Köpråd busig pendlingsbil ~100k

ElSvahnomano
12 juli 2018 · 11 Inlägg

På jakt efter en pålitlig pendlingsbil för runt 100 tusen. 5 mil enkel väg till jobbet, 60/40 motorväg/70 väg

Egentligen är det en modern verison av min gamla 1992 Civic EG jag är ute efter för att kunna busa på småvägar.

I nuläget kör jag en 2004 Saab 9-3 Aero med automat som har kostat mig multum i reparationer.

En Civic Type R EP3 med farthållare vore idealiskt.

Sneglat mycket på Suzuki Swift sport 2012-

Några andra tips? Hur roliga är Ford Fiesta Ecoboost eller VW Polo / Skoda Fabia 1.2 tsi med en optimering?

Honda Civic EG "VTI" (1992)
frasse4
12 juli 2018 · 736 Inlägg

Alfa Romeo Giulietta är rolig och en uddafågel smile. 170 hästarn går bra då den bara väger 1300 kg. Låg skatt också, 240 hästarn hittar du inte inom din budget.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Jokabsson
12 juli 2018 · 1 179 Inlägg

Har Civic EP3 inte farthållare? Prova en Civic Type R FN2 och se vad du tycker?

Polo/Fabia är tråkiga såvida du inte går upp till Polo GTI/Fabia RS. Golf GTI är historiskt bäst i segmentet, då den lyckas vara både sportig och bekväm. Perfekt som pendlarbil med gnista.

Jag tycker personligen att BMW 1-serie är löjligt roliga att köra. Finns att välja med snåla och starka 2l-dieslar och då kör du lätt på 0,5l/milen till jobbet.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
ElSvahnomano
12 juli 2018 · 11 Inlägg

frasse4 skrev:
Alfa Romeo Giulietta är rolig och en uddafågel smile. 170 hästarn går bra då den bara väger 1300 kg. Låg skatt också, 240 hästarn hittar du inte inom din budget.

Alfa känns lite osäkert kort egentligen men tack för tipset.

Cracksoup skrev:
Har Civic EP3 inte farthållare? Prova en Civic Type R FN2 och se vad du tycker?

Polo/Fabia är tråkiga såvida du inte går upp till Polo GTI/Fabia RS. Golf GTI är historiskt bäst i segmentet, då den lyckas vara både sportig och bekväm. Perfekt som pendlarbil med gnista.

Jag tycker personligen att BMW 1-serie är löjligt roliga att köra. Finns att välja med snåla och starka 2l-dieslar och då kör du lätt på 0,5l/milen till jobbet.

Haha nej den har ju inte det tyvärr... Dessutom vill jag gärna ha en nyare än 05

FN2 är ett alternativ, tyvärr upplever jag den som lite klumpig.

Gti (polo, golf) är också aktuella men efter allt strul med saaben vill jag gärna hålla det simpelt dvs sugmotor o basic bil.

Honda Civic EG "VTI" (1992)
Presidento Of World
12 juli 2018 · 3 329 Inlägg

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Astra GTC 1.4 T ECOTEC 140hk 6200 mil To https://www.blocket.se/vi/79644435.htm

Krånglar sällan och ligger fint på vägen. Finns även som opc fast dyrare dock.

Senast redigerat av Presidento (12 juli 2018)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
frasse4
12 juli 2018 · 736 Inlägg

ElSvahnomano skrev:

frasse4 skrev:
Alfa Romeo Giulietta är rolig och en uddafågel smile. 170 hästarn går bra då den bara väger 1300 kg. Låg skatt också, 240 hästarn hittar du inte inom din budget.

Alfa känns lite osäkert kort egentligen men tack för tipset.

Jag har haft min i ett halvår och har inget att klaga på kvalitetsmässigt, inga problem med kamkedjor eller att den drar massa olja som VAG:s små bensinare. Även folk utan bilintresse brukar ställa frågor när man dyker upp. Men andrahandsvärdet är ju lägre och försäkringen kan vara högre, så det är väl inte den mest ekonomiska bilen att äga, men rolig smile

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 juli 2018 · 13 746 Inlägg

Cracksoup skrev:
Har Civic EP3 inte farthållare? Prova en Civic Type R FN2 och se vad du tycker?

Polo/Fabia är tråkiga såvida du inte går upp till Polo GTI/Fabia RS. Golf GTI är historiskt bäst i segmentet, då den lyckas vara både sportig och bekväm. Perfekt som pendlarbil med gnista.

Jag tycker personligen att BMW 1-serie är löjligt roliga att köra. Finns att välja med snåla och starka 2l-dieslar och då kör du lätt på 0,5l/milen till jobbet.

tycker min polo är helt okej för vad det är..   iof har jag en diesel men 90hk orginal optimerad nu så har 135hk  ingen raket men går att köra på rätt okej med den.. dock ingen farthållare på den.. och det är ju ingen busbil helt klart.     men den går snålt finns mycket roligt att stoppa dit   väghållningen orginal är över förväntan med lite vättigare storlek än typ 14" som sitter orginal på vissa dock var det 16" sommar och vinter på min när jag köpte den.      med ett vättigt chassikit så blir den garanterat riktigt trevlig.    har faktist våldat på rätt bra med min som är orginalhög och den gör aldrig något undligt och när det släpper lite när man svänger så styr antisladdet upp det helt odramatiskt.  Polo gti skulle jag undvika om man inte väljer före 2010.. alltså när dom har 1.8t maskinen  1.4an på 180hk tål nada..  inte ens en vanlig optimering håller dom för..  utomlands kallas vevstakarna för spagetti ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang