4322
Sök

BMW - Krock med trottoarkant, ett hjul inpressat och bil drar snett

7 Inlägg
7 maj 2018
Trådstartare
Hej!

I vintras så var jag lite väl ivrig på väg till jobbet och fick sladd i en rondell varpå jag gled in i en trottoarkant i ca. 10-20 km/h med vänster bakdäck. Efter incidenten så var ena fälgen lätt skadad och bilen drog märkbart åt höger, men i övrigt var det inte några synliga skador, missljud eller märkbara vibrationer. Efter detta så gjorde jag en fyrhjulsinställning som DELVIS löste problemet. Med detta menar jag att den drog mindre snett, men fortfarande LITE snett.

När jag sedan satte på sommarsulorna (där det inte är några skador på fälgar eller däck) så tyckte jag att det drog ännu snedare. Jag lämnade prompt in bilen på en annan verkstad än där jag först lämnat in bilen, där de upptäckte följande:

1. Vänster bakdäck är inpressat ca 4-5 mm.
2. Det var ett glapp i framvagnen.

Verkstaden gjorde då en framvagnsinställning och lagade det glapp i framvagnen som var. De trodde att detta skulle skulle kunna fixa mina problem. Men när jag fick tillbaka bilen så drog den mer snett än någonsin tyckte jag. Jag vill bara få det här ordnat, vad rekommenderar ni att jag gör för att laga detta? Mitt största bekymmer är att jag vill att bilen ska vara i gott skick och säker att köra.

Behöver bilen riktas? Ska jag byta ut upphängningen bak? Göra en till hjulinställning? Lämna till BMW för redig genomgång?

• Bilmodell
BMW 435i xDrive, 3.0L 6 cylinder

• Årsmodell
2015.

• Miltal
6000 mil.

• Modifikationer på bilen 
Inga modifikationer.

P.S. jag upplever inga andra fel än att den drar snett nu, är det säkert att köra bilen tills dess att jag får den på verkstad?

2 350 Inlägg
7 maj 2018
Kolla så dina länkarmar ser ut som de ska och inte är mer böjda än brukligt.
Senast redigerat av Mew (7 maj 2018)

6 269 Inlägg
7 maj 2018
Hade det varit en äldre bil hade jag köpt en begagnad bakvagn och bytt hela utom diff och bromsar men det lär ju bli ganska dyrt till en så ny bil. Men någonting är uppenbart snett och behöver bytas. Förhoppningsvis en länkarm eller dess infästning, förhoppningsvis inte bakvagnens infästning i karossen.

353 Inlägg
7 maj 2018
Har du ingen helförsäkring? lämna in den och få bakvagnen uppmätt och fixad

2 368 Inlägg
7 maj 2018
Länkarmarna bak på dem är i pressad plåt, dem är ganska veka, subframe däremot ger sig inte i första taget. Ganska många länkarmar i bakvagnen, men be verkstaden att kolla nogrannare på detta!
Spindeln kan även ge sig om det smäller hårt
Senast redigerat av Xebers76 (7 maj 2018)

7 Inlägg
10 maj 2018
Trådstartare
Mew skrev:
Kolla så dina länkarmar ser ut som de ska och inte är mer böjda än brukligt.

Tack ska be dem kolla det!

7 Inlägg
10 maj 2018
Trådstartare
Xebers76 skrev:
Länkarmarna bak på dem är i pressad plåt, dem är ganska veka, subframe däremot ger sig inte i första taget. Ganska många länkarmar i bakvagnen, men be verkstaden att kolla nogrannare på detta!
Spindeln kan även ge sig om det smäller hårt

Tänkte i samma gångar som dig, ska be dem kontrollera det ordentligt. Tack!

7 Inlägg
10 maj 2018
Trådstartare
Tack för era svar: jag förstår att det kan komma att bli dyrt, man får skylla sig själv som åkte på sommarhjul när det var glatt haha. Men följdfråga är då: är det osäkert / dåligt att köra bilen tills nästa vecka då den åker på verkstad?

7 866 Inlägg
10 maj 2018
fax110 skrev:
Har du ingen helförsäkring? lämna in den och få bakvagnen uppmätt och fixad

X 2!

Evildan
10 maj 2018
hammars skrev:
Tack för era svar: jag förstår att det kan komma att bli dyrt, man får skylla sig själv som åkte på sommarhjul när det var glatt haha. Men följdfråga är då: är det osäkert / dåligt att köra bilen tills nästa vecka då den åker på verkstad?

Att du öht kör bil förefaller vara tämligen osäkert!
Lämna bilen till försäljning och skicka körkortet till transportstyrelsen är mitt bästa tips för vår andras säkerhet.

7 Inlägg
11 maj 2018
Trådstartare
Evildan skrev:
hammars skrev:

Lämna bilen till försäljning och skicka körkortet till transportstyrelsen är mitt bästa tips för vår andras säkerhet.

Tack för ditt svar, jag var på en verkstad förra veckan där de tänkte korrigera problemet. Jag frågade där om det var säkert, och de såg inga fel med det. Men nervös som jag är, så tänkte jag fråga en gång till här.

Evildan
11 maj 2018
turpelle skrev:
Evildan skrev:
hammars skrev:

Tack för ditt svar, jag var på en verkstad förra veckan där de tänkte korrigera problemet. Jag frågade där om det var säkert, och de såg inga fel med det. Men nervös som jag är, så tänkte jag fråga en gång till här.

Verkstaden kan väl inte undersöka ditt bristande omdöme?
Jag ser det som tursamt att du endast körde sönder din bil och inte någon människa. Sommardäck vintertid skärpning!

7 Inlägg
11 maj 2018
Trådstartare
Evildan skrev:
turpelle skrev:
Evildan skrev:

Jag ser det som tursamt att du endast körde sönder din bil och inte någon människa. Sommardäck vintertid skärpning!

Nej det kan de ju inte, och jag vet att det var jäkligt korkat. Det var första vändan snö som kom och jag åkte 06.00 på morgonen de 10 min jag har till jobbet och råkade ut för det. Som du säger så var det tur att ingen annan var inblandad och jag är den enda som gladeligen betalar priset för min egen dumhet.

Evildan
11 maj 2018
turpelle skrev:
Evildan skrev:
turpelle skrev:

Nej det kan de ju inte, och jag vet att det var jäkligt korkat. Det var första vändan snö som kom och jag åkte 06.00 på morgonen de 10 min jag har till jobbet och råkade ut för det. Som du säger så var det tur att ingen annan var inblandad och jag är den enda som gladeligen betalar priset för min egen dumhet.

Jag bugar mig för din uppriktighet!!
Virtuell handskak.
Då hoppas jag att en mer rigorös genomgång av bilen kommer lösa ditt problem med sneddragningen. Har du provat att byta plats på hjulen för att se om något ändras?

7 Inlägg
11 maj 2018
Trådstartare
Evildan skrev:
turpelle skrev:
Evildan skrev:

Jag bugar mig för din uppriktighet!!
Virtuell handskak.
Då hoppas jag att en mer rigorös genomgång av bilen kommer lösa ditt problem med sneddragningen. Har du provat att byta plats på hjulen för att se om något ändras?

Tack för svaret! Jag försöker ha som princip att inte säga emot någon som har helt rätt i det de säger, uppskattar din ärlighet och tar gärna i hand på den!

Att byta sida har jag inte provat! Jag får ta en tur ned till lyften och prova ett byte vid ett bra tillfälle.

Sök