SAAB 9-5 2.0t Biopower -07 tuggar i start

4 Inlägg
Skrivet 9 juli · Inlägg av trådskaparen #1

När jag har kört ett med den ett tag och stänger av den så står den och tuggar ifall man försöker starta den igen.

Det blir såhär: https://www.youtube.com/watch?v=ehvGrAo … e=youtu.be

Det kan hända när jag har kört 5min eller timmar, men ibland händer det inte alls, det har blivit värre nu den senaste veckan. Om jag väntar en stund så bilen får svalna, oftast ca 15min så startar den igen.

Soppapumpen verkar ladda tryck, jag bytte batteri utan framgång. Nån som har några förslag eller erfarenhet?

Senast redigerat av poopfeast (9 juli )

Jag ska hjälpa dig.. · 2 845 Inlägg
Skrivet 9 juli #2

Startgas för att avgöra om det är gnista eller bränsle som saknas.
Men gissar på bränsle..
Efter det  blir det  pump, relä, eller filter.

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
4 Inlägg
Skrivet 9 juli · Inlägg av trådskaparen #3

chanstagarn skrev:
Startgas för att avgöra om det är gnista eller bränsle som saknas.
Men gissar på bränsle..
Efter det  blir det  pump, relä, eller filter.

Tack, ska testa smile

2 236 Inlägg
Skrivet 10 juli #4

Läckande spridare? Hur går den direkt efter att den startat?

Forum- och sitemoderator · 11 188 Inlägg
Skrivet 10 juli #5

Sitter det inte en liten backventil på torpeden på dessa? Är den svårstartad efter du tankat?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
892 Inlägg
Skrivet 10 juli #6

Kolla även vevaxelgivaren, väldigt vanligt fel på våra 9-5or

4 Inlägg
Skrivet 11 juli · Inlägg av trådskaparen #7

Mangisen skrev:
Kolla även vevaxelgivaren, väldigt vanligt fel på våra 9-5or

Såg på youtube att man kunde kolla varvtalet när den inte går igång, om det låg på 0 var det fel på vevaxelgivaren, om den ligger på 300-400 så var den okej.

4 Inlägg
Skrivet 11 juli · Inlägg av trådskaparen #8

poopfeast skrev:

Mangisen skrev:
Kolla även vevaxelgivaren, väldigt vanligt fel på våra 9-5or

Såg på youtube att man kunde kolla varvtalet när den inte går igång, om det låg på 0 var det fel på vevaxelgivaren, om den ligger på 300-400 så var den okej.

Nu har bilen gjort ett snabbt ryck under körning oavsett varvtal och startar inte när den är varm, såg i en annan tråd att det tyder på vevaxelgivare. Vad säger ni andra?

Jag är sån nybörjare på sånt här smile

2 236 Inlägg
Skrivet 11 juli #9

Varför inte läsa av bilen....


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang