5630
Sök

BSR 2.5" Avgassystem, Ta bort bakre ljuddämpare?

5 Inlägg
6 maj 2018
Trådstartare
Hej!

Som titeln lyder så undrar jag om man får ta bort bakre ljuddämpare? Har en S60 T5 men hade velat ha lite mera ljud.
Är det lagligt? Tänker om det blir för högt ljud eller med avgasvärden?

Mvh Rickard!
Senast redigerat av Pickyman (6 maj 2018)

Evildan
6 maj 2018
Om ljudet blir för högt avgör besiktningsorganets representant, i regel är en överladdad S60/V70 godkänd ljudmässigt utan någon bakre ljuddämpare under förutsättning att ett ersättningsrör monteras så avgaserna leds ut från bilens undersida.
Avgasvärden påverkas inte av dylik operation.
Ljudet blir i min mening väldigt mycket finnig slyngel med traktor modell A.

7 669 Inlägg
6 maj 2018
Pickyman skrev:
Hej!

Som titeln lyder så undrar jag om man får ta bort bakre ljuddämpare? Har en S60 T5 men hade velat ha lite mera ljud.
Är det lagligt? Tänker om det blir för högt ljud eller med avgasvärden?

Mvh Rickard!

Hej. Gissar att "T" i S60 T5 står för turbo, eller hur?
På några andra bilar med turbo, visserligen dieslar, har jag ersatt stora ljuddämparen med passbit.
Inte för att förändra ljudet(sådant har jag vuxit ifrån) utan för att förbättra markfrigången, eftersom ljuddämparna varit lägsta punkten.
Rent subjektivt har ljudnivån från avgasröret inte tilltagit i styrka.
Beror på att turbon "hackar sönder" bullret.
Enda högre ljudnivån uppnås då man växlar(manuell låda).
När man släpper på gasen så kommer samma ljud som kan höras då manuellt växlade långtradare växlar.
Det "sörplar" ur avgasröret.
I o f s trevlig att lyssna på(de 10 första gångerna).

4 209 Inlägg
6 maj 2018
Jag har på Golfen ersatt, orginal katalysator med en downpipe, låter ganska illa utan att sätta en ljuddämpare eller katalysator i avgasrörstunneln, var och körde i Tyskland  och semester i norra sverige  utan katalysator sommaren 2014 
såhär lät det:  https://www.youtube.com/watch?v=VPnaBpIFJSY
smile
Senast redigerat av spillolja (6 maj 2018)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Sök