Fel på kylarfläkt?

krillle
6 juli 2018 · 31 Inlägg

Tjena! Då jag själv inte är superkunning inom bilar o så, så tänkte jag vända mig till er för hjälp.
Det är så att min AC började strula lite o gav bara kyld luft lite oregelbundet och ibland kommer den igång igen efter antingen omstart av bil eller om man stänger av ac på panelen men inte alltid.
På mekonomen sa han att gasen var okej o inga läckage i systemet men att kylfläkten var dålig o behöver bytas ut.
När ja googlade på kylfläkten till acn så kommer de fram den stora fläkten som sitter i fronten framför (bakom) kylaren men känns genast som att de inte är den fläkten för den känns som den tillhör motorkylningen o kylaren till själva motorn?  Som sagt okunnig på detta så ja vet inte om ja är helt fel på allt här.

Bilen är en Volvo v70 -04 170hk

Behöver ni mer info så fråga så ska ja försöka svara iaf.

Senast redigerat av krillle (6 juli 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Du menar såklart kupefläkten?
Den du startar med vredet i kupén?

Senast redigerat av chanstagarn (6 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
6 juli 2018 · 7 285 Inlägg

Börja med, innan du lämnar in bilen, och kolla så det inte endast är oxid på stiften kabelskorna sitter på.
Drag gärna ut och in säkringen.

Har du tur så är det så enkelt fel.

krillle
6 juli 2018 · 31 Inlägg

ja asså fläkten i bilen som blåser kall luft nu på sommaren fungerar ju inte helt optimalt då den inte alltid blåser kall luft

torsen
6 juli 2018 · 7 285 Inlägg

Du skriver i början att det gäller fläkten till AC:n - inte kupéfläkten.
Vad gäller?

krillle
6 juli 2018 · 31 Inlägg

ja såklart de som gäller. Skriver ju att den inte vill blåsa kall luft som den ska göra när man har ac o då fick ja besked från mekonomen att det var kylfläkten som var sönder o behövde bytas, de skrev ja

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juli 2018 · 13 775 Inlägg

ja om kylfläkten inte fungerar fungerar inte ac som den ska..  då den blir för varm och slår av inget konstigt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Growe skrev:
ja om kylfläkten inte fungerar fungerar inte ac som den ska..  då den blir för varm och slår av inget konstigt..

Undrar om stackars ts blev klokare av dethär egentligen..
För jag blev det inte..
Är det fläkten eller AC som lägger av?
Så en djupare förklaring på funktion o fläktar hade nog varit på sin plats.
Ska då tillägga att själv har jag ingen AC , utan använder kylningen från nedvevat fönster istället..smile

Senast redigerat av chanstagarn (6 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
krillle
6 juli 2018 · 31 Inlägg

Nej så långt är ja med, men Vilken fläkt o var sitter denna fläkten som ja ska byta?
Är det den som sitter med kylaren?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juli 2018 · 13 775 Inlägg

chanstagarn skrev:

Growe skrev:
ja om kylfläkten inte fungerar fungerar inte ac som den ska..  då den blir för varm och slår av inget konstigt..

Undrar om stackars ts blev klokare av dethär egentligen..
För jag blev det inte..
Är det fläkten eller AC som lägger av?
Så en djupare förklaring på funktion o fläktar hade nog varit på sin plats.
Ska då tillägga att själv har jag ingen AC , utan använder kylningen från nedvevat fönster istället..smile

kan göra en djupdykning..   men tror inte det hjälper massor..    men hur som helst så för att avge kyla måste man få bort värmen för att gasen ska bli till vätska för att kunna kyla kupen..  fungerar då inte fläkten vid kondensorn.. delen till ac som sitter framför vanliga kylaren så stänger systemet ner när inte gasen ändrar form   ett sätt för att skydda systemet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juli 2018 · 13 775 Inlägg

krillle skrev:
Nej så långt är ja med, men Vilken fläkt o var sitter denna fläkten som ja ska byta?
Är det den som sitter med kylaren?

nej den som sittter på kondesorn.. kan iof vara samma men vissa bilar har en till vardera smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
krillle
7 juli 2018 · 31 Inlägg

Growe skrev:

krillle skrev:
Nej så långt är ja med, men Vilken fläkt o var sitter denna fläkten som ja ska byta?
Är det den som sitter med kylaren?

nej den som sittter på kondesorn.. kan iof vara samma men vissa bilar har en till vardera smile

Som sagt ja är okunnig på bilar osv.
Är det den stora fläkten som sitter i fronten? eller finns där andra fläktar nånstans? (som är till detta)
Är det denna fläkt då?
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo … 130303947/

Senast redigerat av krillle (7 juli 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang