Ekonomiskt värt att köpa nyare bil

thim_
3 juli 2018 · 28 Inlägg

Vill låna tråden lite, ska köpa min första dyra bil.
Kort fakta, jobbar som anläggningsdykare och har en Ingång på 32-36k i månaden.

Skall sälja min Bmw f31 för ca 170k och byta till en Audi a7 för ca 260-380k.

Men jag har aldrig ägt en dyrare bil.. Därför tänkte jag söka lite invändningar här. Jag förstår att jag har råd, jag har liksom en lägenhet på hyres och inga barn. Men är ändå nervös.. (Tack jag vet att det inte är någon ekonomi katastrof) men det är tungt ändå.

Hur tänkte ni när ni köpte dyr bil? Ska man ha någon baktanke att ha med det förutom försäkringen? Tack för svar och motivation

Volvo 740 GLE "White trash Beautiful" (1986)
caromania Forummoderator
3 juli 2018 · 9 296 Inlägg

thim_ skrev:
Vill låna tråden lite, ska köpa min första dyra bil.
Kort fakta, jobbar som anläggningsdykare och har en Ingång på 32-36k i månaden.

Skall sälja min Bmw f31 för ca 170k och byta till en Audi a7 för ca 260-380k.

Men jag har aldrig ägt en dyrare bil.. Därför tänkte jag söka lite invändningar här. Jag förstår att jag har råd, jag har liksom en lägenhet på hyres och inga barn. Men är ändå nervös.. (Tack jag vet att det inte är någon ekonomi katastrof) men det är tungt ändå.

Hur tänkte ni när ni köpte dyr bil? Ska man ha någon baktanke att ha med det förutom försäkringen? Tack för svar och motivation

Det är väl snarare ett problem att du bor i hyresrätt. Då har du högre månadskostnad där och kan inte baka in pengarna i ett huslån ”eftersom badrummet måste renoveras”.

Annars är det ju inte raketforskning. Bilen kostar vad den kostar per månad i skatt, försäkring och soppa. Lånet är ju den stora faktorn där pengarna finns att tjäna. Eller slippa betala.

Frågan är ju även hur det är med framtida reparationer på en Audi? Jag skulle personligen inte köpa en ganska ny Audi, eller BMW heller för den delen då jag har för många i min bekantskapskrets som drabbats hårt av reparationskostnader kring de märkena. Jag vet inte om de haft otur eller om de som har fungerande Audis haft tur men jag bryr mig inte i frågan heller eftersom jag alltså aldrig skulle köpa en nyare Audi. Därför valde jag Lexus som dagligdagskärra. Oslagbar kvalitet kombinerat med låga ägandekostnader. Statistiskt sett ett ofrånkomligt betydligt klokare köp.

Så självklart ska du köpa bil, men undersök historien noggrant. En kvartsmiljonbil av fel märke kan bli en fruktansvärd pengabomb. En annan kan ge hur mycket glädje som helst.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 juli 2018 · 13 736 Inlägg

caromania skrev:

thim_ skrev:
Vill låna tråden lite, ska köpa min första dyra bil.
Kort fakta, jobbar som anläggningsdykare och har en Ingång på 32-36k i månaden.

Skall sälja min Bmw f31 för ca 170k och byta till en Audi a7 för ca 260-380k.

Men jag har aldrig ägt en dyrare bil.. Därför tänkte jag söka lite invändningar här. Jag förstår att jag har råd, jag har liksom en lägenhet på hyres och inga barn. Men är ändå nervös.. (Tack jag vet att det inte är någon ekonomi katastrof) men det är tungt ändå.

Hur tänkte ni när ni köpte dyr bil? Ska man ha någon baktanke att ha med det förutom försäkringen? Tack för svar och motivation

Det är väl snarare ett problem att du bor i hyresrätt. Då har du högre månadskostnad där och kan inte baka in pengarna i ett huslån ”eftersom badrummet måste renoveras”.

Annars är det ju inte raketforskning. Bilen kostar vad den kostar per månad i skatt, försäkring och soppa. Lånet är ju den stora faktorn där pengarna finns att tjäna. Eller slippa betala.

Frågan är ju även hur det är med framtida reparationer på en Audi? Jag skulle personligen inte köpa en ganska ny Audi, eller BMW heller för den delen då jag har för många i min bekantskapskrets som drabbats hårt av reparationskostnader kring de märkena. Jag vet inte om de haft otur eller om de som har fungerande Audis haft tur men jag bryr mig inte i frågan heller eftersom jag alltså aldrig skulle köpa en nyare Audi. Därför valde jag Lexus som dagligdagskärra. Oslagbar kvalitet kombinerat med låga ägandekostnader. Statistiskt sett ett ofrånkomligt betydligt klokare köp.

Så självklart ska du köpa bil, men undersök historien noggrant. En kvartsmiljonbil av fel märke kan bli en fruktansvärd pengabomb. En annan kan ge hur mycket glädje som helst.

Inte jag heller. Inte utan att vara duktig mekaniker som inte drar sig för att riva en motor.   För dom pengarna får man en helt ny valfri ekonomisl bil.   Som inte kommer vålla några som helst problem för ens ekonomi dom första åren.     Hyundai i20 eller liknande bil landar väll där omkring.  Drar hälften av en Audi dubbelt så hållbar och mycket bra garantier

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 juli 2018 · 13 736 Inlägg

Cupra_ skrev:

Evildan skrev:
Om du och din granne kör samma sträcka och Priusen förbrukar mer än din Ibiza, även om dom är rätt snåla för storleken och framdrivningssystem, är det något som är fel på din grannes bil...eller så kan din granne inte köra lika bra och snålt som du gör.
Jag har andra erfarenheter av Renault och skulle definitivt kunna köpa en sådan om jag hade samma kriterier som TS.

Jag vet inte om det är något fel på den.. Gått runt 24k mil.. Fått byta bromsrör bara..
Hur som, vi jobbar på samma jobb så vi har lika långt att åka. Han snittar 0.51-0.53l/mil. Jag snittar 0.49-0.51 och då håller vi samma tempo. Halva vägen är 80-sträcka och resten är tätort.. Kör oftast lagligt.

Så får man ju inte säga.. Att en vanlig bensinbil går snålare än en elhybrid... Om man kastar allt som har med elmotorn på en prius så har du fått ner den 2dl/milen.  Men det klingar inre lika bra...   Först tar man en offektivt bensinmotor för att driva elmotorn och då vara förvånad att dom är värdelösa är för mig en gåta det handlar vara om att smita från skatten på bilen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang