Dags att köpa Mercedes igen

andreascarlsson
5 juli 2018 · 56 Inlägg

Hej allihopa!

Försökte att återaktivera mitt konto på mb-forum.se, men det var helt j*a omöljigt, så nu får det bli här. Det är kanske inte lika många MB-experter som hänger här, men vi får hoppas att den breda kunskapen kan hjälpa mig! smile

Det är så här att jag blir av med min tjänstebil nu och behöver därför skaffa egen bil. Jag har sedan jag sålde min förra E-klass saknat den, och bestämt mig att min nästa bil ska bli en MB igen. En begagnad, då det ger mest valuta för pengarna. Det var 10 år sen jag köpte begagnat sist, så jag är lite ringrostig på detta, och minns att det tar mycket tid att hitta rätt djungeln. Med lite tur kan denna tråd ge klarhet för mig och andra som är sugna på begagnad MB.

Jag avser att lägga 100-200k på inköp av bil, och en snabb titt på nätet visar att man får en hyfsat fräsch MB för de pengarna.

Så, till mina funderingar:
1. Finns det några speciella årtal och modeller som man ska undvika?

2. Ett alternativ som jag redan funderat på är att hämta en bil från Tyskland. När jag tittade senast så blev det väldigt förmånligt när man kom upp i svenska priser runt 300k – då gick det att hitta motsvarande tyska maskiner för ca 200k. Efter import och sådan kostnader blir det en besparing på ca 80k.
Är det fortfarande värt det?

3. Andra tips i MB-djungeln? Jag har googlat runt lite men inte hittat några speciella varningsklockor, men det är ju lätt att missa...

panda666
5 juli 2018 · 4 250 Inlägg

https://www.blocket.se/uppsala/Mercedes … 11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Merced … 11&w=3

Skulle kolla på en så ny som möjligt för pengarna o en så lågmilad som möjligt också. Man åker fint i dom.  Tycker personligen 2017 modellerna ser asfina ut både in o utvändigt men kostar jävlar slipsen då.

andreascarlsson
6 juli 2018 · 56 Inlägg

Tack för input!

Lågmilad vs årtal är förstås en självklarhet, men även där kan man ju råka köpa fel modell. Det hade ju t ex kunnat vara så att växellådan i 2016 års modell är en katastrof, och det därför är smartare att köpa en av 2015 års modell.

Ja, visst är de fina. Har aldrig varit så nöjd med en bil som med min fula, men ack så fantastiska, E-modell 2002:a. Sålde den när den gått 36.000 mil, och då gick den fortfarande som en klocka. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juli 2018 · 17 485 Inlägg

Klart grabben ska ha en Mersa!

Jag har inte hört något om så nya bilar. Ännu. Men man ska väl vara nitisk och noga kolla allt elektriskt i bilen. De var ju lite si och så med den saken ett tag. Att lägg 200K på en bil motiverar i mitt tycke inköp av en felkodsläsare som passar just de modeller du är intresserad av. Dessutom är den bra att ha i framtiden.

Håll oss uppdaterade!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Det är egentligen otroligt tråkigt att man ska  behöva köpa tillbehör bara för att man vet att det kommer att krångla..sad
Och då tänker jag på alla de förbenade sonder som man inte hade för 30 år sedan..

Senast redigerat av chanstagarn (6 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juli 2018 · 17 485 Inlägg

chanstagarn skrev:
Det är egentligen otroligt tråkigt att man ska  behöva köpa tillbehör bara för att man vet att det kommer att krångla..sad
Och då tänker jag på alla de förbenade sonder som man inte hade för 30 år sedan..

Vad missade jag nu?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
andreascarlsson
10 juli 2018 · 56 Inlägg

En fråga; vad heter Mercedes variant av ”Volvo on Call”? Jag tänker framförallt på möjligheten att fjärrstarta motorvärmaren via sin iPhone.
Jag har märkt att det är få handlare som skriver något om detta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juli 2018 · 17 485 Inlägg

andreascarlsson skrev:
En fråga; vad heter Mercedes variant av ”Volvo on Call”? Jag tänker framförallt på möjligheten att fjärrstarta motorvärmaren via sin iPhone.
Jag har märkt att det är få handlare som skriver något om detta.

Mercedes connect me?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang