Audi Coupe quattro 2.7T

Audi Coupe Quattro -93 som ska få ny motor och lite bättre väghållning. Budget projekt med inriktning på att lära sig Vems samtidigt.

MatsaBusen

  • 75 Följare
  • 59 028 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 juli 2018
znabb
23 april 2018 · 54 Inlägg
#181

pratar vi 383 whp? 383 nm i vrid känns lite?

Skönt iaf att allt funkar nu smile

Vad hade du för insugstemp?

MatsaBusen
24 april 2018 · 501 Inlägg
#182

Japp de stämmer.
Håller med men kan tyvärr inte komma fram till varför.

Kollar man på chippade s4or osv så redovisar ju dom liknande siffror för chippad motor bara..
Oj kommer inte ihåg exakt men vill minnas att vi va runt 40 vid fullt ladd så ombyggnaden gjorde ju helt klart sitt och nya vattenkylaren o allt de verkar ju räcka till o lira också så de e ju skönt!

Har tyvärr rätt mycket annat att stå i iår också men hoppas på o kunna testa lite bana om den e nåt vidare o åka med.

fish Allfixare
24 april 2018 · 1 445 Inlägg
#183

383whp är ju absolut inte dåligt, men 383nm kändes ju väldigt lite? Det borde ju vara snudd på mindre vrid än en original S4?

fish Allfixare
24 april 2018 · 1 445 Inlägg
#184

383whp är ju absolut inte dåligt, men 383nm kändes ju väldigt lite? Det borde ju vara snudd på mindre vrid än en original S4?  Vill minnas att en standard ABY S2 har 350nm i vrid (i motorn då) och en S4 BiTurbo hade 400nm återigen i motorn.

MatsaBusen
25 april 2018 · 501 Inlägg
#185

ja precis, 265/400 verkar de som s4orna ska ha org i motorn.
vi diskuterade om de kan va så att jag har lite strul med turbona att de inte är i samma skicka o att det ser annorlunda ut för wg osv.
Tyvärr så e de inte så lätt o komma fram till nåt där utan enklaste e väl o köpa 2 T28or o byta om man vill få upp lite mer effekt. då vet man att de e lika slitna och att wg ska öppna samtidigt osv. 

Har ni  några teorier om det låga vridmomentet så kör på!

MatsaBusen
7 maj 2018 · 501 Inlägg
#186

Snidade ihop ett nytt avgas med 3" racekat långt bak o V-band där fram mot dp's.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-b31ec8eefd339dc28336484e768bb77f.jpg

Lite mer avskärmning för värmen så hoppas jag på att få behålla mina tändspolar hela och kanske tillemed få plastkåporna att inte brinna upp wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1eaeaac02d6e46e9821c5af77d92f225.jpg

Var på bilprovningen en snabbis, dom undrade om man hade gjort nåt under huven så kom därifrån med anmärkning på ändrad motor och rostig bakre subframe
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a436ee7bbe7649269243c073ead7f63d.jpg

Kan ju inte annat än o hålla med om att subframe va rostig så de va ju bara o ta tag i det, vill ju göra hjulinställning också o de e ju ingen vits att göra om jag ändå ska ta ner bakvagnen straxt där efter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-4f304062e989086dc47c758bfa35e650.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8c217ce60c094e819e533c36ef66b70e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-9dfe04054f3a320ec9e8cfd6ac27071e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a658c5fe4d4f6c7ee467bcb71cd56000.jpg

Kom fram till att de skulle ta ett tag o innefatta hel del svetsande för att få ihop den igen så slutade med att jag gick ut på "lagret" o hämtade en nästan rostfri subframe och målade till denna istället.
Ska fixa till den rostiga också så jag har en i reserv men det får vänta lite, ska lämna bort den på riktig blästring så man har skapligt o svetsa i!
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-757107b5cd82d7f52781d063fb631918.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8ccfaaac1e5fdfb3ea1b0cb4cac7b19d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e0637af2200e05481fa17c317b6ec7c0.jpg

Passade även på att byta bakdiff då jag hade ett vin från den gamla vid belastning. och verkar som det ljudet nu är borta. nya packboxar o lite olja på de så!

Alukuddarna gjorde sig nog bra till diffen men bytte även växellådan o nu har jag ett sjukt resonansljud i bilen, så jag har redan beställt andra snäppet mindre stumma som jag får byta snarast!
Även en bakre diffbussning som jag tyvärr inte hade hemma.

Hoppas bara den beter sig liknande för just nu är den väldigt stum o skön vid växlingarna, inga onödiga svängningar där inte tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e11747c8e6dd7478e3226c3e3d0d6471.jpg

Putteliten
7 maj 2018 · 8 664 Inlägg
#187

”Var på bilprovningen en snabbis, dom undrade om man hade gjort nåt under huven så kom därifrån med anmärkning på ändrad motor och rostig bakre subframe”

Å du nekade inte?!

MatsaBusen
8 maj 2018 · 501 Inlägg
#188

haha finns inte så mycket o neka när det står 5 besiktningsmän o kollar under huven, jag frågade vad de menade med ändrad? Men de var minst sagt bestämda i ämnet wink

LeafBox Lat Perfektionist
8 maj 2018 · 6 359 Inlägg
#189

MatsaBusen skrev:
haha finns inte så mycket o neka när det står 5 besiktningsmän o kollar under huven, jag frågade vad de menade med ändrad? Men de var minst sagt bestämda i ämnet wink

"Det här? Näe det är en väldigt tidig S4 koncept bil!" lol

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
MatsaBusen
8 maj 2018 · 501 Inlägg
#190

Haha aa typ!
som de e just nu e jag mest inne på att testa på bankörning. får se om det kommer i ett läge när jag mappar om på E85 för att kunna få till en SFRO besiktning men de får väl vänta lite, mycket annat o styra med ändå nu!

Cuefa Kungen av dagspendlande.
8 maj 2018 · 2 119 Inlägg
#191

Det fungerade alltså inte att bortförklara turbosarna med att "det är insugsljuddämpare av rotationstyp" ? :-P

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
MatsaBusen
8 maj 2018 · 501 Inlägg
#192

Haha nej medelåldern på nämnda tjänsteutövare var ca 26år så de hade lite mer koll på saker än man hade önskat! wink

Cuefa Kungen av dagspendlande.
8 maj 2018 · 2 119 Inlägg
#193

Då borde dom ju haft mer intresse av att låta den glida under radarn också, fast man ska väl inte klaga när folk faktiskt gör sitt jobb iofs... SFRO nästa då? ^^ Inte så stor skillnad i % mellan 230hk/350nm och 265hk/400nm så med lite S2-detaljer i bromsar o dylikt borde den väl inte vara omöjlig att regga in som ombyggt fordon!
Om jag räknat rätt skiljer det ~13,2% i effekt och ~12,5% i vrid.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
8 maj 2018 · 847 Inlägg
#194

Problemet är väl isåfall, att 2,8 och S2 har samma bromsar från början. så då måste du ha några andra. kanske större/grövre huvudbromscylinder osv

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
MatsaBusen
8 maj 2018 · 501 Inlägg
#195

Nej lite så, de e ju jag som har byggt om så de e inget o bli bitter på dom som gör sitt jobb, jag får göra de ordentligt bara helt enkelt smile
E ju faktiskt tillomed AJK från A6 så e de ju bara 230hk org wink

Bromsarna e inga problem o få till då jag redan bytt allt där, kör ju 256 ventilerade bak med s4 ok o porsche ok fram med 323mm skivor. Har bara huvudbromscylindern kvar att byta, men de vill jag nog göra snart oavsett för att få lite mindre väg för pedalen.

Riskerar väl dock o behöva byta låda o diff men får forska lite mer i de va de lider.

LeafBox Lat Perfektionist
8 maj 2018 · 6 359 Inlägg
#196

MatsaBusen skrev:
Nej lite så, de e ju jag som har byggt om så de e inget o bli bitter på dom som gör sitt jobb, jag får göra de ordentligt bara helt enkelt smile
E ju faktiskt tillomed AJK från A6 så e de ju bara 230hk org wink

Bromsarna e inga problem o få till då jag redan bytt allt där, kör ju 256 ventilerade bak med s4 ok o porsche ok fram med 323mm skivor. Har bara huvudbromscylindern kvar att byta, men de vill jag nog göra snart oavsett för att få lite mindre väg för pedalen.

Riskerar väl dock o behöva byta låda o diff men får forska lite mer i de va de lider.

Ärligt talat kan du nog komma undan med mycket.
SFRO gubbarna jag pratade med var oftast på "min" sida och tyckte att vissa saker var dumma.

Och han som faktiskt kom och kollade sa typ att "så länge det funkar bra och är säkert så är jag inte så noga med vad det står i papperna"

En del saker på min bil är lite utav en grå-zon roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
MatsaBusen
17 maj 2018 · 501 Inlägg
#197

Mer o mer saker faller på plats.
Har nu varvräknare, "ska bara" justera signalen så att den stämmer också wink
Plockat fram o tillbaka med 4 olika instrument för o försöka få till nåt där allt fungerade, inte 100 där än men de jag har liggande nu borde vara klockrent!

Passade på att installera shiftlight när jag ändå va inne o drog kablar till boxen så nu lyser ABS lampan i instrumentet när det är dags o flytta spaken wink

har även monterat givare för oljetemp nu så att extrainstrumentet fungerar, oljan verkar ligga stabilt på 70 grader ca vid körning.

MatsaBusen
5 juli 2018 · 501 Inlägg
#199

Händer inte så mycket mer här på ett tag då all energi läggs på nytt projekt och hus/garage bygge.

Bytt länkarmsbussningar till poly runt om och gjutna armar fram så nu e allt rätt så stumt o de e ju en fröjd att köra 👍

Fått fatt i spridare så jag kan mappa om på etanol o få en bes mapp. Får väl se om de blir av i mån av tid o pengar som vanligt.
Mer info om nästa projekt kommer snart wink

Senast redigerat av MatsaBusen (5 juli 2018)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang