6024
Sök

Bil med restvärde, bra eller dåligt?

3 Inlägg
29 juli 2018
Trådstartare
Jag tänker köpa en ny bil med restvärde... men är orolig att bil försäljaren blåser mig på något sätt och gör att jag betalar mer än vad jag egentligen borde ha betalt.

Är det någon här som har köpt bil med restvärde? Hur går det till? Är det en bra idé eller ska man bara köper bilen med 0% restvärde?

Forummoderator
18 357 Inlägg
29 juli 2018
Sätter de restvärdet efter 72 månader till säg 75000:- och bilen är värd 40000:- så får du betala mellanskillnaden för att komma ur skuldfällan.

Restvärde ska vara 0:- eller överväg leasing.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 912 Inlägg
29 juli 2018
Hybrid_ skrev:
Sätter de restvärdet efter 72 månader till säg 75000:- och bilen är värd 40000:- så får du betala mellanskillnaden för att komma ur skuldfällan.

Restvärde ska vara 0:- eller överväg leasing.

och då står du endå utan bil...     0kr är ju det enda vättiga..  vete fasen när dom började med dessa dumheter och hade rest skulder på ett lån så obota korkat..

Kör fort så hinner inget hända...

1 271 Inlägg
29 juli 2018
Det är ju för dem som inte förstår och gör att handlaren kan tjäna mer pengar. Rent skojeri.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Fri fart för ett fritt folk!
14 912 Inlägg
29 juli 2018
Soulman skrev:
Det är ju för dem som inte förstår och gör att handlaren kan tjäna mer pengar. Rent skojeri.

antar att det är för att folk som inte har råd ska kunna köpa för dyra bilar.. sen står dom där med en skuld att betala..så istort sätt är det som en leasing men istället står du där med en bil som måste säljas för att lösa restskulden eller att man tar ett nytt lån för att betala restskulden.  på så sätt håller man dom kvar i låneträsket dubbelt så lång tid mot vad dom trodde..

Kör fort så hinner inget hända...

4 261 Inlägg
30 juli 2018
Man ser bara till att säljaren gör klart skulden innan du köper, köpte min f10 på det sättet, den hade en skuld först innan ja köpte. Säljaren betalade klart den och visade kvitto till mig. Men ja trodde inte honom endå så ringde hans kredit givare som backade upp det han sa och även han visade mig kvitto osv osv så gjorde klart till 100% att ja inte fick nån skuld på mig extra vid köp av bilen. Det kan vara lurigt, mitt tips är skit i det och kolla nått annat som är 100% skuldfritt då man kan hamna i knipa. Finns gott om bilar så kolla vidare utan blinka.

1 271 Inlägg
30 juli 2018
Growe skrev:
Soulman skrev:

antar att det är för att folk som inte har råd ska kunna köpa för dyra bilar.. sen står dom där med en skuld att betala..så istort sätt är det som en leasing men istället står du där med en bil som måste säljas för att lösa restskulden eller att man tar ett nytt lån för att betala restskulden.  på så sätt håller man dom kvar i låneträsket dubbelt så lång tid mot vad dom trodde..

Jag tror att de som köper bil på det sättet tänker att restskulden hinner de spara ihop under de åren till det är dags att lösa ut den. Naivt och blåögt alltså, för kan man inte ta den högre kostnaden från början är det nog bäst att låta bli.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Sök