5606
Sök

får inte ut all olja i motorn behöver hjälp snabbt!

638 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
håller på att byta motorolja på min 200sx och tog bottenpluggen men får bara u 2liter av 3,7liter som det ska vara.

finns det me än 1plugg eller varför kommer det bara ut hälften? är säker på att det är motoroljan jag tappat ur för där är ingen olja på stickan. någon som kan hjälpa mig snälla... mvh
Senast redigerat av Ripley333 (26 juni 2007)

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

439 Inlägg
26 juni 2007
Hej!

Kollade du oljenivån innan du började tappa ur oljan och står bilen plant?

638 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
inte direkt innan men jag vet att det har varit bra med olja på stickan. bilen står inte riktigt plant det är högre i framänden men det är 2liter vi snackar om? borde väll åka ut rätt lätt även om den inte står helt plant eller? kan det vara olja kvar i orginaloljekyl eller?

mvh

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

439 Inlägg
26 juni 2007
Ripley333 skrev:
inte direkt innan men jag vet att det har varit bra med olja på stickan. bilen står inte riktigt plant det är högre i framänden men det är 2liter vi snackar om? borde väll åka ut rätt lätt även om den inte står helt plant eller? kan det vara olja kvar i orginaloljekyl eller?

mvh

Börja med att den står plant så kanske den sista litern kommer ut

5 710 Inlägg
26 juni 2007
Vid en snabb till i specen på din bil såg jag att du hade oljekyl, något som jag har för mig inte sitter där original (?)
Oljevolymen enligt instruktionsboken är alltså 3.7 liter UTAN oljekyl...med kyl borde det vara en skvätt till.
Men har du bara kört 3.7L och nu skall hälla ur detta är det fullt möjligt att det som fattas ligger i kylet och slangarna till detta + 3 dl i ditt gamla oljefilter + några dl i toppen som du inte får ur.

Lite av en gissninglek från min sida då jag jag inte kan 200:an i detalj...men resonemanget kan kanske ändå stämma. smile

MVH Jonas
..............

638 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
har testat men det kommer inte ut något mer. som sagt 1,6liter till som ska ut ju.

Kettunen
26 juni 2007
Ta ut ditt gamla oljefilter o öppna skruven där man fyller på oljan vid ventilerna.

638 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
jonTe skrev:
Vid en snabb till i specen på din bil såg jag att du hade oljekyl, något som jag har för mig inte sitter där original (?)
Oljevolymen enligt instruktionsboken är alltså 3.7 liter UTAN oljekyl...med kyl borde det vara en skvätt till.
Men har du bara kört 3.7L och nu skall hälla ur detta är det fullt möjligt att det som fattas ligger i kylet och slangarna till detta + 3 dl i ditt gamla oljefilter + några dl i toppen som du inte får ur.

Lite av en gissninglek från min sida då jag jag inte kan 200:an i detalj...men resonemanget kan kanske ändå stämma. smile

jo det sitter nog oljekylare en liten smile men det ska alltså vara ca 4liter med oljekyl och filter. och jag får bara ut 2liter? de kan ju knappast ligga kvar så mycket gammal olja. inte lönt att byta då ju big_smile

5 710 Inlägg
26 juni 2007
Ok.....det är inte så att du har nått "klegg" som täcker oljeplugghålet då?
Provat att peta med något?

MVH Jonas
..............

638 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
har testat peta i hålet men kommer inte ut något mer. får väll helt enkelt hälla på olja och se hur mycket det får plats.

905 Inlägg
26 juni 2007
Ripley333 skrev:
har testat peta i hålet men kommer inte ut något mer. får väll helt enkelt hälla på olja och se hur mycket det får plats.

3,7 liter då är det juh till översta nivån på olje stickan som jag fatat det så om det var närmare botten så har du säkert en liter borta bara där.

Sök