MIG/MAG-svets till bilplåt. Funkar 45A eller är det för mycket?

--CHRILLE--
13 juli 2018 · 23 Inlägg

Tjena!

Jag går i svetsköpartankar och funderar på att eventuellt köpa en smidig 1-fas MIG/MAG-svets för att kunna hobby-svetsa lite.

Jag har hittat en svets som jag tror skulle passa mig, men det enda frågetecknet jag har är om den passar bra till bilplåt som brukar vara runt 0.8mm enligt vad jag läst mig till. Svetsen har 45A som lägsta svetsström. Är det tillräckligt lågt för att inte bränna igenom bilplåt?

fish Allfixare
13 juli 2018 · 1 475 Inlägg

Vad är det för svets? Är det en väldigt enkel med bara två lägen för ström typ 45/90 och flusstråd skulle jag avråda. Du kommer bara bli upprörd. Flusstråd kan vara bra, dock inte till bilplåt.

torsen
13 juli 2018 · 7 233 Inlägg

Köp en "riktig" men begagnad MIG-svets i stället.
Att svetsa inomhus med flusstråd är direkt livsfarligt.
Gör du det måste du ovillkorligen ha avancerad punktutsug och effektiv allmänventilation.
Homogen tråd och skyddsgas är inte hälsosamt det heller, men flera gånger mindre hälsorisk.

Härutöver, en 1-fas-svets kan du inte tillverka några specialverktyg med (som håller).

När du köper MIG-svets bör du även kolla intermittensfaktorn.
Trist att kunna svets några minuter och sedan behöva vänta en kvarts timme.

Rekommenderar att du kollar efter en beg 3-fas Kemppi eller ESAB.

Kommer du ENDAST att svetsa tunnplåt kan du även kolla på Dillon.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 juli 2018 · 13 734 Inlägg

Instämmer med dom 2 andra.     Det suger att svetsa med skit..  Det blir aldrig bra hur man än gör.    Men för den delen finns det ingen anledning att köpa en för 20k heller men försök hitta en märkes svets det kommer göra ditt liv så mycket lättare

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
--CHRILLE--
13 juli 2018 · 23 Inlägg

Den svets jag kollat på är en ganska hygglig maskin tror jag. Det är en Migatronic som har steglös reglering av trådmatning och spänning så det finns inga fasta lägen. Dessutom går det att använda både skyddsgas och flusstråd.

3-fas är inte ett alternativ då jag inte har 3-fas uttag hemma och svetsarna blir för stora för min smak.

Frågan kvarstår dock. Funkar 45A till bilplåt eller bränner det bara igenom?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Det beror inte enbart på strömstyrkan..
45A är i mesta laget för bilplåt, MEN en skicklig svetsare kan klara det, t ex om man kan lägga något kylande bakom och svetsa snabbt i korta perioder.
Frågan är bara hur skicklig du är..
Jag har själv svetsat igen ett hål i en gammal ljuddämpare för kunden ville inte köpa nytt..
Det var som att svetsa i papper, men det gick tillslut..
Hade det varit TIG så hade valet varit lätt..

Senast redigerat av chanstagarn (13 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Tillin
22 juli 2018 · 23 Inlägg

Hur mycket tänkte du svetsa? och vad tänkte du svetsa? blir det bara bilplåt? frågorna är många men jag själv så svetsar relativt mycket i eget garage på hobby nivå och valde själv att köpa en helt ny Kemppi Kempact RA 253R som räcker gott och väl till allt jag behöver allt från bilplåt till traktor skopor, varför jag köpte nytt var för att det skilde sig inte mycket i pris på nytt och begagnat samt så håller en svets i stort sätt mitt liv ut. sedan har ju kemppi en fasiga svetsar också och har själv prova sådan  och blev väldigt imponerad MINARCMIG EVO som finns i två utförande 170 och 200 prova hitta en begagnad sådan om du inte behöver en allt för kraftig svets. Sedan så finns det många andra bra märken wallius å esab.

BMW 330ci "coupe" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang