Fundering kring att höja last vikten på biltransport?

Eleeb90
28 augusti 2018 · 345 Inlägg

Hej har en fundering en sak jag kommit på. undrar om det egentligen skulle vara lagligt.
Det skulle nog inte märkas ens vid provvägning.

Om vi säger attman har en biltransport. Tjänstevikten på den enligt reggbeviset är 2000 kg.
Tjänstevikt= förare på 75 kg inkl full tank.
Max lasten är 1500 kg enligt reggbevis.
Totalvikten enligt reggbevis är 3500 kg.

Skulle man då kunna höja lastvikten alltså maxlasten på biltransporten genom att minska t jänstevikten?
med tex 100 kg genom att typ sätta i mindre batteri ta bort dörrpaneler hålborra dörrar. Samt köra med halvfulltank.

Vi säger då att man gjort så att biltransporten har en bruttovikt på 1900 kg (pga av att man modifierat bilen som står ovan) sedan lastar man på en bil som har en bruttovikt på 1600 kg.
Då blir detta tillsammans en bruttovikt på 3500 kg.
Bruttovikt= vad den väger vid det tillfället.

Om vi säger att polisen väger ekipaget ser dom att hmm. Ja det väger ju 3500 kg.
Dom drar sedan av tjänstevikten som står i reggbeviset 2000 kg. Vipps då ser dom aa men lasten verkar vara 1500 kg.  Bara köra vidare smile ?

skanepiraten
28 augusti 2018 · 466 Inlägg

Då måste du regga om dragbilen för den mindre vikten och då direkt kommer du tappa lastvikt.
För att vara laglig då.

Och har du otur så står dom ute med vågplattor och då upptäcker dom direkt problemet för dom har inte 6 plattor så kommer väga bilen först..

Sen ur säkerhets synpunkt så är det katastrof o ändra vikterna för vid gungning etc så kommer du tappa förmåga att häva detta och detta betyder lättare för olycka.

Så enkelt svar nej dum ide och köp en bättre bil för ändamålet.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti 2018 · 13 742 Inlägg

när dom väger den så lastar dom inte av vad som står på utan dom väger hela skiten..   väger den för mycket är det ajabaja.. men svårt att få ner vikten massor.. polarns Sprint har samma lastvikt men tvivlar på att den väger några 2ton.     den är totalt värdelös utan något på.. man kör fast på blöta löv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Eleeb90
28 augusti 2018 · 345 Inlägg

Okej tack för svaret growe. Hehe jo.  Du förstår nog vad jag menar. Vad händer egentligen då om man lastar mer än maxlast i ett fordon men det visar sig att totalvikten är lika med totalvikten som står i reggbeviset.
Inget va? 
För det kan ju faktiskt hända att en bil kan väga mindre än tjänstevikten om man tex slänger ur reservhjulet har ett mindre batteri en förare på 50 kg och typ 20 liter bränsle i tanken. (Förare på 75 kg samt full tank ingår i tjänstevikt)

Rent logiskt borde man kunna lasta så mycket man vill upp till totalvikt? Rent logiskt enligt tillverkaren ska ju bilen tåla allt upp till totalvikt?
Undrar hur någon skulle se på det rent juridiskt?

Sen att någon skulle orka ta av lasten ur bilen och väga det är lite långsökt....

Förresten undra då om man kan banta ner en bil och regga den så.
Tex regga den med mindre tjänstevikt pga av att man bytt till ett mindre batteri en indre bensintank och typ andra säten.. man får väl inte ändra hur mycket man vill innan man måste reggbesikta den? smile

Senast redigerat av Eleeb90 (28 augusti 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang