Köra med A-traktor "till verkstaden/besiktningen" ("utan dubbla")

AntonOP
6 juli 2018 · 13 Inlägg

Försökte söka runt på ämnet men hittade inget.
Så tänkte om man kunde köpa en A-traktor som behöver besiktigas nu efter dom nya reglerna, sen kunde man lika gärna köra hem för om polisen stoppar mig så säger jag att jag är på väg till en verkstad/besiktning. För det får man ju enligt lag. Så då spelar det ingen roll om den är laglig eller inte eftersom jag är på väg till en verkstad för o få det åtgärdat? Eller det klassas fortfarande som olovlig körning? Eller har jag missuppfattat lagen?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juli 2018 · 13 669 Inlägg

Räknas alltid som  olovligt så fort du kör något du inte har körkort till.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
AntonOP
6 juli 2018 · 13 Inlägg

Har ju Am körkort så jag får ju köra a-traktor men jag vill ju göra den laglig igen, om jag kör med hastighetsbegränsning. Men ändå enkellåda även om den är reggad med dubbla så jag ska få det åtgärdat av verkstaden då är det inte olovlig körning?

spillolja
6 juli 2018 · 4 014 Inlägg

En verklig gråson, du får helt enkel låta någon som har B-kort köra den till verkstad

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
hencive
6 juli 2018 · 17 Inlägg

Ring 11414 och fråga, klarare svar kan du nog inte få än där

candyweiss
6 juli 2018 · 863 Inlägg

AntonOP skrev:
Försökte söka runt på ämnet men hittade inget.
Så tänkte om man kunde köpa en A-traktor som behöver besiktigas nu efter dom nya reglerna, sen kunde man lika gärna köra hem för om polisen stoppar mig så säger jag att jag är på väg till en verkstad/besiktning. För det får man ju enligt lag. Så då spelar det ingen roll om den är laglig eller inte eftersom jag är på väg till en verkstad för o få det åtgärdat? Eller det klassas fortfarande som olovlig körning? Eller har jag missuppfattat lagen?

Tror du att Polisen är helt blåsta? Skitlätt för dem att kolla upp.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
AntonOP
6 juli 2018 · 13 Inlägg

candyweiss skrev:

AntonOP skrev:
Försökte söka runt på ämnet men hittade inget.
Så tänkte om man kunde köpa en A-traktor som behöver besiktigas nu efter dom nya reglerna, sen kunde man lika gärna köra hem för om polisen stoppar mig så säger jag att jag är på väg till en verkstad/besiktning. För det får man ju enligt lag. Så då spelar det ingen roll om den är laglig eller inte eftersom jag är på väg till en verkstad för o få det åtgärdat? Eller det klassas fortfarande som olovlig körning? Eller har jag missuppfattat lagen?

Tror du att Polisen är helt blåsta? Skitlätt för dem att kolla upp.

Vad ska polisen kolla upp?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juli 2018 · 13 669 Inlägg

Frågan svarar du ju på själv..   om traktorn är olaglig så får du inte köra den..  framför allt inte med ett Am kort..   med B-kort kan man få böter.  med am kort får man böter och indraget lämp.  vilket borde vara väldigt självklart.  eftersom du skriver själv att den är olaglig. polisen ger totalt fan i varför du sitter och kör bara att du kör. och eftersom det räknas som ett icke registerat fordon som klassas som personbil så är man tok rökt med ett am kort

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
6 juli 2018 · 7 198 Inlägg

Beställ tid hos något besiktningsorgan och ha med dig en utskrift på tidsbokningen.
När du kommit hem avbokar du besiktningstiden och fixar till A-traktorn.
Lycka till.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juli 2018 · 13 669 Inlägg

torsen skrev:
Beställ tid hos något besiktningsorgan och ha med dig en utskrift på tidsbokningen.
När du kommit hem avbokar du besiktningstiden och fixar till A-traktorn.
Lycka till.

är traktorn olaglig hjälper ju inte en tidsbokning ....

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
AntonOP
6 juli 2018 · 13 Inlägg

Jo men med fordon får man köra med dom i ett skick som dom ej är besiktningsduglig i. Om man ska till en verkstad eller till besiktningen. Så om jag är på väg för o få den fixad i ett skick som den är laglig igen.
:Källa:

Köra obesiktigat - i 60 mil
Hej. Jag har körförbud på min bil och den behöver några reparationer innan den kan bli aktuellt att kontrollbesiktiga den. Får jag köra med bilen till mitt sommarställe där jag har en mekaniker som gärna hjälper mig att repararera bilen. Tanken är att också besiktiga bilen på den orten. Sommarstället ligger 60 mil från där jag bor.

Olle

TRAFIKPOLISEN: Uttrycket ”kortaste lämpliga väg” innebär inte att kontrollbesiktning måste göras hos det närmast belägna besiktningsorganet eller att besöka en lämplig verkstad. Valfrihet råder härvidlag. Uttrycket torde också innebära att om viss från framkomlighetssynpunkt bättre färdväg skulle vara något längre än en kortare men sämre sådan, så är föraren berättigad att välja den längre vägen. Vid en eventuell kontroll utefter färdvägen måste föraren emellertid vara beredd att kunna styrka att han eller hon är på väg att ställa in fordonet till kontrollbesiktning eller verkstad.
https://www.expressen.se/motor/hur-lang … esiktigat/

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juli 2018 · 13 669 Inlägg

AntonOP skrev:
Jo men med fordon får man köra med dom i ett skick som dom ej är besiktningsduglig i. Om man ska till en verkstad eller till besiktningen. Så om jag är på väg för o få den fixad i ett skick som den är laglig igen.
:Källa:

Köra obesiktigat - i 60 mil
Hej. Jag har körförbud på min bil och den behöver några reparationer innan den kan bli aktuellt att kontrollbesiktiga den. Får jag köra med bilen till mitt sommarställe där jag har en mekaniker som gärna hjälper mig att repararera bilen. Tanken är att också besiktiga bilen på den orten. Sommarstället ligger 60 mil från där jag bor.

Olle

TRAFIKPOLISEN: Uttrycket ”kortaste lämpliga väg” innebär inte att kontrollbesiktning måste göras hos det närmast belägna besiktningsorganet eller att besöka en lämplig verkstad. Valfrihet råder härvidlag. Uttrycket torde också innebära att om viss från framkomlighetssynpunkt bättre färdväg skulle vara något längre än en kortare men sämre sådan, så är föraren berättigad att välja den längre vägen. Vid en eventuell kontroll utefter färdvägen måste föraren emellertid vara beredd att kunna styrka att han eller hon är på väg att ställa in fordonet till kontrollbesiktning eller verkstad.
https://www.expressen.se/motor/hur-lang … esiktigat/

fast nu jämför du tigrar med kaniner..    En med ett AM körkort får aldrig köra en bil som klassas som personbil oavsätt om man är påväg till bes eller ej..   inte ens om den är helt ordninggjord och ska reggas och passerar reggnignen utan problem så får en person med am kort köra den till bilprovningen.  får inte köras av en med am kort förens bilen är registerad som traktor och då är 100%.      så fort den inte är laglig så är det en personbil oavsätt om polisen tittat på den eller ej eller var man än är påväg

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
AntonOP
7 juli 2018 · 13 Inlägg

Den är redan reggad, men nu ska den på återkontroll då är den ju redan reggad som traktor, men den är inte helt laglig då är den ju fortfarande reggad som traktor men den är inte helt laglig. För jag ska ju åka till verkstad o åtgärda det.

Catoxxo
7 juli 2018 · 324 Inlägg

TS, vad ett fordon är registrerat som, och vad fordonet i nuvarande stund klassas som, är 2 olika saker. Den är registrerad som en A-traktor, men klassas som en personbil när den går för fort.

Jämförelse, en trimmad moped klassas som motorcykel, men är fortfarande registrerad som moped.

Kör du traktorn i befintligt skick med AM kort så riskerar du att bli av med ditt lämp samt att få böter.
Kör du traktorn i befintligt skick med B kort så riskerar du bara böter, eftersom du har behörighet att framföra en personbil. Hänger du med?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juli 2018 · 13 669 Inlägg

AntonOP skrev:
Den är redan reggad, men nu ska den på återkontroll då är den ju redan reggad som traktor, men den är inte helt laglig då är den ju fortfarande reggad som traktor men den är inte helt laglig. För jag ska ju åka till verkstad o åtgärda det.

och det är just det jag skriver.. den är inte laglig=olaglig och anses som en personbil..   ja nu snackar vi inte fel som trasiga glödlampor dåliga bromsar osv.. men saker som skiljer traktorn från hur den är reggad..  reggad med dubbla lådor men har enkel låda så är det ju en sak som förändrar den och räknas som personbil oavsätt hur fort den går.

så hur du än vrider det får du inte köra den en meter på vägen för då räknas det som en personbil som du inte har körkort till

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
volvo245amazon
7 juli 2018 · 110 Inlägg

Om du blir stoppad så kommer polisen se att du inte får köra - går ej att lura dom.
Bättre om du ber någon B - kort att flytta den och du betalar eventuella böter.
Om dom stoppar dig så är det böter + lämpen - vilket jag tror du inte vill med allt vad det innebär.

AntonOP
7 juli 2018 · 13 Inlägg

Growe skrev:

AntonOP skrev:
Den är redan reggad, men nu ska den på återkontroll då är den ju redan reggad som traktor, men den är inte helt laglig då är den ju fortfarande reggad som traktor men den är inte helt laglig. För jag ska ju åka till verkstad o åtgärda det.

och det är just det jag skriver.. den är inte laglig=olaglig och anses som en personbil..   ja nu snackar vi inte fel som trasiga glödlampor dåliga bromsar osv.. men saker som skiljer traktorn från hur den är reggad..  reggad med dubbla lådor men har enkel låda så är det ju en sak som förändrar den och räknas som personbil oavsätt hur fort den går.

så hur du än vrider det får du inte köra den en meter på vägen för då räknas det som en personbil som du inte har körkort till

Jaha missförstod dig då, nu hänger jag med i alla fall, tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang