5508
Sök

Köpråd: SAAB 9-3 (helst med bränsledriven värmare med tidur)

5 Inlägg
20 juli 2018
Trådstartare
#1
Hej!
Funderar nu på köpa en saab 93 kombi diesel.
Tänkte bara kolla vad man ska tänkte på vid köpet.
(Är totalt värdelös på bilar)

Och vilken modell har bränsledriven värmare med tidur?




Redigerade din rubrik en aning.

Med vänlig hälsning mod.

4 261 Inlägg
20 juli 2018
#2
https://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_3_ … 11&w=3

https://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9 … 11&w=3

denna har värmare me tidur.

Kolla allmänt skicket, servicebok osv, känn o klämm överallt och kör länge, kör över guppar pröva alla växlar samt lyssna efter missljud. Ta me nån kompis och provkör båda två och som sagt lita på magkänslan . pruta. 

Lycka till_^^

5 Inlägg
21 juli 2018
Trådstartare
#3
Hur ser man att det finns värmare med tidur då det inte står något i infon?

4 261 Inlägg
21 juli 2018
#4
Andra länken saaben har bränslevärmare me tidur,

Saab 9-3 1.9 TTiD 180hk Vector Elstol D-värm -10

första det står i utrustningslistan är bränslevärmare me tidur.



*Dieselvärmare med tidur *

Xenonstrålkastare Halvskinnklädsel Parkeringsensorer bak ACC/Klimatanläggning ESP CD-stereo AUX-ingång Farthållare Multifunktionsratt Färddator Regnsensor Aut. avbländbar backspegel Tonade rutor bak Dimljus Fjärrstyrt c-lås Sidoairbag ISOFIX Mittarmstöd Elhissar fram och bak Elspeglar Elstol förare LM-fälgar 16 Rails Stolvärme fram.

https://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9 … 11&w=3

denna alltså

även om du blädrar till 16e bilden i annonsen står det parkeringsvärmare AV, det är alltså dieselvärmaren, skiten har 100 olika namn ja vet.
Senast redigerat av panda666 (21 juli 2018)

7 794 Inlägg
21 juli 2018
#5
För utom VAG-bilar, skulle jag passa mig för SAAB i allmänhet och "hopprepssaben" i synnerhet.
Vill du ha ett tryggt och bekymmerslöst bilägande ska du köpa en japansk bil.
Men vill du ha ett spännande (ekonomiskt) bilägande så...………………….

5 Inlägg
21 juli 2018
Trådstartare
#6
Okej!
Vad är det för skillnad mellan tid/tdi?

4 261 Inlägg
21 juli 2018
#7
Fikot24 skrev:
Okej!
Vad är det för skillnad mellan tid/tdi?

hehe inget, dom har bara stavat fel, det är vad saab kallar sin turbo diesel motor, så som bmw har 520d, merca e220 cdi, vag- 2.0 tdi, kia har crdi, etc etc etc.

tror saab ska vara ttid eller nått. betyder bara turbo diesel injection nånting

5 Inlägg
21 juli 2018
Trådstartare
#8
Kommer köra för det mesta från/till jobbet runt 4 mil om dagen.
Ska jag satsa på diesel eller bensin?
Vilken tror ni kommer hålla längst utan att behöva köra in den i verkstaden pga motor fel?

Vettemannen
21 juli 2018
#9
Fikot24 skrev:
Kommer köra för det mesta från/till jobbet runt 4 mil om dagen.
Ska jag satsa på diesel eller bensin?
Vilken tror ni kommer hålla längst utan att behöva köra in den i verkstaden pga motor fel?

Hur långt är ett snöre? Omöjligt att säga.

/Benny

4 261 Inlägg
21 juli 2018
#10
Fikot24 skrev:
Kommer köra för det mesta från/till jobbet runt 4 mil om dagen.
Ska jag satsa på diesel eller bensin?
Vilken tror ni kommer hålla längst utan att behöva köra in den i verkstaden pga motor fel?

är det 4 mil sammanlagt per dag eller 4 mil till jobbet och 4 mil tbax, alltså 4 mil rak sträcka 2ggr om dan totalt 8 mil?

eller är det 2 mil till jobbet och sen 2 mil tbax, om det är så så kanske kommer motorn ej upp till önskad temp och kan må lite dåligt, diesel motorn behöver lite mer tid på sig att bli varm och bränna ut lite skit, annars kommer dpf( partikel filter) osv inte må så bra. Så kör du bara 2 mil rak sträcka skulle ja rekommendera bensin istället. hade du åkt typ 3mil eller mer på väg till job så skulle de va bra me diesel. _Men allmänt bara motorvägskörning så mår bilen bättre än bara korta körningar.

Forummoderator
18 356 Inlägg
21 juli 2018
#11
panda666 skrev:
Fikot24 skrev:
Kommer köra för det mesta från/till jobbet runt 4 mil om dagen.
Ska jag satsa på diesel eller bensin?
Vilken tror ni kommer hålla längst utan att behöva köra in den i verkstaden pga motor fel?

är det 4 mil sammanlagt per dag eller 4 mil till jobbet och 4 mil tbax, alltså 4 mil rak sträcka 2ggr om dan totalt 8 mil?

eller är det 2 mil till jobbet och sen 2 mil tbax, om det är så så kanske kommer motorn ej upp till önskad temp och kan må lite dåligt, diesel motorn behöver lite mer tid på sig att bli varm och bränna ut lite skit, annars kommer dpf( partikel filter) osv inte må så bra. Så kör du bara 2 mil rak sträcka skulle ja rekommendera bensin istället. hade du åkt typ 3mil eller mer på väg till job så skulle de va bra me diesel. _Men allmänt bara motorvägskörning så mår bilen bättre än bara korta körningar.

...vilket även hade varit mitt svar. Pandan är på hugget nu! Jag har knappt en mil till jobbet och körde först en dieselbil. Dieseväraren tjöt som ett jetplan varje dag jag kom fram och bilen behövde lite stödladdning ibland för den hann aldrig ladda upp sig ordentligt. Dessutom drog den rätt friskt med diesel under vintern. Kör nu bensindrivet och inga problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 525 Inlägg
21 juli 2018
#12
Det är skillnad på tid och ttid.

Jag ville ha en billigare pendlarbil och övervägde diesel (9-5) men köpte en biopower istället. Enligt mina halvslarviga kalkyleringar skulle den bara kosta drygt 50öre mer jämfört mot diesel i milkostnad, räknat på literpris, bränsleförbrukning och skatt.(Har 14 mil t o r till jobbet) Plus att jag får en erkänt bra och pålitlig motor, ingen kamrem,inget partikelfilter samt mer effekt.
Senast redigerat av trubbelturbo (21 juli 2018)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.


Sök