bilhandlare".
De finansieras av "familjerna" som i sin tur finansieras av "annan verksamhet".
Uppgifterna har jag fått från andra "svenska" bilhandlare och säljare av biltillbehör, reservdelar och verktyg.
Samma "familj" äger även flera bilskrotar samt företag som exporterar personbilar till östländerna och pickisar till Asien.
Hörde om en person som lämnat sin pickis till skrot, men som senare såg sin pickis på TV i s m ett reportage från något krigshärjat område.
Firmadekalerna fanns kvar på pickisen.

7 523 Inlägg
29 april 2018
torsen skrev:
I alla fall den stad jag tänker jag på, en mellansvensk stad i Mälardalen, har det vuxit upp mängder av mindre "bilhandlare".
Uppgifterna har jag fått från andra "svenska" bilhandlare och säljare av biltillbehör, reservdelar och verktyg.
Samma "familj" äger även flera bilskrotar samt företag som exporterar personbilar till östländerna och pickisar till Asien.
Hörde om en person som lämnat sin pickis till skrot, men som senare såg sin pickis på TV i s m ett reportage från något krigshärjat område.

bara den blir avregisterard så

Muttley
29 april 2018
torsen skrev:

Sjysst med gratis reklam smile

1 525 Inlägg
29 april 2018
http://cdn.newsapi.com.au/image/v1/e6775bb812e087020eb68ffb27eba78f

Jag vill minnas att ägaren av denna firman inte blev särskilt glad över "gratisreklamen" när hans (före detta) firmabil syntes i ett nyhetsinslag om ISIS-krigare. Så kan det gå när bilhandlare slarvar... smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Evildan
29 april 2018
trubbelturbo skrev:
http://cdn.newsapi.com.au/image/v1/e677 … fb27eba78f

Jag vill minnas att ägaren av denna firman inte blev särskilt glad över "gratisreklamen" när hans (före detta) firmabil syntes i ett nyhetsinslag om ISIS-krigare. Så kan det gå när bilhandlare slarvar... smile

Den utrustningen går det nog att få bort stoppet i toaletten med iaf.

7 523 Inlägg
29 april 2018
trubbelturbo skrev:
http://cdn.newsapi.com.au/image/v1/e677 … fb27eba78f

ett tips, ta bort reklamen själva innan avyttring smile

Sök