Hitta ny bränsletank, omöjlig uppgift?

Presidento Of World
7 juni 2018 · 3 306 Inlägg

Hjälp mig garaget. Jag letar efter en ny bränsletank till en mitsubishi outlander turbo 201hk (2005)

Min läcker och jag vill byta till ny men ingenstans på nätet verkar det finnas?

Jag har en bit till närmsta mitsu reservdels handlare därav jag letar på nätet.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
candyweiss
7 juni 2018 · 863 Inlägg

Presidento skrev:
Hjälp mig garaget. Jag letar efter en ny bränsletank till en mitsubishi outlander turbo 201hk (2005)

Min läcker och jag vill byta till ny men ingenstans på nätet verkar det finnas?

Jag har en bit till närmsta mitsu reservdels handlare därav jag letar på nätet.

Om det inte är priset det handlar om så kan väl Mitsubishi skicka till dig?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Presidento Of World
8 juni 2018 · 3 306 Inlägg

candyweiss skrev:

Presidento skrev:
Hjälp mig garaget. Jag letar efter en ny bränsletank till en mitsubishi outlander turbo 201hk (2005)

Min läcker och jag vill byta till ny men ingenstans på nätet verkar det finnas?

Jag har en bit till närmsta mitsu reservdels handlare därav jag letar på nätet.

Om det inte är priset det handlar om så kan väl Mitsubishi skicka till dig?

Jag vet inte vad en sådan kostar där. Gissar på dyrt antagligen. Får ta och ringa.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
8 juni 2018 · 5 813 Inlägg

Skrotarna brukar hugga hål i tanken för att bränslet skall rinna ut snabbt och det måste vara hål av en viss storlek för att de skall få lov att pressa bilarna. Därför kan det vara svårt att få tag på tankar på skroten. Så du kanske blir tvungen att köpa en helt ny, och frågan är om det tillverkas några pirattankar eller om du måste köpa original. Eller går det att laga befintlig? Den kan väl inte redan vara helt upprostad efter bara tretton år?

Presidento Of World
8 juni 2018 · 3 306 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Skrotarna brukar hugga hål i tanken för att bränslet skall rinna ut snabbt och det måste vara hål av en viss storlek för att de skall få lov att pressa bilarna. Därför kan det vara svårt att få tag på tankar på skroten. Så du kanske blir tvungen att köpa en helt ny, och frågan är om det tillverkas några pirattankar eller om du måste köpa original. Eller går det att laga befintlig? Den kan väl inte redan vara helt upprostad efter bara tretton år?

Verkar inte finnas några pirat i varjefall.

Vet inte hur rostigt det är men vid fulltankad så droppar det väl synligt med 2 droppar åt gången (en ganska skaplig pöl på 4tim parkerad på asfalt)

Återkommer efter kontakt med mitsubishi

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
CC72
8 juni 2018 · 1 661 Inlägg

Kanske anslutningen till tanken som rostat hål i? Eller någon slang i närheten?

jaka54
8 juni 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Är du säker på att det är tanken som läcker! Ett vanligare fel är sönderrostad bränslerör.

Presidento Of World
8 juni 2018 · 3 306 Inlägg

En liten update är att jag tog kontakt med mitsubishi, vilket enligt dom inte alls var vanligt med rostig tank. Han trodde mer på något rör/slang

Hursom så kostade en ny tank 7500kr utan packningar och skruv som skulle köpas vid sidan om.

Blir nog att kolla noggrannare och laga/svetsa om det behövs.

Tack för input från er alla.

Pirat tankar tillverkas inte tydligen till denna..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
8 juni 2018 ·

Presidento skrev:
En liten update är att jag tog kontakt med mitsubishi, vilket enligt dom inte alls var vanligt med rostig tank. Han trodde mer på något rör/slang

Hursom så kostade en ny tank 7500kr utan packningar och skruv som skulle köpas vid sidan om.

Blir nog att kolla noggrannare och laga/svetsa om det behövs.

Tack för input från er alla.

Pirat tankar tillverkas inte tydligen till denna..

En indikation på att det är ovanligt med trasiga.

Ta en tändare och lys så kanske du hittar läckaget?

Ofta är det som jaka skrev slangar och annat som läcker.

Utmarks-Loke
8 juni 2018 · 5 813 Inlägg

Det är ju en SUV, kanske någon tagit ut den i skogen och skadat tanken på stock eller sten?

Muttley
8 juni 2018 ·

Om den läcker i tanken och det är plåt så finns ju kemisk metall.  Använde jag på en mitsubishi galant och det funkade galant för den läckte inte så länge jag kunde följa den.

torsen
8 juni 2018 · 7 198 Inlägg

Jag har svetsat flera bränsletankar av stålplåt.

Tankar som rostat sönder kan var besvärliga att svetsa.
Uppstår hela tiden nya småsprickor, som vid svetsning genererar nya småsprickor som...……...o s v.
Betydligt lättare att svetsa, eller löda, en tank som av t ex vass sten blivit "uppskuren".

Demontera tanken, rengör den noga med mängder av vatten och låt den torka.
Känn efter om det fortfarande luktar bränsle, i s f spola mer vatten.

Ett sätt att undvika att stålplåttankar slår sig är att, i stället för att svetsa, löda med silverlod.
Lödning kräver större renlighet från oxid(rost).
För silverlod behövs ingen gassvets.
Räcker med en gasolbrännare.
Kanske går rent av med en skidvallningsbrännare - i alla fall då jag nytillverkat bränsletankar av mässingsplåt.

ECPS_Scandinavia
9 juni 2018 · 14 Inlägg

Jag hade samma problem med min V70, det var tankningsröret som var kasst. Gummiröret som går från tankhålet ner till tanken. Min läckte när jag tankade och droppade vid tankning/fulltank. Vanligt fel

Presidento Of World
9 juni 2018 · 3 306 Inlägg

Jag skall hissa upp bilen idag och kolla riktigt noga och hoppas på så enkelt som möjligt hehe :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Knugcab
9 juni 2018 · 5 111 Inlägg

Allt KAN ju hända, jag fick ett hål i plasttanken på en Mercedes C-klass kombi, ovanför tankbandet dessutom så det kan omöjligt ha blivit uppskuret av en vass sten eller något... sad

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang