*LÖST* Smattrande ljud vid ca 2/3 gaspådrag Volvo 740 -87 B230E

jaka54
18 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Den funkade bättre! Men inspelningslängden  är för kort och man hör nästan ingenting... Spela in igen !

nkewk
18 juli 2018 · 47 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Den funkade bättre! Men inspelningslängden  är för kort och man hör nästan ingenting... Spela in igen !

Nu så är det tillbaka, videon där man hör hur det klonkar till vid start är ganska kort. Spelade in i ungefär två minuter på den andra videon och där hör man framförallt generatorns lager??? och att den inte riktigt låter som den ska. Jag tycker även att den pustar och pyser lite inifrån själva "svanen" vid insuget, har sprayat med startgas på alla vakumslangar och det är tätt. Man hör nog inte ljudet från insuget på filmen men det är iallafall något läte därifrån.
Vad f*n kan det va? Misständer den eller vad är det som orsakar det tickande ljudet från motorn? och vad kan orsaka insugsljudet?

Start (kort): https://youtu.be/oxqpg3gBT9o
längre video: https://www.youtube.com/watch?v=NBgqzm_Oljs

Aronson
18 juli 2018 · 912 Inlägg

Jag tycker det låter som spikningar/misständningar,som om tändningen är på tok för hög.
Kontrollera tändningen med en stroboskoplampa och se vad den står på.
Sitter fördelaren rätt ,sitter kamremmen rätt på aggregataxeln.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
nkewk
18 juli 2018 · 47 Inlägg

Aronson skrev:
Jag tycker det låter som spikningar/misständningar,som om tändningen är på tok för hög.
Kontrollera tändningen med en stroboskoplampa och se vad den står på.
Sitter fördelaren rätt ,sitter kamremmen rätt på aggregataxeln.

Igår så tog jag fördelaren som sitter på en b230fk och bytte den eftersom den såg mycket fräschare ut. Ingen märkbar skillnad sedan dess så det kan nog uteslutas. Kamremmen kollade jag på för någon vecka sedan och den stämde med aggregataxeln.

Ska försöka få fram en stroblampa så snabbt som möjligt så jag kan kika på tändningen. Återkommer med resultat! Tack så jättemycket för svaret.

Aronson
19 juli 2018 · 912 Inlägg

Tänkte lite fel när jag skrev om aggregataxeln står rätt,det var ju bak monterad fördelare och mycket riktigt den fördelarn kan ju inte sitta fel.
Men du skrev att du tog fördelarn från en 230fk men den har ju ingen hallgivare i fördelarn??

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
jaka54
19 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag hör inget direkt konstigt på din video. Har du kollat stiften? Du bör ha Volvo original, helst inte Biltemastift!
Har du kollat att inte plåten som sitter runt kat:n är lös? (precis nedanför grenröret). Brorsans 745 skramlade en del och det berode på att en svetsskarv på plåten hade lossat vilket fick plåten att slå mot avgasröret.

nkewk
19 juli 2018 · 47 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag hör inget direkt konstigt på din video. Har du kollat stiften? Du bör ha Volvo original, helst inte Biltemastift!
Har du kollat att inte plåten som sitter runt kat:n är lös? (precis nedanför grenröret). Brorsans 745 skramlade en del och det berode på att en svetsskarv på plåten hade lossat vilket fick plåten att slå mot avgasröret.

Okej, jag har NGK stift för tillfället. Alla värmeplåtar som satt lite löst har jag skruvat fast i golvet med tätningsskruv och har tagit bort plåten som förvärmningsslangen satt i då halva var upprostad. Uppskattar att du tog dig tid att kika på videon.

nkewk
19 juli 2018 · 47 Inlägg

Aronson skrev:
Tänkte lite fel när jag skrev om aggregataxeln står rätt,det var ju bak monterad fördelare och mycket riktigt den fördelarn kan ju inte sitta fel.
Men du skrev att du tog fördelarn från en 230fk men den har ju ingen hallgivare i fördelarn??

Jag menade fel, jag har inte bytt själva fördelaren, endast locket och armen. Själva plattan som sitter mot toppen är inte bytt. Bilen går på alla cylindrar men det låter fortfarande vid gas... hmm

Jag körde lite innan efter att ha satt i en annan generator då den jag hade satt snett vilket påverkade remmarna och det tjöt lite då o då. Jag tycker det låter som att något sitter löst, det är verkligen ett sånt ljud. Jag har dock kollat överallt under bilen typ 15 gånger nu, noggrant som fan dessutom och jag hittar ingenting...??!
Troligtvis så är det längre fram, typ under motorn eller mellan motorn och karossen? det låter fortfarande endast vid gas och på vissa dagar låter det mer än på andra

nkewk
24 juli 2018 · 47 Inlägg

Tändningen som orsakade ljudet hela tiden...
Kamremshjulet stod i verkligheten en kugg fel och jag såg det direkt när jag kunde använda mig av en tändinställningslampa då den stogd på ungefär 25-30...
Nu är bilen pigg som satan och låter ingenting. Tack till alla för alla förslag!

Mack Forum- och sitemoderator
24 juli 2018 · 26 113 Inlägg

Härligt att problemet löste sig!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Utmarks-Loke
24 juli 2018 · 5 813 Inlägg

Och bra med återkoppling

Aronson
24 juli 2018 · 912 Inlägg

Härligt och precis,,tack för återkoppling.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang