Hej allihopa!
Försökte att återaktivera mitt konto på mb-forum.se, men det var helt j*a omöljigt, så nu får det bli här. Det är kanske inte lika många MB-experter som hänger här, men vi får hoppas att den breda kunskapen kan hjälpa mig!

Det är så här att jag blir av med min tjänstebil nu och behöver därför skaffa egen bil. Jag har sedan jag sålde min förra E-klass saknat den, och bestämt mig att min nästa bil ska bli en MB igen. En begagnad, då det ger mest valuta för pengarna. Det var 10 år sen jag köpte begagnat sist, så jag är lite ringrostig på detta, och minns att det tar mycket tid att hitta rätt djungeln. Med lite tur kan denna tråd ge klarhet för mig och andra som är sugna på begagnad MB.
Jag avser att lägga 100-200k på inköp av bil, och en snabb titt på nätet visar att man får en hyfsat fräsch MB för de pengarna.
Så, till mina funderingar:
1. Finns det några speciella årtal och modeller som man ska undvika?
2. Ett alternativ som jag redan funderat på är att hämta en bil från Tyskland. När jag tittade senast så blev det väldigt förmånligt när man kom upp i svenska priser runt 300k – då gick det att hitta motsvarande tyska maskiner för ca 200k. Efter import och sådan kostnader blir det en besparing på ca 80k.
Är det fortfarande värt det?
3. Andra tips i MB-djungeln? Jag har googlat runt lite men inte hittat några speciella varningsklockor, men det är ju lätt att missa...