Ford Focus -11, Länkarmen går inte i efter fjäderbyte.

mullemekkk
14 augusti 2018 · 3 Inlägg

Hej,

Bytte fjäder vänster fram på min Ford Focus -11,  (kombi, flexifuel)

Länkarmen går inte längre in på rätt ställe. Det är som att "bromskivan och det bakom"/hjulhuset lr vad man ska kalla det som har hålet bakom sig är 5cm för långt ut och drivaxeln/drivknuten, damasken man ser är lite spänd, så det går inte att få det hålet över bulten på länkarmen.

Måste jag montera av något mer nu för att få tillbaka sakerna? Eller behövs det våld?

https://www.mekanika.se/product_images/productpage/FV-4423N_pp.jpg

<< änden på den som ska tillbaka i ett hål, bakom hjulskivan.

När jag bytte på min andra Ford Focus -06, då var inte det här något problem..

Senast redigerat av mullemekkk (14 augusti 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Har drivaxeln råkar komma ut 5 cm kanske?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 augusti 2018 · 13 742 Inlägg

låter som du dragit ur drivaxeln så den hoppat isär.. skulle gissa på att det är ditt problem. inget ovanligt om man inte är försiktig   då hoppar kulorna ur och det är bara att plocka ner drivaxeln ta loss klämmorna till damasken och grisa ner sig och pilla i dom igen...  inget roligt alls..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mullemekkk
14 augusti 2018 · 3 Inlägg

Growe skrev:
låter som du dragit ur drivaxeln så den hoppat isär.. skulle gissa på att det är ditt problem. inget ovanligt om man inte är försiktig   då hoppar kulorna ur och det är bara att plocka ner drivaxeln ta loss klämmorna till damasken och grisa ner sig och pilla i dom igen...  inget roligt alls..

Okej, antagligen det som har hänt, behövs det några reservdelar mer än ny klämmor för att få tillbaka dreten om man plockar ner drivaxeln?

Meaganeowner
14 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Nytt fett

Kolla så att ev låsring inte lossnat o h delat sig.

Senast redigerat av Meaganeowner (14 augusti 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 augusti 2018 · 13 742 Inlägg

mullemekkk skrev:

Growe skrev:
låter som du dragit ur drivaxeln så den hoppat isär.. skulle gissa på att det är ditt problem. inget ovanligt om man inte är försiktig   då hoppar kulorna ur och det är bara att plocka ner drivaxeln ta loss klämmorna till damasken och grisa ner sig och pilla i dom igen...  inget roligt alls..

Okej, antagligen det som har hänt, behövs det några reservdelar mer än ny klämmor för att få tillbaka dreten om man plockar ner drivaxeln?

klämmor och fett och en del rengörning så något sånt kan vara bra att ha..   jo eftersom damasken ser spänd ut så är det mest roligen det som hänt..  kan trösta dig med att du är varken den första eller sista som lyckas med det och fått slitet röven avsig för att få tillbaka allt.. för det ramlar isär väldigt lätt men inget roligt jobb att få tillbaka  försäkra dig om att leden går att röra ordenkligt när du fått ihop allt..  och Tåla mod är det som krävs för att lyckas.    polarn gjorde det på en Audi och jag fixa skiten fyfan så drygt jobb jag har haft tur då jag  lärt mig av andras misstag men det är så otroligt lätt hänt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
mullemekkk
14 augusti 2018 · 3 Inlägg

Growe skrev:

mullemekkk skrev:

Growe skrev:
låter som du dragit ur drivaxeln så den hoppat isär.. skulle gissa på att det är ditt problem. inget ovanligt om man inte är försiktig   då hoppar kulorna ur och det är bara att plocka ner drivaxeln ta loss klämmorna till damasken och grisa ner sig och pilla i dom igen...  inget roligt alls..

Okej, antagligen det som har hänt, behövs det några reservdelar mer än ny klämmor för att få tillbaka dreten om man plockar ner drivaxeln?

klämmor och fett och en del rengörning så något sånt kan vara bra att ha..   jo eftersom damasken ser spänd ut så är det mest roligen det som hänt..  kan trösta dig med att du är varken den första eller sista som lyckas med det och fått slitet röven avsig för att få tillbaka allt.. för det ramlar isär väldigt lätt men inget roligt jobb att få tillbaka  försäkra dig om att leden går att röra ordenkligt när du fått ihop allt..  och Tåla mod är det som krävs för att lyckas.    polarn gjorde det på en Audi och jag fixa skiten fyfan så drygt jobb jag har haft tur då jag  lärt mig av andras misstag men det är så otroligt lätt hänt

Nej det lät inte som ett kul jobb, men det låter ju inte helt omöjligt att klara av själv endå, då blir det mot Biltema nu och köpa, ring, klämmor, fett och rengöring sen låsa in mig i garaget resten av dagen.

Tack för hjälpen alla som svarade!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 augusti 2018 · 13 742 Inlägg

mullemekkk skrev:

Growe skrev:

mullemekkk skrev:

Okej, antagligen det som har hänt, behövs det några reservdelar mer än ny klämmor för att få tillbaka dreten om man plockar ner drivaxeln?

klämmor och fett och en del rengörning så något sånt kan vara bra att ha..   jo eftersom damasken ser spänd ut så är det mest roligen det som hänt..  kan trösta dig med att du är varken den första eller sista som lyckas med det och fått slitet röven avsig för att få tillbaka allt.. för det ramlar isär väldigt lätt men inget roligt jobb att få tillbaka  försäkra dig om att leden går att röra ordenkligt när du fått ihop allt..  och Tåla mod är det som krävs för att lyckas.    polarn gjorde det på en Audi och jag fixa skiten fyfan så drygt jobb jag har haft tur då jag  lärt mig av andras misstag men det är så otroligt lätt hänt

Nej det lät inte som ett kul jobb, men det låter ju inte helt omöjligt att klara av själv endå, då blir det mot Biltema nu och köpa, ring, klämmor, fett och rengöring sen låsa in mig i garaget resten av dagen.

Tack för hjälpen alla som svarade!

kolla först så den hoppat isär.. men det känner du om du klämmer lite så brukar man känna kulorna att dom hoppat ur

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang